Dyrt att modda kameran!

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
Jonny P
Posts: 28
Joined: 2011-03-10 19:33:46
spamtest: JA

Dyrt att modda kameran!

Post by Jonny P »

Hej

Skulle vilja modda min Canon 350D, men attans var dyr Hans är på Teleskop Service! :angry:

2950:- för mod och ACF filter, exlusive frakt!

Någon som kan rekommendera ett "billigare" alternativ??

Menar då inte att modda den själv förstås..

/Jonny
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Dyrt att modda kameran!

Post by Bengt »

Med tanke på vad allt annat kostar idag fixa och rep så tycker förstås inte jag det är ovanligt dyrt. Frakt och lön och reservdelar, filter + garanti kostar idag var du än gör det. Man kan knappt laga en tand idag för den summan.
Ett alternativ är att sälja den du har köpa en helt ny färdigmoddad.

http://www.astronomiser.co.uk/moddeddslrs.htm#1100d

Bengt
Jonny P
Posts: 28
Joined: 2011-03-10 19:33:46
spamtest: JA

Re: Dyrt att modda kameran!

Post by Jonny P »

Nja, jag har nu hittat en kanon guide på att göra det själv!
Bästa jag har sett, så med tillgång till renrum och mikroskop på jobbet, så gör jag det själv ändå! :good:

http://www.12dstring.me.uk/350dmod.htm

O det e klart med löner o allt som tillkommer så kostar det som sagt! Själv kostar jag 550:- i timmen :green:

/Jonny
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Dyrt att modda kameran!

Post by Jonas »

Jag lät Baader Planetarium bygga om min kamera och är mycket nöjd med resultatet. Inte mycket billigare än det pris du fått av Hans men här är en länk i varje fall: http://www.baader-planetarium.de/sektio ... pgrade.htm
De säljer även filter om du vill bygga om själv.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Jonny P
Posts: 28
Joined: 2011-03-10 19:33:46
spamtest: JA

Re: Dyrt att modda kameran!

Post by Jonny P »

Tack för info!

Jo jag kommer köpa ACF filtret, verkar vara ett lovande filter :)

Sedan, sorry att jag inte läste här eller "googlade" om det här!
Jag kom på det här i helgen och mailade Hans på TS, och blev lite sur på priset....

Men det ordnar sig nog med en egen mod, då jag har som sagt bra verktyg o miljö på jobbet.

/Jonny
bordsvatten
Posts: 51
Joined: 2011-04-09 17:30:05
spamtest: JA

Re: Dyrt att modda kameran!

Post by bordsvatten »

Här är ett klipp på modifiering, visserligen på 450 o 1000 men kanske finns för andra med om man söker. Hade detta som favorit då jag hade planer på att modda min 450.


http://www.youtube.com/watch?v=-IIN0-q2WLY

Men din guide verkar ju inte helt fel heller såklart efter att ha tittat på den. :)
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Dyrt att modda kameran!

Post by skafar65 »

Oj, Oj ,Oj! Jag får ångest då jag ser denna film! :D Detta hade jag garanterat inte klarat av! Kan bara tänka mig vilken pankaka det hade blivit om jag provat på något sådant här! :shy:

Mvh //Micke
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Dyrt att modda kameran!

Post by Timo »

Finns väl inget roligare och samtidigt spännande att klara av det själv :D
Det man inte kan lär man sig hehe
Följ bara anvisningarna till punkt och pricka och var stadig på handen så fixar du det.

Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Re: Dyrt att modda kameran!

Post by Pzyber »

Hahaha denna dök upp i högerkanten när jag tittade på filmen där han tog bort filtret http://www.youtube.com/watch?v=W4QYPIlM ... re=related

Ont:
Intressant film, jag köpte min moddade 40D av Hans. Tyckte priset var överkomligt då jag inte vågar ge mig på det själv.
Jonny P
Posts: 28
Joined: 2011-03-10 19:33:46
spamtest: JA

Re: Dyrt att modda kameran!

Post by Jonny P »

Det är väl bara kul om man kan fixa prylarna själv, i denna dyra bransch! :)

Tex. alla mina kablage har jag gjort själv, styrboxar till kameror, kamera adapter till kompakt kamera osv..

Man lär sig alltid något nytt på vägen.

Men moddningen blir väl den mer pilligare uppgiften.... ;)

/Jonny
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Re: Dyrt att modda kameran!

Post by Pzyber »

Jo givetvis kul att kunna göra saker själv. Men likt Skafar får jag ångest när jag ser videon, mycket pengar om man skulle ha sönder något, fast billig kamera i astrosammanhang ändå ;) Ser fram emot en bygglogg på moddandet :)
Jonny P
Posts: 28
Joined: 2011-03-10 19:33:46
spamtest: JA

Re: Dyrt att modda kameran!

Post by Jonny P »

Ska försöka ge info om moddningen så gott jag kan, tyvärr så lång leverans tid för filtret "ACF" levereras tydligen först från Baader till TS.....

Så 2 veckor minst innan jag får filtret Baah! :sad:

Synd att ingen annan leverantör har filtren i sverige....

Men jag återkommer.

/Jonny
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Dyrt att modda kameran!

Post by skafar65 »

Absolut kul och spännande att göra saker själv, det var inte så jag menade. Jag bara kunde se mig själv i en sådan situation för jag vet hur jag är. Jag hade garanterat tappat saker, brutit av små bitar, repat både här och där när jag slant runt i finmekaniken. Till sist hade jag försökt lödda ihop och ersätta saker som jag inte hittade och i panik stängt igen hela kameran med en förhoppning att det i varje fall skulle fungera som det gjorde från början! Det hade det inte gjort... :D Antingen något helmysko fel eller en stor damm/ fettprick på bilderna :geek:

Jag bygger hellre ordentliga saker, gärna med spik och hammare :) Men var och en till sitt. För min egen del är jag glad att jag i varjfall har självinsikt och inte ger mig på sådana saker :) Jag har gett mig på en analog kamera en gång, den slutade i bitar i en ICA påse på tippen :)

Mvh //Micke
matti
Posts: 37
Joined: 2011-03-24 15:25:34
spamtest: JA

Dyrt att modda kameran!

Post by matti »

Ett tips är att verkligen vara noga med att trycka dit alla kablar hela vägen in när du skruvar ihop den. Jag fick göra om tre gånger innan mun 1000d startade. Kanske borde fotat när jag demonterade hur långt in varje kabel skulle.
/Matti

Return to “DSLR-kameror”