Guide i teleskopsdjungeln sökes!

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Stardust
Posts: 2
Joined: 2006-09-25 13:54:19

Guide i teleskopsdjungeln sökes!

Post by Stardust »

Detta blir mitt första inlägg...

Det är så att min (blivande) man är mkt astronomiintresserad och jag vill gärna ge honom ett teleskop som morgongåva.

Teleskopet jag söker skall ge både klar och tydlig bild samt fungera för den som vill ägna sej även åt astrofotografi och inte enbart för att 'titta'... Vill att man skall kunna se allt i stort sett. *ler*
Planeter, stjärnor, nebulosor, galaxer m.m.

Söker ett teleskop med HÖG kvalite!

Jag personligen kan verkligen ingenting om sånt här och vi är båda nybörjare. Detta kommer alltså bli vårt första teleskop.
Vill dock INTE att det skall begränsa valet allt för mkt då jag gärna vill att det skall vara ett teleskop som han (vi) kan växa med, och som alltså håller även längre fram då man är mer insatt.

Jag ber er alltså om att tipsa mej om BRA teleskop som fyller de 'krav' som finns ovan. Utöver detta ber jag er även ge mej tips och råd om det är ngt annat speciellt jag bör ha i åtanke vid val av teleskop.

Priset är mindre viktigt men för att sätta en summa så säg en 30 - 40.000kr. För denna summa vill jag gärna kunna köpa både teleskop och kamera att fota med samt alla tillbehör som kan behövas för att få en bra bild både vid fotografering och då man 'endast' tittar...
Tror ni det blir bra?

Tar oerhört tacksamt emot all hjälp jag kan få, för tro mej - jag om någon behöver den...

Tack på förhand
- Stardust -
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Post by Terje »

Jag postade ett svar på frågan på Astronomiguiden, vad man eventuellt kan kompletera med är ett dobson teleskop för att se rent visuellt i eftersom mitt förslag är lite klent för rent visuella upplevelser.
Stardust
Posts: 2
Joined: 2006-09-25 13:54:19

Post by Stardust »

Tackade precis for svaren där, men tackar även så massa här! =)

Skall definitivt kolla upp alla alternativ/förslag som kommer min väg och förhoppningsvis komma fram till en bra kombination. *ler*

Jag har tänkt att jag kan utesluta kameran ur priset ifall det behövs. Huvudsaken är ju teleskopet, monteringen och det där till... Kameran är en 'bonus' som kan hamna vid sidan om så länge om så behövs.

Iaf, tackar så massor ännu en gång!!! =)

- Stardust -
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Post by Terje »

Posta gärna och berätta vad det blir för teleskop och vad ni tycker om det lite senare. Astronomisverige är inte så stort och vi verkar vara hiskeligt nyfikna allihop :)

/Terje

Return to “Allmänt”