M42 - Niklas Henricson

Bilder från galleriet
Post Reply
Astroniklas
spamtest: JA

M42 - Niklas Henricson

Post by Astroniklas »

Objekt: M42/NGC1976 (Nebula)
Exponering: 3min
Fotograf: Niklas Henricson

Kommentar:
Hej här kommer en bild taget med W.O. Fluorostar 110 APO, Canon EOS 50D, 3 minuters exponering i ISO 800. Bilden är taget strax utanför Kristianstad söndag 6 april. En väldigt vacker kväll utan vind och med riktigt bra seende.

Image
Bengt

Re: M42 - Niklas Henricson

Post by Bengt »

Hej Niclas !

Du har tagit en färgstark bild som visar mycket detaljer.Är det bara 3minuter är det väldigt mycket du fått med.

Ska ja ge dig ett tips hade jag dragit ner blå färg på den så det bruna stoftbandet framträder bättre. Även running man framträder då bättre.

Bengt
Astroniklas

Post by Astroniklas »

Hej Bengt,

Tack för att du tog tid på att titta på min bild! Ja du har alldeles rätt med det blåa. Jag har experimenterat lite med att dra ned på den utan lika tillfredställande resultat än det som syns ovan. Man skulle kunna "fuska" genom att bara försöka ändra färgbalansen för running man? M42 är för mig personligen det svåraste objektet då det syns bäst när vädret är statistisk sämst och man har så få chanser att få jobba med det under året. Jag hade önskat mig några flera och längre exponeringar för att ha något att arbeta vidare (exempelvis stackning). Har sett andras bilder här som är otroligt fina. Det fanns i sista numret av tidningen Astronomy now en fullständig guide på hur man arbetar med M42.

M v h,
Niklas
Robert
Site Admin

Post by Robert »

En braa bild för att bara vara 3minuter tycker jag. M42 är ganska svårt att behandla bra tycker jag. Stora kontraster gör att det blir svårt att få bra färger överallt. Förstår att din är lite blå då du ville få fram Running man bra med :)
Astroniklas

Post by Astroniklas »

Hej Robert!

Tack så mycket för dina ord. Det värmer att höra :) Måste säga att det var länge sen jag varit med om en sådan fin kväll. Torrt, kallt, vindstilla, otroligt bra seende, inga moln eller fukt förekom i vägen... Synd bara att mina batterier var halvfulla. Det slutade bara med 20 olika exponeringar därav bara 2 st. som var någorlunda dugliga, sedan dog all min ström (dålig förberedelse givetvis).

M v h,
Niklas
Grinde

Post by Grinde »

Hej Niklas

Mkt bra bild med tanke på enbart en exponering på 3 minuter!
Jag skulle vilja tipsa om att skaffa 12V adapter till din kamera, http://astronomiser.co.uk/canonpowerpro.htm, sen kan man koppla den till ett enkelt 300kr mc batteri som räcker hela natten.
Jag skaffade en sån för några månader sen till min 50D och äntligen begränsades mina fotosessioner inte längre av kamerans batterier. (Men det finns många andra saker som kan tjorva)

Fotar du i raw eller jpg? Ett snabbt klick på "auto color" i photoshop neutraliserar din blåa dragning lite milt, utan att bråka så mkt med The Running Man. Kör du med autoguidning förresten?
Astroniklas

Post by Astroniklas »

Hej Jonas,

Tack för din kommentar! Ja, jag använder RAW alltid och Skywatcher's Synscan som autoguider på min WO Megrez 72:a. Ska experimentera med det du tipsade om. Fick samma tips om lösningen kring batteriproblemet av en föreningskamrat igår kväll. Definitivt något att titta på.

PS. Fin webbsida du har föresten. Gillar särskilt din bild på M51:an. DS.

M v h,
Niklas
Grinde

Post by Grinde »

Det låter som en bra kombination av utrustning du kör med!
Hur funkar Synguidern, hittar du alltid guidestjärnor? Finns det några parametrar att mixtra med?

Kul du gillade min gamla M51, den finns i full storlek här:
http://astronet.se/view_image.php?id=912&mode=large
Bara 4st 3min exponeringar med min EOS 50D, men det gick att få ut en hel del ändå!
Astroniklas

Post by Astroniklas »

Jag använder mig utav en Losmandy platta med stationära ringar på ena sida för att supporta min WO Fluorostar 110, och en Geoptik guide-annordning på andra sidan för Megrez:en. På så sätt kan jag skicka iväg mitt guide-teleskop mot en stjärna.
Således har jag alltid hittat en lämplig stjärna för min synguider. Det finns parametrar att leka med men har bara kört default-inställningar hittils :-/ får ta tid någon gång att gå igenom allt mera grundligt (autoguidern är nyköpt trots allt)

Vad kul med M51. Det är ett vackert objekt! Det heter bl.a. Malmströmsgalaxen, lite synd att vi väljer det amerikanska namnet oftare här i Sverige. Är du nöjd med Canon 50D? Vad körde du innan?

M v h,
Niklas

Image

Return to “Bilder”