Uppdatering av SVO

Inom Variabelsektionen studeras olika typer av föränderliga stjärnor främst med avseende på ljusstyrka och periodicitet. Sektionsledare är Chris Allen som kan ge råd och tips. Diskussioner om variabler
Post Reply
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Uppdatering av SVO

Post by ThomasK »

Jag har uppdaterat layouten på förstasidan och bland annat lagt till ett RSS-flöde från AAVSO:s Specal notice och Alert Notice. Sidan är också omdöpt från "SVO - Svenska variabelobservatörer" till "SVO - Svenska Variabelobservationer" och kopplingen SAAF/V och SVO framgår tydligare.
Thomas Karlsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Uppdatering av SVO

Post by ThomasK »

Jag har gjort en ändring i ljuskurve-diagrammen i SVO. Om man väljer datumformat JD visas lodräta linjer för periodiska variablers maxima. På så sätt kan man se när maxima är att vänta och om tid för maxima stämmer med GCVS-katalogens uppgift. Max 20 maxima visas, om vald period har fler maxima än så visas inga lodräta linjer alls. I fasdiagrammen visas också en lodrät linje vid fas 1. Som underrubrik visas nu alltid variabelns period och epok, inte bara vid fasdiagram. Här är ett exempel på hur det kan se ut.

Image
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Uppdatering av SVO

Post by Hans Bengtsson »

Suveränt!

Detta är en funktion som jag kommer att ha praktisk nytta av när jag före obs-passen bestämmer vilka miror jag ska observera.

Kollade i all hast W Her i SVO. Såg med hjälp av den nya funktionen att maxima inträffar ungefär en månad före uppgjort schema, alltså har den verkliga perioden varit kortare än katalogperioden. När jag justerade katalogperioden 280.03 dygn till 279.3 dygn så inträffade det senaste maximet enligt prognosen. Det tog bara någon minut, verkligen ett snabbt och lätt sätt att få kläm på hur mirorna följer ljusväxlingselementen.

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Uppdatering av SVO

Post by ThomasK »

Hans Bengtsson wrote:Kollade i all hast W Her i SVO. Såg med hjälp av den nya funktionen att maxima inträffar ungefär en månad före uppgjort schema, alltså har den verkliga perioden varit kortare än katalogperioden. När jag justerade katalogperioden 280.03 dygn till 279.3 dygn så inträffade det senaste maximet enligt prognosen.
... eller om man backar epoken ca 30 dagar får man samma resultat.

Jag kan också tillägga att för de 45 variabler som jag gjort periodberäkning för (de som finns under "Ljuskurvor & Resultat -> Fasdiagram för 45 stjärnor") är det denna period/epok som tar överhanden över den som finns i GCVS4 och i regel stämmer den mycket bättre med nuvarande verklighet.

Jag försökte också få till dessa linjer då man har datum på X-axeln, men fick inte till det lika lätt. Vad jag förstår används en inbyggd funktion i diagrammet när man har datum och där man inte har lika mycket kontroll som den helt manuella skalan då man har JD. Kanske Robert har nån idé om hur detta kan lösas?
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Uppdatering av SVO

Post by Hans Bengtsson »

Har det funderats på möjligheten att ge punkterna med 10-dygns-medelvärden (10-day means) i SVO-kurvorna? Åtminstone förr var detta det vanliga sättet att illustrera ljuskurvor för miror och andra långsamma variabler.

Ett tiodygnsmedelvärde har ett fast tidsintervall, t.ex.

Intervall 1: 2 453 000.000 - 2 453 009.99999 ...
Intervall 2: 2 453 010.000 - 2 453 019.99999 ...

Och så vidare.

Varje 10-dygns-medelvärde representeras sedan av medeltalet av tidpunkterna och medeltalet av magnituderna. Man kan ange 1 enda obs som en liten punkt, 2-5 obsar som en något större punkt, och fler än 5 obsar som en ännu större punkt.

En annan sak vi kanske ska fundera på, är att göra en genomgång stjärna för stjärna och plocka bort de enstaka felaktiga värden som finns, inom AAVSO gör man detta med hjälp av validering. Det kan förstås vara en balansgång när det gäller vad som är felaktigt värde och inte felaktigt värde, men i vissa fall är det uppenbart att det skett en felidentifikation eller felrapportering. Jag upptäckte t.ex. nyligen en felaktig rapportering jag gjorde på 90-talet för Chi Cygni, där jag råka skriva in obsen för V1322 Cyg på Chi Cyg. Jag ersatte förstås genast det felaktiga värdet med det rätta värdet både i SVO och AAVSO.

Praktiskt taget alla stora datamängder innehåller en del felaktiga värden, det är nästan oundvikligt. Och jag tycker det är till glädje för alla om dessa felaktigheter plockas bort.

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Uppdatering av SVO

Post by ThomasK »

Det borde inte vara en omöjlighet att få till medelvärdespunkter i diagrammen. AAVSO har (eller hade, funktionen verkar inte funka nu längre) ju den möjligheten i sina diagram och vi ska väl inte vara sämre. :D

Jag har tagit bort en del obsar som uppenbart varit fel, men inte gjort nån samlad genomgång, men det är mycket att gå igenom. Vet inte riktigt hur man gör detta smartast.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Uppdatering av SVO

Post by Hans Bengtsson »

AAVSO har kvar funktionen med att binna obsar - men man måste kryssa i att x-axeln ska ges med JD. Som default ger AAVSO-diagrammen sedan en tid tillbaka kalenderdatum.

Edit:

Det är ju kul att det finns kvar en del att göra när det gäller funktionaliteten i SVO, som generellt sett är häpnadsväckande bra!

En sak som kanske kunde utvecklas ytterligare är själva kurvritningen. Om vi tittar på ditt fasdiagram för TT Aur, så kan vi välja en spline-kurva med 10 segment:

http://var.astronet.se/graph/vargraph.p ... nd=@V&.png

Vi får då förstås en ganska jämn kurva, men med alldeles för liten amplitud. Djupet hos både primärminimum och sekundärminimum missas.

Om vi istället använder 30 segment får vi en kurva som snyggt visar minima – men kurvan i övrigt blir knyckigare än man skulle ha önskat:

http://var.astronet.se/graph/vargraph.p ... nd=@V&.png

Med manuella metoder kan man ganska enkelt (t.ex. i Excel) få fram en kurva som visar de verkliga variationerna (utgångsmaterialet är ju superbt), och kanske skulle man kunna utveckla en funktion som automatiskt kunde fixa en lika god återgivning av verkligheten? Möjligen är det inte spline-segmentering som är bäst, utan en annan form av medelvärdesberäkning?

Mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Uppdatering av SVO

Post by ThomasK »

Medelvärdespunkter i diagrammen är nu tillagda! :good: Så här kan det se ut.

Image

I valbilden får man ange på hur många dagars intervall medelvärdet beräknas, sedan räknas medelvärdet både på datum och magnitud inom varje intervall innan det plottas in i diagrammet. Enbart visuella och V-observationer tas med och negativa obsar hoppas också över. Jag var lite tveksam om man ska lägga in en linje som förbinder punkterna, som på AAVSO. I vissa fall kan det ge en snygg effekt, men ibland blir det bara fult och rörigt... Eller ska man kunna välja det också?
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Uppdatering av SVO

Post by Hans Bengtsson »

Det blev väldigt snyggt, tycker jag.

Angående linjer så vore det en fördel att kunna välja det alternativet om man önskar. Men det gäller nog i så fall att koppla linjeritningen till något villkor, som säger att linje ska ritas endast om det inte är för långt tidsintervall mellan punkterna. För en mira kan kanske punkter sammanbindas om det skiljer mindre än 30 dygn eller något sådant, men den sista punkten på en nedåtgående kurva ska inte sammanbindas med första punkten på uppstigande kurvan ett halvår senare. Vet inte hur lätt eller svårt det är att villkora på det sättet.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Uppdatering av SVO

Post by Robert »

Såg riktigt bra ut tycker jag. Provade på senaste supernovan för skojs skull.

Kan kanske vara bra att kunna välja linjer med om man vill.

Image
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Uppdatering av SVO

Post by ThomasK »

Hans Bengtsson wrote:Det blev väldigt snyggt, tycker jag.

Angående linjer så vore det en fördel att kunna välja det alternativet om man önskar. Men det gäller nog i så fall att koppla linjeritningen till något villkor, som säger att linje ska ritas endast om det inte är för långt tidsintervall mellan punkterna. För en mira kan kanske punkter sammanbindas om det skiljer mindre än 30 dygn eller något sådant, men den sista punkten på en nedåtgående kurva ska inte sammanbindas med första punkten på uppstigande kurvan ett halvår senare. Vet inte hur lätt eller svårt det är att villkora på det sättet.

mvh
Hans Bengtsson
Med linjer blir det så här. Bättre/sämre? Tyvärr tror jag inte man kan styra att att linjer bara ska finnas mellan vissa punkter, det är en egenskap för hela dataserien. Men ett val linje/inte linje går att göra om önskemålet finns.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Uppdatering av SVO

Post by Hans Bengtsson »

SVO blir bättre och bättre hela tiden. Snart kan det bli svårt att hitta på nya saker som går att förbättra.

Finns det möjlighet att utöka valfriheten ytterligare ett snäpp vid diagramritning? Skulle man kunna ha följande tre rutor som fritt kan bockas i eller bockas av?

1) Individuella observationer (bör vara ikryssat som default)
2) Medelvärden (t.ex. 10-dygns eller vad man väljer)
3) Linjer mellan medelvärdena

Jag kan tänka mig situationer där man endast vill ha medelvärdena plottade, och kanske även situationer där man enbart vill ha linjerna, liksom situationer där man vill ha rubbet eller andra kombinationer (det skulle väl bli 7 möjliga varianter om jag tänker rätt i hastigheten).

Vad tror du om det?

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Uppdatering av SVO

Post by ThomasK »

Jag har lagt till valet att bara visa medelvärden. Så nu har vi dessa varianter med epsilon Auriga som demoobjekt.

Image

Image

Image

Image

Image
Thomas Karlsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Uppdatering av SVO

Post by Robin Andersson »

Ser riktigt bra ut Thomas!

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Uppdatering av SVO

Post by jwarell »

Jättekul att se denna värdefulla utveckling!

Medelvärden brukar i vetenskapliga diagram representeras med felmarginaler eller motsvarande. Är det svårt att lägga till felstaplar i y som visar standardavvikelsen i magnitud för de medelvärdesbildade värdena, och en stapel i x som visar vilket tidsintervall som är medelvärdesbildat? Det skulle då bli blå prickar med blå streck i horisontellt genom punkten i x-led och vertikalt i y-led.

/Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/