M42 Orionnebulosan - Daniel Franzén

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

M42 Orionnebulosan - Daniel Franzén

Post by Frazze »

Ny bild i galleriet
Objekt: M42 Orionnebulosan
Exponering: 10*3min + 5*15sek
Fotograf: Daniel Franzén
Teleskop: Sky-Watcher Explorer 200PDS
Kamera: Canon EOS 500D
Kommentar: Hade bara kort tid på mig att pricka in M42 innan den försvann bakom ett träd så jag hann bara ta 30 minuter på den.

Denna kväll vill jag ändå bara glömma för när jag fotat klart M42 så fick jag inte till ett smack sedan. Höll på i fyra timmar utan att ta en enda bild. Massor med saker som strulade, men men det är bara att komma igen.

Bilden är hur som helst sammansatt av 10 exponeringar på 3 minuter plus 5 på 15 sekunder för centraldelen. Orion stod lågt på himlen så ljusföroreningarna gjorde nog sitt. Har fått stretcha rätt hårt och bruset är påtagligt. Jag verkligen längtar tills jag får möjlighet att fota från något riktigt mörkt ställe.
Det går säkert att trixa mer med den men nu är jag så trött så ögonen hänger ned på kinderna och jag ville lägga upp något innan jag somnar.

Guidat med PHD, kalibrerad med 30 Bias och 20 Flats.

Mvh
Daniel


Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: M42 Orionnebulosan - Daniel Franzén

Post by Grinde »

Hej!

Orionnebulosan är väldigt förlåtande när det kommer till exponeringstid, roligt att du fick till en bild att visa trots kort exponeringstid!
Jag tyckte bruset i de mörka delarna såg ganska "grovt" ut, vad har du kört för sorts behandling? High-pass, minimum filter, tex? Minimum kan vara fint för att reducera stjärnstorlekar, men gör man det utan stjärnmask så blir de mörka delarna av bakgrundsbruset blaffigare.
Trevlig bild i allafall, gillar att du snyggt lyckats maskera in trapezium och färgerna kändes naturliga
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: M42 Orionnebulosan - Daniel Franzén

Post by Frazze »

Hej!

Tack för kommentaren.
Jag vet inte exakt när i behandlingen som det blaffiga kom fram, min skärm hemma är lite mörk så där syntes det inte lika mycket som när jag tittar på jobbdatorn.
Det kan vara när jag körde en noise inverse mask med gaussian blur, men jag körde också två varv med en noise reduction action som jag har, jag vet inte exakt vad den gör steg för steg, jag får kolla igenom det hemma sedan. Fast främst tror jag det beror på att jag drog väldigt hårt i level och curves för att få fram den svagare nebulositeten.

Kanske jag får gå tillbaka och försöka maska in bakgrund från tidigare i behandligen när datat inte var så stretchat.

Mvh
Daniel
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: M42 Orionnebulosan - Daniel Franzén

Post by skafar65 »

Hej Daniel

Jag tycker du har lyckats riktigt bra med din Orionnebulosabild! Centrum har du fått fram på ett fint och det är ju aldeles rätt gjort på detta lite kinkiga objekt med sin stora ljusvariation. Färgerna är också helt OK tycker jag och jag får liksom en känsla av skolboksillustration då jag kikar på bilden :) Fråga mig inte varför! :S

:good: Tummen upp för bild och tålamod! //Micke
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: M42 Orionnebulosan - Daniel Franzén

Post by Frazze »

skafar65 wrote:Hej Daniel

Jag tycker du har lyckats riktigt bra med din Orionnebulosabild! Centrum har du fått fram på ett fint och det är ju aldeles rätt gjort på detta lite kinkiga objekt med sin stora ljusvariation. Färgerna är också helt OK tycker jag och jag får liksom en känsla av skolboksillustration då jag kikar på bilden :) Fråga mig inte varför! :S

:good: Tummen upp för bild och tålamod! //Micke
Tack Micke för de vänliga orden!
Det är alltid uppskattat att få ta del av andras uppfattningar av de bilder man publicerar.

Mvh
Daniel
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: M42 Orionnebulosan - Daniel Franzén

Post by Frazze »

Jag håller på att testa programmet Pixinsight för att behandla mina bilder och jag gjorde en snabb behandling på datat på M42 och fick fram den här bilden.
Här har jag inte maskat in någon kortare exponering på centraldelen och så drog jag upp färgmättnaden rejält.
Kul att testa nya sätt att behandla och se vad man kan göra med befintligt data.

Image
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: M42 Orionnebulosan - Daniel Franzén

Post by Frazze »

Nu har jag även kalibrerat och stackat rå-bilderna i Pixinsight. Jag lade in den kortare exponeringen på centraldelen i denna också.
Efter stackningen så såg jag att jag hade betydligt mindre färggradienter i bilden jämfört med den bild som jag stackat i Nebulosity, så där gjorde Pixinsight ett bättre jobb. Det blev då lättare att hantera bruset i bilden, som är mindre än i min första version.


Image
Länk till större version

Return to “Bilder”