OBS-bygge, hur mycket kyla tål en PC?

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: OBS-bygge, hur mycket kyla tål en PC?

Post by Bengt »

Lars Gunnar
Du behöver ha alla styrprogram i din obs dator + VNC . Det enda du gör inifrån är att fjärrstyra den inifrån. Så du behöver alltså även tanka ner VNC även till din inomhusdator. Sen väljer man bara Ip numret som din obs dator har sen ser du allt och kan styra allt som finns på din obs dator.
.
Jag låter bilderna hamna i en utdelad mapp i obs datorn som jag sen tankar ner via fjärranslutningen där jag då ju ser den aktuella mappen i nätverket. .


Tycker Hg variant med flera datorer verkar väldigt smidigt med tanke på man vill ha igång många fönster. Min äldre lappdator får jobba hårt när jag både laddar ner från nätverket och guidar .Detta kan vara en alternativ lösning för mig också.
Nackdelen blir förstås att tex om man kör med maxim.dl inte kan få med viss läges info i tiff bilderna.
Visste inte man kunde ha igång flera datorer samtidigt Hg med VNC . Kopplar du verkligen upp alla datorer via VNC samtidigt i din inomhusdator?

Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: OBS-bygge, hur mycket kyla tål en PC?

Post by Starsoft »

VNC: datorerna talar via internet eller snackar dom bara direkt via nätverkskabeln?
Om du menar att du behöver internet för att kommunicera så behövs inte det med VNC. Om du använder TeamViewer behöver du normalt internet.
Man har dubbla programvaror, beskriv lite hur det funkar
Du laddar ned installationsprogrammet för VNC och kör det, då installeras både server och klient. På obs datorn så kör du sedan VNC-server programmet, på datorn inomhus kör du VNC-client. När du startar VNC client måste du ange IP adressen till datorn i obset, då får du sedan upp ett windows-fönster på klienten som visar en exakt replik av bildskärmen i obset (även om ingen bildskärm finns ansluten). Om duhar samma skärmupplösning på server och klient datorn så kan du köra klienten i "full screen" då märker du inte att du sitter inomhus på en annan dator.
Är clienten bara ett "titthål" in i servern eller påverkar den mer än så
Klienten är bara en förlängning av bildskärm, mus och tangentbord och påverkar inte serverdatorn på något sätt utöver via dina kommandon på fjärrskärmen.
Jag tror på detta med att ha en dator igång hela tiden i obset och inte ta in grejorna
JO kan man ha strömmen på hela tiden så blir det sannolikt varken problem med kyla eller fukt. Mina köldproblem berodde på att jag var tvungen att koppla ur strömmen när jag lämnade obset. Hans har ju heller aldrig haft några problem med kyla eller fukt.

Hur som helst verkar det som om man av någon anledning ändå vill köra med USB förlängare så verkar det vara "USP over IP" som gäller idag, jag tror jag ska prova det så jag återkommer om det framöver.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: OBS-bygge, hur mycket kyla tål en PC?

Post by Advertise »

Datordelar tål rätt bra ren kyla. Det är fukten som förstör.
Om det är kallt, datorn dras igång, generar värme, så har du kondens/fukt.
Det finns t.ex som använder flytande kväve för att kyla datorer så...
Sen vad garantin säger är en helt annan femma.
Enligt t.ex Apple får inte iPhone användas under 0 grader.

Vissa av er kanske använder detta redan, men kan ju ändå slänga upp en guide jag hittade för win7.
Wake On Lan (WOL).
Det innebär att ni har en obs dator i viloläge. När ni behöver den, kör en RDP mot den och den vaknar till liv.
Slipper ni att dra igång datorn manuellt varje gång. (WOL finns till äldre OS och avstängda datorer också, men man behöver speciella program för det.)
Sen ställ in att dator ska gå in i viloläge när den inte använts på ett visst antal minuter och vips.
Ni behöver inte bry er om den alls längre. :)

Guiden: (Källa: http://www.leonmeijer.nl/archive/2008/04/02/91.aspx)

I love the new Sleep function of Windows Vista and Windows 7. It's a combination between the Standby mode and Hibernation (what we know since Windows 2000). Turning on my sleeping PC is super fast. It takes on 2 seconds and the PC is completely ready for use. But what if your PC is sleeping and you're not home. Well... turn on Wake on LAN!!

Go to Network Connections (Control Panel, Network and Sharing Center, Manage Connections or Change Adapter Settings);
Right-click your Local Area Network adapter, choose Properties;
Go to the Power Management tab and enable 'Allow the device to wake the computer'
*Make sure WOL/Wake on LAN is enabled at driver level for your NIC. This is different for every hardware vendor*
Also make sure WOL is enabled in your motherboard’s BIOS.


And now... connect via Remote Desktop Connection application to your PC... and ... it awakens!! :-) This can save lots of power because in the past I always let it on in order to access it remote.

Oh one thing. Make sure you select 'Sleep' and not 'Shutdown' . It doesn't work with Shutdown. To wake up your computer after a shutdown, you’ll have to use a WOL-application from another (enabled) PC in the same network.
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: OBS-bygge, hur mycket kyla tål en PC?

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Tack för alla tips, kommer att försöka testa VNC å det snaraste, får bli ett stug-test. Sedan kommer valet av observatorie typ, men jag vet nu att det blir ett "kallt" obs.

En datorfråga till: Det känns som om det blir bildbehandlings datorn (som också är styrdator för teleskopet som blir obs-dator), den har windows XP-pro och alla styrprogram. Jag funderar på en ny bildbehandlingsdator med Windows 7. Kommer en windows 7 dator och en Windows xp pro dator att kunna samsas i en VNC uppkoppling?

/LG
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: OBS-bygge, hur mycket kyla tål en PC?

Post by Starsoft »

Hej
Kommer en windows 7 dator och en Windows xp pro dator att kunna samsas i en VNC uppkoppling?
Ja det är inga problem, så kör jag.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: OBS-bygge, hur mycket kyla tål en PC?

Post by hansg »

Jag var tvungen ha vnc server på XP och Win98se datorerna och client på win7,möjligt att jag missade något,
fick inte in server på Win 7 men inga problem med client.
Möjligt att det finns en nyare VNC.
h-g
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: OBS-bygge, hur mycket kyla tål en PC?

Post by Morgan »

Starsoft wrote:Hej

Kjell & Co USB förlängare klarar så vitt jag vet bara USB 1.1 vilket inte fungerar bra tillsammans med kameror, bara 12Mb/s.

Jag börjar bli skeptisk om det verkligen finns någon USB förlängare som klarar USB 2.0 med 480Mb/s. Elfa sålde en tidigare som nu har utgått ur sortimentet, verkar inte lovande.

Kanske blir det till att linda in en liten enkel netbook PC i värmekabel i alla fall och köra fjärrstyrning. Det behövs ingen kraftfull dator för att hantera kamerorna.

Vi får väl återkomma till det här framöver om någon hittar en USB-förängningsprodukt som fungerar. Observera att även om förlängarna påstås vara USB 2.0 kompatibla så är det inte säkert att dom klarar 480Mb/s vilket nog är ett krav om man ska köra flera kameror via samma förlängare.
då är det bara att switcha mellan dessa datorer, har jag uppfattat saken rätt, är det så enkelt?
Ja när det fungerar så är det så enkelt :D Om man kör VNC fjärrstyrning så installerar man en server i obset och en klient på inne-datorn, gratis och enkelt.

Om man hittar en fungerande förlängare så sätts en sådan i varje ända sedan spänningsmatas USB enheterna ute i obset via den USB-HUB som då är ansluten i den ändan.

Anders

Jag råkade länka till fle produkt.
Här är den jag syftade på: http://www.kjell.com/?item=68667&path=
// Morgan
int0x21
Posts: 72
Joined: 2011-09-03 17:03:05
spamtest: JA
Location: Kungsbacka

Re: OBS-bygge, hur mycket kyla tål en PC?

Post by int0x21 »

Det största problemet med kyla och datorer är egentligen monitorerna. Annars är kyla generellt sett bra såvida du inte har en väldig kondens.
Eventuellt kan också hd skapa ett problem i minusgrader men det går ju att lösa genom att använda en ssd disk den har inga rörliga delar.

Används windows remote desktop eller vnc eller dylikt är ju dock inte skärm något problem.
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: OBS-bygge, hur mycket kyla tål en PC?

Post by anivision »

Jag testade VNC men tycker att Windows XP Pro:s inbyggda fjärrskrivbord fungerade snabbare och bättre. Men detta var ett år sedan, kanske det har kommit en bättre version av VNC.
int0x21
Posts: 72
Joined: 2011-09-03 17:03:05
spamtest: JA
Location: Kungsbacka

Re: OBS-bygge, hur mycket kyla tål en PC?

Post by int0x21 »

Generelt sätt tycker jag windows inbygda fungerar bättre än vnc.
VNC är bättre när man vill skåda någon annans instans men för fjärrstyrning så windows egna.
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: OBS-bygge, hur mycket kyla tål en PC?

Post by bjorne »

Jag har funderat på det Bengt skrev om åskskydd, det är helt rätt och nog nåt man får ta sig en rejäl funderare över.
Har redan fått köpa nytt ADSL modem och router tre gånger sedan åskan slagit ner innan jag hunnit dra ur jacket och strömmen.
Enl. elektriker jag talat med så är de så kallade åskskydd som säljs hos Clas Olsson, Kjell o Company mfl. inget som rekomenderas.
Har kollat lite på Thunderguard http://www.thunderguard.se/index.html och Elrond http://www.elrond.se/overspanningsskydd ... l-och-tele Hos Elrond som tydligen verkar vara bra hittar jag dock inget pris.
Hur har ni andra löst det eller någon som har erfarenhet av ovanstående produkter ?
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: OBS-bygge, hur mycket kyla tål en PC?

Post by glappkaeft »

Vad vi upptäckte i UAA är att åskskyddade grenutag kan ha en helt egen jordnivå vilket resulterade i krypspänningar på mer än 20V mellan komponenter kopplade olika uttag. Bl.a. annat så elektrifierades teleskopgaffeln på T41an.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: OBS-bygge, hur mycket kyla tål en PC?

Post by bjorne »

Återkommer till det här med hur mycket kyla en PC tål.
Som en del redan framfört så är nog inte kylan i sig som är det stora problemet utan kondens.
Mekaniska hårddiskar gillar tydligen det inte alls, SSD klarar det nog bättre.
Om jag har förstått det rätt så gäller det att ha grejerena varmare än daggpunkten.
Så fort något håller en temperatur under daggpunkten så bildas kondens har jag för mig.
Om man stoppar in datorn in en liten låda och låter den stå igång så borde man klarar det, men det får ju samtidigt inte bli för varmt.
På jobbet har vi datorer ute i produktionen i lådor med filter för att skydda mot damm och oljedimma.
Tror nog att en dylik borde fungera bra.
PS.
Jag installerade Elronds åsksyddspaket "ÅSKPKT 1"
http://www.elrond.se/overspanningsskydd ... l-och-tele.
Skall bli spännande att se om det fungerar och om jag slipper köpa nya ADSL modem och routrar fler gånger.
DS.




`/B
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: OBS-bygge, hur mycket kyla tål en PC?

Post by stoffe »

Detta med hårddiskar..

Enligt specifikationerna på Western Digitals 1TB, 2TB och 3TB diskar så kan de förvaras ända ner till -40 grader och upp till 70 grader men när de körs så ska de vara minst 0 grader varma. De blir väll det ganska omgående varma när man slår på dom antar jag? Borde inte vara några problem att ha datorn i en isolerad låda alternativt bara en isolerad låda för hårddisken, det får dock inte bli för instängt så det blir för varmt. Hårddiskar behöver i regel lite kylning för inomhusanvändning.

Datablad för Western Digitals diskar
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... asheet.pdf

Datablad för Seagates diskar
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... asheet.pdf
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: OBS-bygge, hur mycket kyla tål en PC?

Post by glappkaeft »

Det vanligaste problemet med hårddiskar och kyla är nog att de ofta helt enkelt vägrar starta om det är för kallt (0 +- 5 grader). Min känsla är att hårddiskarna har blivit bättre på den fronten men det kan vara ett problem.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer