Hallåj från ny användare!

Allmän diskussion om teleskop.
User avatar
Moist
Posts: 7
Joined: 2011-07-12 08:38:01
spamtest: JA
Location: Söderhamn
Contact:

Hallåj från ny användare!

Post by Moist »

Postat av Moist

Ny här på forumet, en snabb presenation skulle vara; 40år, bor i Söderhamn (Hälsingland) där jag driver Reklam- & webbyrå och studio (egen musik, reklammusik, filmmusik etc)... nyseparerad och har mina kids (8år och två på 6 år) varannan vecka och har därmed lite mer tid att efter många års "stiltje" ta tag i mitt intresse för att titta uppåt. Tanken är att gå vidare och försöka börja fotografera lite också då jag har även har ett brinnande intresse för vanliga fotografering. Har suttit och läst och läst och läst och kollat på saker att köpa och det är ju en uppsjö av prylar och man vet ju inte vilken kamera som passar till vilket teleskop etc och vill ju inte slänga ut massa pengar och sitta med prylar som inte fungerar. Sedan är ju alla grejer fantastiska i alla säljtexter. Mitt kunnande är ju inte så stort men jag vill gärna ta deepspace-bilder men hade gärna velat fotoa månen och solen etc... Funderade ett tag på att försöka koppla min EOS 550D till ett teleskop men har insett att det kanske inte är det enklaste och det bästa reslutatet...

Så ett par frågor

1) Finns det hela "kit" man kan köpa med teleskop och kamera anpassa till varandra så man vet att man göra ett köp? (Alternativt om nån kan ge mig några tips på "paket" man kan köpa. Prismässig har jag nog tänkt mig max 50.000:- men kanske att ta i att lägga så mycket direkt?)

eller

2) Kanske finns nån här som har en "uppsättning" som kanske är sugen på att uppgradera och vill sälja ett paket till mig som det bara är att köra igång med...
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Re: Hallåj från ny användare!

Post by Pzyber »

Inläggav Pzyber » 2011-07-17 08:37:57

Hej och välkommen!

Frågorna får jag lämna över till de mer erfarna. 550D går bra att koppla till ett teleskop och det går att nå bra resultat med DSLR. CCD har dock många fördelar. Det går ju prova sig fram genom att testa med DSLR först (Ingen ytterliggare investering mer än eventuell guidekamera) och sedan köpa CCD isåfall.
http://www.jimmynordstrom.se
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Hallåj från ny användare!

Post by Robin Andersson »

Inläggav Robin Andersson » 2011-07-17 10:19:38

DSLR funkar utmärkt så vitt jag vet.

Titta på den här länken t.ex. så ska du få se på häftiga saker!

http://www.astropix.com/HTML/I_ASTROP/NIK_CAN.HTM

Längre ner finns olika bilder med olika typer av systemkameror.

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Hallåj från ny användare!

Post by Terje »

Tog och la tillbaks dom inläggen i denna tråd som jag sjablade bort som fanns i google cachen, dessvärre har google slarvat dom senaste dagarna :(
Jeb
Posts: 5
Joined: 2011-03-20 04:16:32
spamtest: JA

Re: Hallåj från ny användare!

Post by Jeb »

.
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Hallåj från ny användare!

Post by Lars-Gunnar »

Inläggav Lars-Gunnar » 2011-07-22 09:07:46
Hej,

Vi kan ge köpråd visst, men av tradition brukar vi inte ge inköpsråd med specificerade märken, leverantörer etc. Det står i våra profiler vad vi använder för utrustning. Forumet skall inte vara en reklambärare för leverantörer i första hand utan i varje fall för mig ett forum där jag publicerar mina bilder. Vi får ofta in frågan vad skall man välja för att börja fotografera, jag är nybörjare etc. det är jättesvårt att råda i denna frågan säger vi ett specifikt märke och personen ifråga köper detta och råkar få problem då kommer den felsökningen att hamna här i forumet i första hand hos leverantören i andra.

Bengt var tydlig med vad grund "setupen" bör innehålla för beståndsdelar men även det resulterade i en diskussion om både det ena och det andra, det säger väl en del om hur "lätt" det är att råda i denna frågan.

Mvh

LG
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Hallåj från ny användare!

Post by Terje »

hittade två inlägg till som var alldeles på slutet som jag hade i ett öppet fönster
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Hallåj från ny användare!

Post by Lazze »

Jag tycker det vore lite tråkigt om vi inte på något sätt kan diskutera även utrustning på forumet.
Inte för att jag själv är förtjust i hallelujarecensioner eller "handla alltid av den leverantören så är du trygg", men behovet av ett erfarenhetsutbyte finns definitivt.

Ta diskussionen om rödpunktsökare som exempel. Genom att flera olika åsikter kommer till tals kan man dra slutsatsen att det inte finns någon hundraprocentig sanning om att de är kass eller att de är frälsningen på jorden.
De flesta här tycks inte gilla dom men någon eller några tycker de är bra. Sen är det upp till frågeställaren att dra sina slutsatser av svaren eller komma med kompletteringsfrågor. Den diskussionen skulle lika gärna kunna gälla ett teleskop av märke X kontra ett av märke Y.
Men om frågeställaren väljer att köpa något så är det fortfarande hans/hennes ansvar.

Framförallt astrofoto är en utrustningsintensiv hobby och hur ska man bära sig åt i Sverige för att kunna diskutera detta?

Det är inte alltid astronomiföreningar finns i närheten, och även om det gör det så är det inte säkert att rätt kompetens finns i den lokala föreningen. Och om man inte kan diskutera med de som har erfarenhet så är enda kvar att diskutera med leverantörerna. Många av dom har oftast mycket bra kompetens, men inte heller de kan alltid ge de svar man behöver.

Själv köper jag aldrig något utan att kolla in vad andra användare tycker, och jag kan lugnt säga att
det har räddat mig från en del felköp.

/Lasse
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Hallåj från ny användare!

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Bra inlägg,

Vi diskuterar ofta olika utrustningar programvaror etc., det förkommer hela tiden. Problemet kommer dock när det gäller att råda någon som så att säga startar upp från ruta noll. När jag första gången publicerade en bild på detta forum hade jag varit igång ett bra tag innan och byggt upp min utrustning steg för steg så jag visste ganska väl var i svårigheterna låg. Jag har precis haft ett "svårlöst" fall i USA där jag var med och gav råd till en användare för en rätt så avancerad automatisk fokuserare. I detta fallet hade jag fått väldigt bra resultat med denna utrustning och var eld och lågor och rekommenderade den varmt. Den stackars mannen köpte en direkt och sedan började ett rent h:e inget fungerade för honom han blev sur o. tvär folk skällde på varandra i forumet, leverantören "visste ingenting" då nästan inga utrustningar av den här typen fanns ute så det fanns ingen "heritage" att gå på.

Jag vet inte hur detta kommer att gå i slutändan men jag har lärt mig en läxa den saken är klar.

Detta med astrofoto är pryl-intensivt och nya saker kommer ut hela tiden, din dyra kamera kan nästa månad vara ersatt av en ny bättre o. billigare, från samma leverantör! Det blir lite av "gambling" även om man har tidigare erfarenhet.

Mvh

LG
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Hallåj från ny användare!

Post by Bengt »

Bra skrivet!

Jag brukar ge rådet till nybörjare att köpa kända välbeprövade saker som funkar i detta land med stora temp skillnader. Här finns det bra bra support också i form av alla vi som äger dessa prylar.

Det man har lärt sig av felköp är att det är inte all utrustning som funkar för svenskt klimat. Det kan bli mycket dyrköpta erfarenheter.

Fukt och kyla är inget självklart en svindyr utrustning klarar tro mig. Spänningskrävande utrustning kan sluta fungera i sträng kyla. Optik kan deformeras av minusgrader. Elektronik kan vara för utsatt för fukt och ger kortslutning för att ge några exempel.

Man bör undvika bli betatestare till nya saker . Skulle ge en uppsjö med exempel på hur det har gått illa för en del astrofotografer som köpt oprövade saker som inte är färdigutvecklade.

En del varuärken kräver låååååång väntan för supporten och leveranstiden är under all kritik. Lätt att ett felköp av egenimport blir ett stort problem på denna fronten.

Sen kanske man ska ta en del av vad som skrivs på forum med en liten nypa salt . Många pratar "fint om sin sjuka mor" så länge som grejorna finns kvar hos ägaren .

Utrustning som ger bilder som tilltalar köparen och kanske bidragit till stor bildproduktion är oftast de bästa köpen tror jag. Kolla upp var bilden är tagen. En bild i södra USA är inte samma sak som en bild tagen från Norden. Behöver inte alltid vara störst prislapp på sakerna som funkar bäst men oftast är det så.

Det säljs mycket vad jag kallar "barnteleskop "även hos etablerade astroförsäljare så det är inte lätt för nybörjare.Lätt en del tror de ska komma billigt undan när de ska börja fotografera och blir frustrerade när det inte blir så bra som de förväntat sig.
Trenden mot postorder astroförsäljning kommer säkert innebära ännu fler felköp.


Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Hallåj från ny användare!

Post by Robert »

Lite korta synpunkter från semesterstugan på Öland.

Om jag har förstått det rätt så vill du vara mobil nu i början. Då vill du inte ha för stora teleskop då det blir tungt och jobbigt att sätta upp och flytta allt varje gång.
Jag bär själv ut all min utrusning varje gång jag fotograferar. Tidigare åkte jag
ca 8 km ut till lokala klubbens observatorium och använde deras teleskop (bra metod att börja med om man kan), men nu mera fotograferar jag innifrån stan i trädgården. Bor i flerfamiljshus så jag bär ut allt varje gång (utom piren som jag brukar lämna kvar)

Stabilitet är viktigt vid deep sky foto. Så det är viktigt med en stabil montering och lättare med en mindre lätt teleskop.
Monteringen är viktig och riktigt bra monteringar kostar väldigt mycket.

Min rekommendation för en första bra montering är nog en EQ-6 som "budgetval"
Lättast att börja med med det är nog en apo refraktor med runt 100mms öppning.
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Hallåj från ny användare!

Post by anivision »

En annan sak, eftersom astronomiguiden är nere (med en förhoppning att den kommer tillbaka) så får man nog acceptera att en del sådana här frågeställningar kommer upp här i högre grad än tidigare. Detta är ju det enda forum som fungerar och har ganska många användare i dagsläget och att då stänga ute en grupp av törstande blivande astronomer vore olyckligt. Vi måste verka för en spridning och utveckling av vår hobby, det tjänar alla på. Att Robert har varit lyhörd för det behov som uppstod efter AG:s bortfall och ändrat och anpassat forumet med avdelningar för de mer allmänastronomiintresserade tycker jag är jättebra.


Förresten, jag tog bort ditt dubbelinlägg Robert....
Jeb
Posts: 5
Joined: 2011-03-20 04:16:32
spamtest: JA

Re: Hallåj från ny användare!

Post by Jeb »

.
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Hallåj från ny användare!

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Vi skall naturligtvis inte skrämma bort någon som fattat beslutet att börja med denna fantastiska hobby, då har vi ju motarbetat oss själva, vilket det faktiskt känns som just nu, inte bra. Är Moist som ställde frågan kvar på forumet eller blev han livrädd och försvann? Ett livstecken skulle kännas bra för att veta att han fortfarande är intresserad av att börja fota.

Vi fick från början en fråga från någon som vill börja med astrofoto och kom i debatt med personer som inte vill hålla på med astrofoto, konstigt hur det kan bli.

Lite skämmigt är det

Jag kan tänka mig att hjälpa Moist lite mer via vanligt mail och telefon om det känns ok för övriga deltagare att lägga detta utanför forumet ett tag och sedan kanske komma tillbaka och redovisa materialval och hur vi resonerat, blir nog tvungen att blanda in lite övrigt folk härifrån för att det skall bli så lyckat som möjligt.

Är det ok att göra så här?

/LG
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Hallåj från ny användare!

Post by Lazze »

Som svar på Jebs inlägg så tycker jag nog att andan här är riktigt bra också, liksom på AG, och de råd som har getts är de bästa och mest erfarna man kan få.
Och jag har förståelse för att man är försiktig med att råda i en hobby där det mesta är dyrt och man vet att många tappar intresset efter ett tag. T.ex. kan det som definieras som bärbart av en del vara för tungt för andra, och det slutar med en tung dobson som samlar damm i källarförrådet...

Men med alla förbehåll så är det bra om man kan föra en öppen diskussion om även om prylar. Det har som jag skrev förut räddat mig från felköp flera gånger.

Jag vågar mig på att ge några synpunkter direkt i tråden. Delvis är det bara ingnuggning av det kloka som redan skrivits. Fast jag tror att åtminstone L-Gs och Bengts första inlägg fortfarande ligger i cyberpapperskorgen:
För astrofoto är monteringen A och O. EQ6 som Robert nämnde äger jag själv. Mitt ex har ganska stort periodiskt fel (varierar tydligen en del i produktionen) vilket innebär att jag bara kan ta kortare exponeringar och med kort brännvidd utan guideteleskop. Med guidning fungerar den mycket bra och är väldigt stabil. Ett alternativ är CGEM som jag inte använt men flera andra här på forumet har.
Själv tycker jag att de är på gränsen för vad man orkar ta med som mobilt. Jag har gjort det, men ledsnade efter ett tag på att släpa ut EQ6-an i skogen.
Men flera andra här gör just så varje gång de fotar.

En Canon 550 är en mycket bra kamera att starta med, även omoddad. Omoddat går det att ta högklassiga bilder på galaxer och många reflektionsnebulosor. Det enda som beöver köpas till är en T-ring och T-adapter.

En kort refraktor är enklast att börja med. Den har dessutom oftast låg vikt och köper man en bra så behåller man den gärna för objekt som kräver ett bredare synfält.
Försök hitta bilder tagna med det teleskop som du är intresserad av. Många (billigare) refraktorer ger blå ringar runt stjärnorna.

Och spar några tusenlappar. Blir man biten av foto så vill man snart ha guideteleskop och guidekamera vilket kan kosta några tusenlappar till.
Är man kinkig med resultatet så behöver många teleskop någon form av korrektionslins (korrektor/flattener) om man vill att stjärnorna ska se ut som annat än kometer i utkanten av bilden.
För att inte tala om ljusdisfilter, bättre fokuserare o.s.v.
Man inser snart att uppåt finns inga prisbegränsningar, så det gäller att hitta sin nivå, men ta det stegvis.

/Lasse