Bresser Pollux 150/1400 EQ2 Eller APO

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
Blas
Posts: 97
Joined: 2011-06-03 00:52:22
spamtest: JA
Location: Stockholm, Norrort
Contact:

Bresser Pollux 150/1400 EQ2 Eller APO

Post by Blas »

Hej!

Tänkte höra om någon kan hjälpa mig hitta ett bra första-teleskop..

Jag vill börja observera men inte "bara" månen utan vill kunna se deepsky-objekt (gärna nebulosor).
Är beredd på att färdas en bit utanför staden (bor i stockholm) för att använda teleskopet

Har försökt läsa mig till rätt mycket men facktermerna och dess synonymer förvirrar mig lite så jag tänkte ta hjälp av er (om det går bra, annars får ni ta bort tråden)

Är Bresser något att börja med? Modell "Pollux 150/1400 EQ2", eller bör jag kika på något annat? Behöver jag motor t.ex?
Tänkte försöka hålla mig under 3000 KR inkl alla ev. tillbehör

http://www.astrosweden.se/bresser-pollu ... q2/18710-0

Är jättetacksam för svar!
Mvh Per

The universe seems neither benign nor hostile, merely indifferent. - Carl Sagan
matti
Posts: 37
Joined: 2011-03-24 15:25:34
spamtest: JA

Re: Bresser Pollux 150/1400 EQ2 Eller något annat?

Post by matti »

Större ljusinsläpp för inte så mycket mer pengar med en Dobson är ett alternativ att överväga om du vill titta på nebulosor. Min dotter är nöjd med sin.

http://www.teleskop-service.se/produkte ... sd200c.htm
User avatar
Blas
Posts: 97
Joined: 2011-06-03 00:52:22
spamtest: JA
Location: Stockholm, Norrort
Contact:

Re: Bresser Pollux 150/1400 eller Apokromat

Post by Blas »

Glömde tacka för ditt svar! så = Tack!
Men alla dobson alternativ verkar vara för stora/oportabla för mig

Jag har fortf. inte bestämt mig, men jag har lite nya kriterier, har även satt en ny budget.
Så här ser det ut:

Jag vill ha något gediget, tåligt och bra - jag har gjort misstaget förut när jag börjat med hobbys där jag nästan alltid köpt nya grejer relativt nära inpå då första utrustningen var undermålig och inte tillräcklig, vilket slutat med att jag slösat pengar

Det skall vara portabelt. Jag vill kunna få ihop allting i en väska och ge mig ut på egen hand utan bil
Högsta prio är observation, men jag vill kunna bygga på utrustningen för fotografering.
Jag vill kunna se det mesta.. såklart, och med bra färgåtergivning; men jag inser att jag inte kommer kunna se allt perfekt då min budget fortf. inte når "Astronomiska höjder" .. hehe, samt att kraven på storlek spelar in

Jag funderar numera på att skaffa ett av följande (OTA till att börja med):
- William Optics ZenithStar 70
- William Optics Megrez 72 FD APO

Vad tror ni?
Mvh Per

The universe seems neither benign nor hostile, merely indifferent. - Carl Sagan
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Bresser Pollux 150/1400 EQ2 Eller APO

Post by Jonas »

Jag förstår din "vånda" men det är en ekvation som inte riktigt går ihop.
Vll du ha ett teleskop att framgångsrikt observera med, måste du ha ett stadigt stativ och en någorlunda bra tub. Det behöver inte vara en APO men stor öppning vill man alltid ha, dvs över 4". Newton är ett bra alternativ för både observationer och fotografering men en 6" är det minsta (om man ska göra någorlunda "seriösa" observationer. Men båda dessa varianter gör att du inte kan få ner grejerna i en väska - snarare 2-3.
För att göra saken värre; om du sedan vill fotografera så tillkommer stativ med motordrift, någon form av följeteleskop och alla andra attiraljer som behövs för astrofoto. Nu är vi inte uppe i 2-3 väskor utan snarare 2-3 + stativ och tub.

Det enda sätt man kan klara sig med en väska tror jag är med en Astrotrac + ett kamerastativ och fotoväska (med utrustning) men då missar man observationsmöjligheten. Men å andra sidan kan man istället komplettera med en bra fältkikare, typ 20x80 - så är man "hemma". Det är nog den mest mobila utrustning man kan uppbringa om man vill ha en utrustning för både obsar och foto.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Bresser Pollux 150/1400 EQ2 Eller APO

Post by Starsoft »

Förstår inte riktigt hur du menar när du skriver OTA, tänker du använda ett fotostativ till tuben?

William Optics ZenithStar 70 tycker jag du ska välja bort, jag gillar inte enklare refraktorer på grund av färgfelen.

William Optics Megrez 72 FD APO är säkert en helt OK tub även om den är liten.

Jag tycker du ska titta på det här i stället:

http://www.rymdbutiken.com/product.html ... gory_id=18

Lägger du till 300 för motordrift, en bättre 9x50 sökare och en adapter för den digitalkamera som jag antar att du redan har så kommer du att få mycket, mycket mer för mindre pengar.

Du får mer ljus med newtontuben, inga färgfel, ett litet och lätt stativ som du kan transportera i en väska, motordrift som fungerar hjälpligt. Stativet är naturligtvis lite rangligt och motordriften är inget för foto men det är ändå användbara prylar.

Jag köpte ett sådant paket för några år sedan bara för att komma åt själva teleskopet som jag använder som guideteleskop, blev mycket imponerad vad man fick för så lite pengar.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Bresser Pollux 150/1400 EQ2 Eller APO

Post by Starsoft »

Hej igen

Glömde att lägga till det obligatoriska tipset til alla nybörjare, du skulle nog uppskatta en vanlig kikare också, behöver inte kosta många hundralappar.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Blas
Posts: 97
Joined: 2011-06-03 00:52:22
spamtest: JA
Location: Stockholm, Norrort
Contact:

Re: Bresser Pollux 150/1400 EQ2 Eller APO

Post by Blas »

Tack för att ni båda tog er tid att svara

Okej, "1 väska" är väll lite optimistiskt :) - men jag tänkte till en början använda mig av ett vanligt fotostativ för att senare gå vidare till någon motordriven ekvatoriell montering (celestron CG-4?). Förmodligen har intresset växt och mina utflykter blir bättre planerade/seriösare, så jag kommer nog få mer packning

Följdfråga är det problem att observera med en WO Megrez 72?
När det kommer till fotografering har jag sett helt otroliga bilder från just denna typ av refraktor, är jag helt fel ute?
Jag trodde APO va väldigt bra allround?

Sen tittade jag faktiskt på den lösningen du nämner Starsoft, men jag vet inte - känns lite sådär halvschysst. Vill somsagt bygga upp något jag kommer använda relativt länge med hållbara robusta delar.
Mvh Per

The universe seems neither benign nor hostile, merely indifferent. - Carl Sagan
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Bresser Pollux 150/1400 EQ2 Eller APO

Post by Starsoft »

1 väska" är väll lite optimistiskt
Så är det kanske men en av anledningarna till att jag förslog SkyWatcher paketet är att det faktiskt finns en speciell väska som tillbehör även om den verkar dyr.
är det problem att observera med en WO Megrez 72?
Det går säkert bra men den är väldigt liten och därmed ljussvag.
Jag trodde APO va väldigt bra allround?
Det är dom säkert men på grund av att dom är dyra så blir dom gärna för små och till sist handlar det väldigt mycket om storlek=ljus när man använder teleskopen. Jag är ganska säker på att den betydligt billigare SkyWatcher tuben slår refraktorn på grund av sin storlek.
känns lite sådär halvschysst. Vill somsagt bygga upp något jag kommer använda relativt länge med hållbara robusta delar.
Det blir inte så enkelt med den budgeten, även den CG-4 du nämner är också bara "sådär halvschysst" och knappast lämplig för astrofoto, förmodligen behöver du betala närmare 10 000kr för att få en montering du kan leva med länge och den kan du absolut inte släpa runt i en väska. När det gäller tuberna så är dom nog användbara på lång sikt bägge två så där är det väl ingen skillnad.

Inte lätt att välja teleskop, fundera länge och fråga många innan du bestämmer dig så får vi hoppas att du hittar något du blir nöjd med :good:

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Blas
Posts: 97
Joined: 2011-06-03 00:52:22
spamtest: JA
Location: Stockholm, Norrort
Contact:

Re: Bresser Pollux 150/1400 EQ2 Eller APO

Post by Blas »

Tack för ditt svar Anders, jag skall ha allting i åtanke, väldigt bra det du nämnde om monteringen, då vet jag vad jag har att förvänta mig :good:
Mvh Per

The universe seems neither benign nor hostile, merely indifferent. - Carl Sagan

Return to “Teleskop allmänt”