Svenskt nätverk av meteorkameror

Tex Digital-, web, video-kameror och analog filmkamera.
Post Reply
stempels
Posts: 17
Joined: 2014-03-28 15:25:16
spamtest: JA

Svenskt nätverk av meteorkameror

Post by stempels »

Finns det några som skulle vilja bygga ut ett svenskt nätverk av meteorkameror? I Danmark finns redan sedan flera år tillbaka ett nätverk av kameror, och de har registrerat många bolider, och till och med spårat meteoritfall. Även i Norge och Finland finns några som försöker samordna observationer. Detta borde även kunna göras i Sverige.

Med inspiration av det danska nätverket har jag nu, tillsammans med UAA tagit fram två kamerastationer som skulle kunna utgöra basen för ett svenskt nätverk. Vi har precis observerat Perseiderna, och allt verkar fungera tillfredställande. Det som nu saknas är fler stationer på olika platser i landet.

Mer om detta projekt går att läsa på nedanstående hemsida. Där finns information om kamerorna, vad de kostade (ca 4000-5000 för kamera+hus), och hur man kan delta. Jag har även satt ihop ett linux-baserat mjukvarupaket som kan användas för att köra kameran och visa resultat på en egen hemsida.

http://www.astro.uu.se/meteorwiki

Där finns också en blogg om projektets resultat hittils (några fina trianguleringar av meteorspår), samt länkar till stationerna. Just nu är det dock bara resultat från Uppsalastationen som visas i realtid.

Lars Hermansson från Uppsala Amatörastronomer kommer också till nästa veckans träff i Mariestad och informerar gärna om projektet.

/Eric Stempels
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Svenskt nätverk av meteorkameror

Post by Corpze »

Detta låter mycket intressant, jag har redan kamera och uppvärmt hus, problemet för mig är linux, jag kommer idag köra min kamera på samma dator som resten av prylarna i mitt observatorie, men måste då köra windows. Kan er mjukvara emuleras i windows?

Med vänlig hälsning, Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Svenskt nätverk av meteorkameror

Post by Hans Bengtsson »

Strålande initiativ, hoppas många nappar på detta!

M v h
Hans Bengtsson
stempels
Posts: 17
Joined: 2014-03-28 15:25:16
spamtest: JA

Re: Svenskt nätverk av meteorkameror

Post by stempels »

Jag förstår att somliga kanske hellre vill köra linux, och det borde i princip inte vara något problem. För en framgångsrik triangulering behöver man inte mer än alt/az på början och slutet av spåret, tidspunkt samt koordinaterna till observationsplatsen. Om dessa uppgifter kan laddas upp till vår centrala server kan de lätt bidra till att lösa meteorspår. Andra paket kan säkert generera detta, och jag lär mig gärna mer om detta. Hör gärna av er om det finns bra förslag.

Jag har också börjat titta på en annan lösning, nämligen att skapa en Virtual Machine, och hoppas denna fungerar även på andra plattform. Det tar dock inte bort kravet på viss linux-kunskap.

Tänk dock att det tar en hel del CPU att löpande analysera bilderna, och då är det kanske bättre att lägga ut det på en separat låda. På en dator av äldre modell (~5 år) tar programmet tar lätt i anspråk alla resurser. Däremot går det lätt att köra på en liten och behändig Intel NUC, som går att köpa (inkl. disk och minne) för 3000-4000 kr. Frågan är bara om vad man helst investerar i - penger eller tid.

/Eric.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Svenskt nätverk av meteorkameror

Post by stoffe »

stempels wrote:Tänk dock att det tar en hel del CPU att löpande analysera bilderna, och då är det kanske bättre att lägga ut det på en separat låda. På en dator av äldre modell (~5 år) tar programmet tar lätt i anspråk alla resurser. Däremot går det lätt att köra på en liten och behändig Intel NUC, som går att köpa (inkl. disk och minne) för 3000-4000 kr.
Jag undrar om du skulle kunna specificera systemkraven lite mer? T ex, skulle det fungera på en Hyperthread P4 2.6 GHz med 1-2 GB RAM? Anledningen till att jag frågar är att jag har en sådan dator hemma. Jag försöker använda prylar som jag redan har i förstahand. Rekommendation av hårddiskstorlek kanske oxå vore bra?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Svenskt nätverk av meteorkameror

Post by Robert »

Jag har funderingar på fixa en all sky eller meteroitkamera med tiden. Dock ligger det något år frammåt i tiden.
stempels
Posts: 17
Joined: 2014-03-28 15:25:16
spamtest: JA

Re: Svenskt nätverk av meteorkameror

Post by stempels »

Det går utmärkt att köra systemet på äldre maskiner, och det är lite det jag hoppas på att många kommer att göra. Jag har själv kört på en 2.4 GHz Intel Celeron (med ca 75% CPU-belastning). En sådan dator har en lägre prestanda än en Intel Pentium 4 med 2.6 GHz CPU. Som minne rekommenderar jag minst 1 GB, även om jag har kört på 768 MB.

Mjukvaran kan anpassas lite till systemet, så att CPU-belastningen kan tas ner lite om det behövs. Till exempel analyseras i dagläget varannan bildruta. Det kan mycket väl vara var tredje istället (med risk att man missar 'snabba' meteorer).

Diskutrymme går åt beroende på vilka produkter du vill spara. Uppsalakameran, som sparar nästan allt, har skapat ca 10GB data sedan februari. En vanlig hårddisk kommer räcka långt.

Om du vill använda en äldre dator, se till att den har USB2, för annars räcker inte bandbredden för att streama video i full upplösning.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Svenskt nätverk av meteorkameror

Post by stoffe »

Jättebra, jag har en dator som ligger som matchar systemkraven, även en monokrom videokamera har jag.

Detta blir ett förslag till ett riktigt lågbudget system.

En 185 graders vidvinkellins som passar bland annat toucams och diverse andra kameror.
http://www.ebay.com/itm/271533449541?_t ... EBIDX%3AIT
Kostnad 180 kr.

Videograbber, som jag tror funkar under Linux. Kanske lite väl lågbudget?
http://www.ebay.com/itm/TV-Tuner-Cards- ... 4ad9ae7bd4
Kostnad 50 kr.

En billig monokrom kamera som funkar, jag själv äger ett exemplar sedan ca 15 år tillbaka av exakt denna modell. Man får löda bort IR-dioderna eller tejpa för dom så de inte stör.
http://www.ebay.com/itm/Mini-Digital-CC ... 27be3152b9
Kostnad 60 kr.

Om man inte har USB2.0 så finns det PCI instickskort eller PCMCIA för laptops som fungerar bra, jag tror att en sådan dator som saknar USB2.0 port är lite för långsam för detta ändamål. Alla Pentium 4 datorer har USB2.0 port, äldre än så verkar det inte vara värt att ha i detta fall med tanke på den CPU-kraft som går åt.

Jag ser fram emot när nedladdningslänken blir tillgänglig till mjukvaran. :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Svenskt nätverk av meteorkameror

Post by Tompa »

Riktigt intressant tråd, detta!

Jag har testat lite varianter för att bygga en egen all-sky-kamera. Vad gäller lins, så tror jag att den du funderar på Stoffe, är lite för billig. Jag har testat en liknande och tycker att bilden är svår att få tillräckligt skarp. Det kan förstås även bero på att linsen har IR-filter. Men för 24 dollar så kan man ju ändå chansa och testa. Jag funderar på en dyrare lins, som det tipsas om på projektsiten. Jag har en Sony Super HAD II CCD 700TVL som jag försöker få att fungera ihop med Moonglows programvara. Än har det inte lyckats så bra :D Men testandet är mer än halva nöjet!

Tillsammans med min QCAM5 så funkar linsen halvhyfsat, men den kameran är för känslig och går inte att få att funka bra under dagtid, vilket jag gärna oxå vill...

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
stempels
Posts: 17
Joined: 2014-03-28 15:25:16
spamtest: JA

Re: Svenskt nätverk av meteorkameror

Post by stempels »

Jag har försökt skapa en 'virtual machine' där man kan köra Linux inom ett annat operativsystem, men det funkade inte riktigt bra. Skalet kring denna 'virtual machine' klarar inte riktigt av att mata programmet med en tillräckligt snabb bildström genom USB. Det verkar bli bara Linux just nu. Men jag jobbar även på en installationsinstruktion...

Angående linser, så såg jag att det även finns fisheye-linser att hitta här:

http://www.vd-shop.de/fisheye-m12-mini- ... 1_257.html

Priser mellan 50€ och 90€, beroende på vilken bildstorlek man vill ha. Jag har dock inte köpt från dem, och de är lite oklara om vilka linser som blockerar IR, och vilka inte.

/Eric.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Svenskt nätverk av meteorkameror

Post by Robert »

Efter en bra presentation på Mariestadsträffen var vi flera som blev intresserade.
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Svenskt nätverk av meteorkameror

Post by LasseH »

Gå in på registrerade events från Uppsalakameran och kolla på 2014-09-01 23:41. En härlig bolid i nordost ute över Östersjön nära Finland. Vet inte än om den kom med från Sandvretenstationen eftersom vi inte fått till vår bredbandsuppkoppling än. Boliden är omskriven av finnarna.
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: Svenskt nätverk av meteorkameror

Post by Quilding »

Tar och skakar liv i den här gamla tråden nu när jag håller på att beblanda mig med projektet. Jag har redan haft en del mailkorrespondens med trådstartaren Eric på UU och fick diverse matnyttiga tips av honom. Häromdagen kom den eBay-köpta kameran, en Watec WAT-902H2 Supreme. Givetvis var den "Dead on arrival" så den kinesiska leverantören erbjöd sig att skicka en annan. Då jag såg ytterligare veckors väntan framför mig så tog jag och öppnade den istället och det visade sig att det bara var jordtåten som lossnat från DC-kontakten.
DSC_2419.jpg
Nu återstår lite kablar och adaptrar som fortfarande är ute och seglar och så småningom blir det att bygga ihop det hela i lämpligt hus. Kommer väl att uppdatera tråden efter hand.

/Q
eatabean
Posts: 60
Joined: 2015-10-16 22:29:35
spamtest: JA

Re: Svenskt nätverk av meteorkameror

Post by eatabean »

Uppdateringar? Kolla in VARFs kamera på klubbens sida varf.se
Jag har postat en shoppinglista med komponent beskrivningar och länkar. Hoppas ditt projekt gå framåt!
jim

Return to “Övriga kameratyper”