Saturnus - Martin Högberg

Bilder från galleriet
Post Reply
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Saturnus - Martin Högberg

Post by Oortcloud »

Ny bild i galleriet
Objekt:
Exponering: 1/15s-1/30s
Fotograf: Martin Högberg
Teleskop: Skywatcher Explorer-250PX
Kamera: TIS DBK21
Kommentar: Jag åkte till \"min\" mörka plats en bit utanför Örebro den 25-26/3. Det var ett tag sen jag gjorde det och man blir smått förvånad över hur mycket mer stjärnor man ser än från trädgården hemma.
Om bilderna på Saturnus kan jag säga följande. Från ca 1200 bilder till ca 5000 bilder stackade med Registax med 1/30s eller 1/15s exponering. Baader UV/IR cut filter anvädes. Kameran är ny sen januari och jag känner att jag börjar få lite koll på den nu.
Översta bilden med en 2X barlow.
Mitten bilden med en 2X barlow men \"resized\" 1,5 ggr i Registax.
Nedersta bilden med en 5X powermate.

Martin

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Saturnus - Martin Högberg

Post by utas »

Hej!

Fina bilder!
Jag har också varit ute och plåtat lite i helgen och kan bara konstatera att det är en svår rackare! Ljussvag och seeingkänslig pga. den låga altituden.
Man ser tydligt hur det är seeingen som styr slutresultatet, med 2 ggr Barlow håller bilden "ihop", med 5 ggr PM begränsar seeingen för mycket.
Prova, nästa gång att montera en ca: 50 mm distanshylsa mellan 2 ggr Barlow och kameran, så tror jag att du får en bra balans.
Testa även att köra om bilden tagen med 2 ggr Barlow i Registax och använd Drizzle funktionen. Om bilden är tillräckligt pixeltät ger det bra resultat.

Mvh, Roger.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Saturnus - Martin Högberg

Post by Peter R »

Ja det var en fin Saturnus och jag håller med om att den är svår just nu.
Det skiftar lite i färgbalansen mellan dina 3 bilder där de mindre drar lite åt röd-magenta.
Ser fram emot flera bilder framöver.

/*Peter
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Saturnus - Martin Högberg

Post by Oortcloud »

Hej!

Sitter och labbar lite med "drizzle" funktionen nu. Den verkar ge ett ganska bra resultat. Var köper du distanshylsor Roger? Jag tycks aldrig hitta några. Jag har en lång önskelista på grejer jag vill köpa nu.... :roll:

Färgerna tycks variera på alla mina bilder. Det beror nog främst på att jag behandlar bilderna lite olika hela tiden. Men sen vet jag inte riktigt hur jag skall göra med inställningarna för kameran. Röda kanalen i histogramet i IC capture är alltid kraftigare än de andra två. Vilket jag sedan försöker balansera bort vid bildbehandlingen. Drar man ner den röda så det är mer jämt fördelat mellan RGB får man dra på gain kraftfullt för att fylla histogrammet. Blått kan man dra upp lite men då åker grönt ner och den blåa kanalen brukar se rätt kass ut om man kör en RGB split efteråt. Jag vet inte vilket som blir bäst ännu.

Martin
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Saturnus - Martin Högberg

Post by utas »

Hej.

Distanshylsor har Hans på Teleskop -Service. Du kan antingen köpa den modellen du skruvar på 1,25" adaptern till kameran, eller en som passar med hane -delen i Barlowen och hon -delen till kamerans 1,25" adapter. Ja, Drizzle -funktionen funkar bra, så länge man har bra, pixeltäta exponeringar. Jag har också märkt att den röda kanalen står för merparten av detaljerna och ljusstyrkan. Jag exponerar med lite överrepesentation av rött. (Vilket syns på mina bilder ibland!). En fördel där, är att man kan använda den röda kanalen till att göra en syntetisk luminans -kanal att mjuka upp bilden med. Den blå kanalen brukar vara rätt äcklig och grynig. Kolla den blå kanalen på min bild jag la ut 110327. Det är nog den enda blå kanalen jag fått skarp och fin på mina Saturnusbilder. Det är den mest seeingkänsliga och ljussvaga kanalen.

Mvh, Roger.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Saturnus - Martin Högberg

Post by Peter R »

Nu har ju inte Saturnus lika mycket representation i blått så bilderna kan bli bra ändå vad gäller skärpa.
Däremot behövs den givetvis för att kunna balansera färgerna. Det kan annars lätt bli en övermättnad av gult som är svårkorrigerad.
När jag körde min mest ambitiösa Saturnusbild med DSLR så jobbade jag som om det vore en monokamera med färgfilter och ställde om fokus för R, G resp B och stackade dessa kanaler var och en för sig innan jag sammanfogade igen till en färgbild: http://astronet.alderaan.nu/view_image.php?id=443 Därigenom lyckades jag få hyfsade kanaler.
Tänk på att den är fotad för 4 år sedan innan ni kritiserar den för hårt :D
Perran
Posts: 198
Joined: 2006-02-01 20:23:49

Re: Saturnus - Martin Högberg

Post by Perran »

Jättefina bilder!

Return to “Bilder”