NGC 6888 Crescentnebulosan - Lars Zetterlund

Bilder från galleriet
Post Reply
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

NGC 6888 Crescentnebulosan - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 6888 Crescentnebulosan
Exponering: 23x8 min Ha + 23x8 min OIII
Fotograf: Lars Zetterlund
Teleskop: Celestron 9,25
Kamera: Atik 383
Kommentar: Det här är första gången jag försöker mig på en färgbild i smalband. Det är NGC6888, Crescentnebulosan som ligger ungefär 5000 ljusår bort och är ungefär 16x25 ljusår stor.
Wolf-Rayet stjärnan WR136 som är ursprunget till nebulosan är den ljusstarka i mitten av nebulosan. Strukturen är fascinerande, nästan som en spindelväv.
Det är 23x8 minuter vardera av Ha och OIII och en syntetisk grönkanal.

Tyvärr försvann kamerakylningen under OIII-bilderna samtidigt som det blev dimmigt, så OIII-signalen är väldigt svag.
Ibland blir man glad bara det blir en bild till slut.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: NGC 6888 Crescentnebulosan - Lars Zetterlund

Post by Bengt »

Denna har du gjort riktigt bra. Makalöst fina detajer.

På dessa "vuxna" bränvidder är det svårare med allt inte minst med smalband . De blir lätt brusigare. Jag tror den kan bli mindre brusig om du blurrar till den lätt innan du lägger ha.kanalen som lum.

Följningen ser riktigt bra ut.

Denna bild får du klappa dig själv på axel över.

Bengt
User avatar
Mats
Posts: 318
Joined: 2008-11-23 14:07:50
Contact:

Re: NGC 6888 Crescentnebulosan - Lars Zetterlund

Post by Mats »

Du har även fått fram lite av det där "skimret" runt nebulosan. Det imponerar på mig, som efter några provbilder en gång släppte hela projektet.
danhei
Posts: 188
Joined: 2010-05-10 12:15:19
spamtest: JA
Contact:

Re: NGC 6888 Crescentnebulosan - Lars Zetterlund

Post by danhei »

Instämmer med ovan.
Mycket bra upplösning :good:
Tycker bildstorleken kunde vara lite större då man vill zooma in ;)

MVH
/Danne
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: NGC 6888 Crescentnebulosan - Lars Zetterlund

Post by Lars L »

Du kan knappast vara missnöjd med bilden?
Nu väntar jag bara på AG tolvan :green:
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: NGC 6888 Crescentnebulosan - Lars Zetterlund

Post by Terje »

Var längesedan vi motionerade motorsågen ordentligt här så jag får väl göra mitt bästa (wroom wroom) :D

På det hela taget tycker jag bilden är strålande och vad man vid en första anblick kan tycka är en lite brusig bakgrund är nog egentligen bara myllret av stjärnor i bakgrunden. Det enda lilla jag har att invända emot är en liten svag tendens till sorgkanter runt de "halvsvaga" stjärnorna som ligger "på" nebulosan. Tror vi ger denna bild 4.5 Gendler av 5 :)
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: NGC 6888 Crescentnebulosan - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Tack för kommentarerna!

Dan,
Den enkla anledningen till att bilden inte är större är helt enkelt att den inte håller för någon vidare förstoring. Dels blev som sagt OIII-signalen väldigt svag, dels upptäckte jag en stund in på fotandet att jag tryckt in OAG:n för långt så det skuggade bilden. När jag fått ut den fanns givetvis ingen guidestjärna tillgänglig. Som tur var hade jag en adapter så jag kunde trycka in guidekameran i sökaren, men med drygt hälften av 8-minutersexponeringarna genom en 9x50 sökare så blev det inte nog skarpt för större bild. Jag hade ändå tur att seeingen var så god som den var.

Terje,
Mycket skarpögt med sorgkanterna. Jag hade inte noterat det själv men lovar att dölja det bättre till nästa gång ;)
Skönt att sågkedjan var lite slö den här gången. Watch out Gendler :D

/Lasse

Return to “Bilder”