M51 Whirlpool galaxy - Mats Johansson, Lars Hermansson, Patr

Bilder från galleriet
LasseH

M51 Whirlpool galaxy - Mats Johansson, Lars Hermansson, Patr

Post by LasseH »

Ny bild i galleriet
Objekt: M51 Whirlpool galaxy
Exponering: 8x10 min
Fotograf: Mats Johansson, Lars Hermansson, Patrik Holmström
Teleskop: OGS RC-16 f/9
Kamera: Canon 300D (mod)
Kommentar: Fotat från Sandvretens observatorium. Bilden är tagen med 3.7 m brännvidd (0.41"/pixel). Bra förhållanden med seeing < 2.5". Bilden är ej beskuren men förminskad 50%.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Terje

Re: M51 Whirlpool galaxy - Mats Johansson, Lars Hermansson,

Post by Terje »

optiskt sett spå ser det ju som väntat bra ut men jag tycker att den ser väldigt mörk ut, borde rimligtvis gå att dra upp den så den inte blir fullt så murrig och plocka fram mer detaljer i ytterdelarna
Starsoft

Post by Starsoft »

När man ser så runda fina stjärnor tagna med 3,7m så blir jag nyfiken på vad för guidearrangemang ni har använt.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
LasseH

Post by LasseH »

Starsoft wrote:När man ser så runda fina stjärnor tagna med 3,7m så blir jag nyfiken på vad för guidearrangemang ni har använt.

Anders
Vi autoguidar med Lumicons GEG (off-axis guider) och TIS DMK21 med 0.5x reducer. Vi använder Hitecs GPUSB som interface mellan dator och montering.
LasseH

Post by LasseH »

Terje wrote:optiskt sett spå ser det ju som väntat bra ut men jag tycker att den ser väldigt mörk ut, borde rimligtvis gå att dra upp den så den inte blir fullt så murrig och plocka fram mer detaljer i ytterdelarna
Vi har avsiktligt hållit tillbaks lite på de svaga detaljerna. Tyckte det blev för brusigt när vi testade att dra på. Kan ha att göra med begränsningar i kameran (Canon 300D). Kanske gör ett försök till när när andan faller på. Skulle inte skada med lite mer exponering heller.
glappkaeft
spamtest: JA

Post by glappkaeft »

LasseH wrote:
Terje wrote:optiskt sett spå ser det ju som väntat bra ut men jag tycker att den ser väldigt mörk ut, borde rimligtvis gå att dra upp den så den inte blir fullt så murrig och plocka fram mer detaljer i ytterdelarna
Vi har avsiktligt hållit tillbaks lite på de svaga detaljerna. Tyckte det blev för brusigt när vi testade att dra på. Kan ha att göra med begränsningar i kameran (Canon 300D). Kanske gör ett försök till när när andan faller på. Skulle inte skada med lite mer exponering heller.
Fast nu när jag kommit hem till min (fakekalibrerade) IPS panel så ser jag definitivt vad Terje menar. Bilden har helt tappat mellanregistret, speciellt i blått, som fanns på Lasses skärm. Även mössen har tappat en del men inte lika mycket. Jag får ta med mig min skärm nästa gång eller så får Mats ta med sig kalibreringsutrustningen. :?

/Patrik
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Ja det är lite mörk. Lasse behöver nog en riktig skärm :) Min gamla skärm lämnade ocksåp en del att önska vilket man märker nu på gamla bilder. Borde behandla om dem någon mulen dag....

Fina detaljer i galaxen vilket ni också borde ha med den stora öppningen. SKulle vara kl att se vad det teleskopet presterar med en väl anpassad CCD kamera.
LasseH

Post by LasseH »

Robert wrote:Ja det är lite mörk. Lasse behöver nog en riktig skärm :) Min gamla skärm lämnade ocksåp en del att önska vilket man märker nu på gamla bilder. Borde behandla om dem någon mulen dag....

Fina detaljer i galaxen vilket ni också borde ha med den stora öppningen. SKulle vara kl att se vad det teleskopet presterar med en väl anpassad CCD kamera.
Verkligen bra med feedback på Astronet. Har nu insett att 80% brightness ger en alldeles för ljus bild på min hemmaskärm. Hoppas inte det är nåt fel på den tre år gamla Samsung Syncmaster T220 men jag ska lära mig att kalibrera den ordentligt. Ny version av M51 kommer snart.

Ja, vi skulle också vilja ha en anpassad kamera. Nån som har en Apogee Alta U9000 att låna ut ett tag? :wink:
Robert
Site Admin

Post by Robert »

LasseH wrote:Ja, vi skulle också vilja ha en anpassad kamera. Nån som har en Apogee Alta U9000 att låna ut ett tag? :wink:
Hmm på min hylla ligger bara en SXV-H9 och en QSI 583wsg och dammar igen. Så tyvär ingen Alta U9000.....
LasseH

Post by LasseH »

Hej,

Efter många nya timmar vid datorn (speciellt för Mats), har vi lagt upp en ny version som inte är lika murrig hoppas vi.
skafar65

Post by skafar65 »

Hej på er!

Riktigt snygg tycker jag den är nu! En Galax jag gett många skott! Kul att se en gammal kompis! Jag längtar så efter att komma ut där igen men det blir inget mer från min sida denna säsong som jag får beteckna som den bedrövligaste jag haft :(

Bilder som denna lyfter upp en och jag ser fram emot fler fina bilder från parhästarna från Uppsala!

Mvh //Micke
LasseH

Post by LasseH »

Hej,
Vi har lagt på 7x20 min Ha till M51. Nu fattas bara luminansen innan den känns klar.

Hälsningar,
Lasse och Mats.
LasseH

Post by LasseH »

Hej,
Nu nöjer vi oss med M51 för stunden. Vi har lagt till nästan 4 timmar luminans och ytterligare H-alfa.

Hälsningar,
Mats, Lasse och Patrik.
Bengt

Post by Bengt »

Skrev först ett inlägg med bara positiva saker men fick tyvärr ändra mig och ta tillbaka det igen när jag öppna bilden på min bildbehandlingsdator.Ser här helt annorlunda ut!
Den behöver dras ner kraftigt för den är på tok för ljus och ser nästan överexponerad på denna skärmen.Massor av brus i svärtan framträder.
Satellitspåren syns mycket tydligt kors och tvärs också på denna skärmen. Ni behöver sålla bort dessa bilder.
Märkligt på första skärmen syntes inte detta ,men på denna ser det inte alls lika bra ut. Kanske har ni jobbat på lika mörk skärm som jag titta på först och missat detta?

Bengt
LasseH

Post by LasseH »

Hej Bengt,
Tack för kritiken, det kan nog stämma att bilden kan behöva justeras en del, vi får titta på det igen. Satellitspårssubbarna (3 st) kan man ju förstås ta bort men då förlorar vi en timme luminans vilket också är tråkigt. Jag vill passa på att kommentera det här med olika skärmar som är ett bekymmer vid bildbehandling som många kanske inte reflekterat så mycket över.

Du har rätt i att bilden är gjord på en lite mörkare skärm (Mats skärm) men den är kalibrerad och har ett inställt skärmgamma på 2.0 eller 2.2 tror jag vilket ska vara det rätta enligt förståsigpåare. På min egen hemmaskärm som troligen är som din bildbehandlingsdator ser också galaxen för ljus och överexponerad ut och hade vi gjort bildbehandlingen på den hade resultatet blivit ett helt annat med betydligt mörkare bakgrund på de flesta skärmar. Jag har emellertid förstått nu att det är min skärm (tre år gammal Samsung Syncmaster T220) som är onormalt ljus. För att kompensera måste jag dra ner ljusstyrkan kraftigt men det blir ändå inte riktigt bra eftersom man inte kan ställa gammat till annat än till ett av tre förutbestämda värden som inget blir riktigt bra. Det är egentligen bara vid bildbehandling av astrobilder som detta är ett problem eftersom svärtan i bakgrunden är så pass viktig för hur bilden upplevs på olika skärmar. Jag råder alla att kolla sina alster på flera olika skärmar för att få koll på hur er favoritbildbehandlingsskärm verkligen är.

Hälsningar,
Lasse.