Objekt: Jupiter
Exponering: 1/45 sek. 30 fps.
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Celestron C 9.25
Kamera: TIS DMK.21
Kommentar: Tänkte att jag nog vågar att lägga ut lite Jupiterbilder här på Astronet igen! Fick uppfattningen här på forumet att objektet blivit lite "uttjatat", och kanske behövde en liten vilopaus från rampljuset...
Det här är en gammal bild från 11/11/11. Det är bland de sista jag fick med den kvällen, innan laptopens hårddisk blev full...
Kvällen var med våra nordiska mått, mätt, lyckad. Bra seeing, transparens och ingen vind. Däremot fullmåne och mot slutet av sessionen dagg/frost på korrektorn.
Jag har legat lågt med behandlingen av datan jag samlade på mig pga. pågående flytt (med egen astrobalkong och framöver fast pir!), och andra bestyr. Började denna gång från "den sämre sidan" av materialet, med den sista RGB -upptagningen för kvällen.
Jupiter hade då krupit ner till 39 graders altitud med något sämre seeing mot när den passerade meridian på 44 grader. Jag valde att visa bilden i "original storlek", ingen resampling eller förstoring. Jag har varit ute vid två tillfällen efter detta, men då var förhållanden högst mediokra...
Jag återkommer framöver med fler bilder från 11/11/11. Jag skall som sagt bara flytta färdigt först...
Mvh, Roger.

Klicka for att se stor version av bilden