Gymnasiearbete, råd kring Astrofoto!

Tex Digital-, web, video-kameror och analog filmkamera.
Post Reply
N0iZE
Posts: 5
Joined: 2013-12-26 19:27:21
spamtest: JA

Gymnasiearbete, råd kring Astrofoto!

Post by N0iZE »

Eftersom detta berör ämnet webbkameror så postar jag tråden här.(Ber om ursäkt om det är fel tillhåll)

God forstättning Astronet! Börjar med en kort introduktion av mig själv.

Är en kille på 18 år som nu går sista året på naturvetenskapsprogrammet och läser en fördjupningskurs i Fysik inrikting Astronomi. Jag och en annan vän till mig hade tänk använda en webbkamera för att utföra olika skoj uppgifter!

Kan börja med att skriva utrustningen vi kan ha till förfogande

aaltazimutmonterad(Går att göra om till ett ekvatorialt, genom att montera någon form av tallrik min lärare pratade om) CPC 925 9.25"
okular av diverse storlekar.
Neximage 5 av celestron. "webbkamera" Det är nog den här vi ska använda när vi gör våra undersökningar
Barlowlins
Focalreducer
Spektralgitter(vi kommer utföra spektralanalys också men det behöver vi inte ta i denna tråd)
diverse filter(blå,röda,gröna,svarta,månfilter etc)
Och min egen D3000 Nikon kamera.

Det jag undrar är egentligen vilka sorts förberedelser vi bör göra. Eller är det helt enkelt trial and error som gäller? Det känns som att man får leka lite med kamera inställningar och sedan se "stacka" resultaten med diverse program för att få de här fina bilderna som cirkulerar på nätet. Är det något mer jag behöver tänka på?
Sitter i nuläget och försöker göra mig förstådd på slutartider, diverse astronomiprogram och astrofoto tekniker. Om ni har några bra länkar samt lite tips till oss skulle det vara guld värd!
(Drömmen hade ju varit att fota andromeda)
God fortsättning och klara skyar till er allesammans!
(Om jag har glömt något så säg till)

/N0iZE
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Gymnasiearbete, råd kring Astrofoto!

Post by AstroFriend »

Hej!
Med den utrustningen kan du göra många intressanta saker.

Teleskopet har ju ganska lång fokallängd plus att du har barlowlinser som du kan förlänga brännvidden med, du lär hamna på drygt 5m vilket är bra för planetfoto. Med det och webbkameran kan du filma planeter, mars, jupiter och saturnus och naturligtvis detaljer på månen. Du tar flera tiotals bilder i sekunden och låter ett datorproram välja ut de skarpa bilderna du får, kanske några hundra på några tusen filmade. Registax är ett bra program för detta.

Vill du fotografera Andromeda galaxen använder du din Nikon, teleskopet har lite för lång fokallängd och dålig ljusstyrka. Du kan kanske låna en 300mm telefotolins av någon? Med isotal på 800 till 3200 kan du prova dig fram till lämpliga exponeringstider, du kanske hamnar på 30 till 240 seunder per exponering, du tar många sådana och adderar ihop (stackar) för att få ned bruset. DSS, Deep Sky Stacker är ett bra program att börja med. Objektivet kan du ställa in bländaren på f4 på, antagligen full blndaröppning om du inte får tag någon riktigt exklusiv lins. Det finns många här som kan ge mer exakta intställningar för just din kamera. Viktigt att du fotar i rawformat! Du måste ha motorföljning också, du kan montera din kamera ovanpå teleskopet så kallad piggy back. Du måste också polinställa stativet för att det skall bli riktigt.

Båda progrmmen jag nämnt är gratis att ladda ned. Ja det var lite att börja med i varje fall.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Gymnasiearbete, råd kring Astrofoto!

Post by Torbjörn »

Hej NOiZE! Det verkar som om ni tänker testa både foto av månen/planeter och djuprymden. Vad gäller djuprymden (galaxer,nebulosor och stjärnhopar) så kan jag nog tyvärr inte vara till så stor hjälp mer än att jag kan säga att ni antagligen kan använda din Nikonkamera och att ni säkert kan ha användning av fokalreduceraren för att få en lägre förstoring, kortare exponeringstider osv. Ni kanske behöver en adapterring för att sätta kameran på teleskopet. Jag har själv inte testat djuprymdfoto än. Någon annan kan säkert ge vettiga råd. Om inte annat så har Rod Mollise, även känd som Uncle Rod en blogg (Googla) där han bland annat har skrivit om hur man fotar djuprymd med relativt enkla metoder.

Vad gäller mån- och planetfoto kan jag kanske vara till lite större hjälp. Med en Neximage 5 bör ni kunna ta bra bilder av bl a månen, Jupiter (står i opposition, alltså närmast Jorden, nu i januari så passa på nu) Mars (opposition i april) och Saturnus (opposition i maj tror jag).

Vad gäller förberedelser så skulle jag vilja nämna följande:
1) Se till att teleskopet har kallnat till omgivningstemperaturen innan ni börjar fota. Låt det stå utomhus en stund (en eller två timmar).Annars blir det dallrande gränsskikt på spegeln som försämrar resultatet. Onödigt.
2) Gör en vettig polinställning (rikta stativet parallellt med jordaxeln) om ni använder ekvatoriellt stativ. Annars kommer månen eller planeten att vandra i höjdled när ni filmar.
3) Se till att kollimera teleskopet innan ni fotar. Kollimera med precis den setup (teleskop, Barlowlins, kamera, laptop) som ni tänker använda, det är viktigt. Det är inte alls säkert att ett teleskop som är perfekt kollimerat för att titta visuellt fortfarande är kollimerat när man har gjort klart för att fota. Dålig kollimering sabbar skärpan mer än man kan ana, har själv fått många halvdåliga resultat på grund av detta. Helt i onödan.. Leta upp en stjärna i närheten av målet (t ex Pollux om ni skall fota Jupiter) och få upp den på laptopen. Dra stjärnan lite ur fokus så att ni kan se diffraktionsringar. De skall vara koncentriska, som en piltavla ungefär. Om de inte är det så blir det till att skruva lite på de tre kollimeringsskruvarna framme på sekundärspegeln. Hur man gör mer i detalj kan ni hitta på nätet. Googla på ”collimation sct”. Jobba lugnt och metodiskt.
4) Om förhållandena i atmosfären är kass så blir inte resultatet speciellt bra…
5) Schmidt-Cassegrain teleskop får lätt dagg på linsen och det är inget kul alls, använd en dagghuv. Har ni ingen kan man skära till en av t ex ett gammalt liggunderlag.
6) Filmar man Jupiter bör man ta ca 2 minuters videor. Den roterar snabbt så rotationen kan smeta bilderna annars.
7) Filmar man Jupiter kan det vara lättare att ställa skärpan på Jupiters månar än på själva planeten.
8 ) Ta inte för mörka filmer, det går att ljusa upp dem i efterhand men resultatet kan bli fattigare på detaljer och bilderna kan bli grådassiga. Ta inte heller för ljusa filmer, lätt att ” bränna ut” ljusa partier. Prova några olika ljussättningar!
9) Försök få till hyfsat naturliga färger redan när ni filmar med hjälp av vitbalansen. Det går att fixa med det i efterhand men det är jobbigare och blir inte alltid bra om det är stora avvikelser.
10) Använd filter som blockerar IR-ljus om ni har tillgång till ett sådant. Webkameror är känsliga för IR och det försämrar skärpan.
11) Det är mycket lättare att ta skapliga videor/foton av månen än av planeterna. Testa gärna månen först av allt. Brukar bli kul resultat och ger bra övning.
12) Stacka bilderna med t ex Avistack2 (min favorit) eller Registax6. Testa t ex att använda de 50% bästa bilderna. Om ni är duktiga på Photoshop eller GIMP så kan man förbättra bilderna ytterligare där med avseende på blå och röda kanter (flytta färglagren försiktigt), färgjustering, skärpejustering (försiktigt) och kontrast/ljusstyrka.

Lycka till :good:
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Gymnasiearbete, råd kring Astrofoto!

Post by glappkaeft »

N0iZE wrote:Sitter i nuläget och försöker göra mig förstådd på slutartider, diverse astronomiprogram och astrofoto tekniker. Om ni har några bra länkar samt lite tips till oss skulle det vara guld värd!
Jag skulle rekommendera att köpa (ev. låna) några nybörjarböcker om astrofoto. En bra bok slår alla internets guider tillsammans framförallt i början. Covingtons "DSLR Astrophotography" har ett par år på nacken men tar upp det mesta inklusive ett kort kapitel om att fota planeter med digitalvideo.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
N0iZE
Posts: 5
Joined: 2013-12-26 19:27:21
spamtest: JA

Re: Gymnasiearbete, råd kring Astrofoto!

Post by N0iZE »

AstroFriend wrote:Hej!
text
/Lars
Torbjörn wrote: Lycka till :good:
Tack båda för mycket bra information. Jag ska definitivt ta till mig det och vara redo såfort det blir tillfälle. Tyvärr så är det bra mycket moln på himlen här i Halmstad så har inte fått tillfälle, men det kommer väll.
Tyvärr har jag inte en telefoto lins men ska kolla runt lite!
. Vi har någon sådan grej så vi kan montera kameran direkt i teleskopet men det blir kanske för ljussvagt.
Registax har jag redan testat lite med( dock med en grymt hastig filmning som min lärare ville testa)
.
Jag kommer återkomma med resultat samt fler frågställningar när det blir fint väder och så får vi se hur det går! Tusen tack för all hjälp!
N0iZE
Posts: 5
Joined: 2013-12-26 19:27:21
spamtest: JA

Re: Gymnasiearbete, råd kring Astrofoto!

Post by N0iZE »

Är det någon som har fotat deepsky med t-ring?. Alltså man monterar kameran där okularen ska sitta.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Gymnasiearbete, råd kring Astrofoto!

Post by AstroFriend »

Hej!
Jo kameran direktkopplad till teleskopet är det bästa vid fotografering. T2 ringen har m42 gänga och går bra till APS-C sensor storlek. Har man fullsensor kanske man skall fundera på m48 som ger mindre vinjettering, dock få teleskop som har sådan ansutning.

Med en sådan koppling mellan kamera och teleskop så blir i princip teleskopet en telefotolins, i varje fall om man har en flatfiellder vid refraktor eller comacorrector vid reflektor mellan kamera och teleskop.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Gymnasiearbete, råd kring Astrofoto!

Post by Jonas »

[quote="N0iZE Tyvärr så är det bra mycket moln på himlen här i Halmstad så har inte fått tillfälle, men det kommer väll.
[/quote]

Du vet att det finns en astronomisk förening i Halmstad?
http://www.hastro.se/
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Måns
Posts: 81
Joined: 2012-06-30 11:45:42
spamtest: JA
Location: Cambridge, UK

Re: Gymnasiearbete, råd kring Astrofoto!

Post by Måns »

Hej N0iZE!
Vad roligt att höra att du gör ett astronomi-relaterat gymnasiearbete och just väljer astrofoto :good:
Du skulle kunna använda teleskopet till deepsky objekt om du använder fokalreduceraren och din Nikon kamera. Det borde också vara nödvändigt att använda en wedge till monteringen så att den blir ekvatoriell. Jag tror dock inte att du kommer kunna få så långa exponeringstider pga tracking-fel vid längre fokallängd, därav skulle du kunna göra dig en så kallad autoguider. En autoguider består av ett ytterligare teleskop eller sökare med en kamera monterad (skulle kunna vara din Celestron Neximage). Kameran är kopplad till monteringen och en dator (med tex. programmet PHD) och "filmar" synfältet och letar efter förändringar i en eller flera av stjärnors position, om en förändring är synligt så skickar datorn ett kommando till monteringen för att korrigera felet. Detta medger då möjligheten till längre exponeringstider och fler fotoner kan samlas av sensorn! Jag vet dock inte om din montering är lämpad för detta, med det skulle kanske vara något att kolla upp om det låter intressant.

Har du funderat på att ställa ut projektet i Utställningen Unga Forskare? En tävling där elever från hela Sverige tävlar med sina respektive arbeten. Jag ställde ut förra året med ett projekt där jag och en kompis byggde en spektrograf och analyserade spektrum från stjärnor i olika spektralklasser. Utställningen är ett jättebra sätt att få ut mer av sitt gymnasiearbete (då man max kan få godkänt) och vinna fina priser, det finns bla. stipendieresor för totalt en halv miljon kronor! Anmälan stänger den 5 februari till de regionala utställningarna och en sammanfattning på max 5 sidor krävs (du behöver inte vara klar med projektet). Jag är ekonomiansvarig för Utställningen Unga Forskare och kommer befinna mig på finalen, hoppas vi ses där! Har du frågor så tveka inte att skicka ett PM.

http://www.ungaforskare.org/utstallningen

Jag kan också passa på att tipsa om föreningen Astronomisk Ungdom, där kan du också få hjälp av engagerade ungdomar som hjälper dig med ditt projekt.

http://www.astronomiskungdom.se/gymnasi ... ch-rymden/

Lycka till!
N0iZE
Posts: 5
Joined: 2013-12-26 19:27:21
spamtest: JA

Re: Gymnasiearbete, råd kring Astrofoto!

Post by N0iZE »

Hej allesammans! kan nu tillägga att vi har fått en celestron pro wedge(vilket gör om hela monteringen till ekvatoriellt. Samt att vi har en off axis guider. Man låter får Neximage5 att styra motorn och på så sätt kan vi ta kort med tmonterad digitalkamera(med långa exponeringstider). Vi tänker göra lite försök nu på torsdag och fredag kväll då det tydligen ska bli klart! Jag återkommer med frågor och givetvis resultat!
Xzion
Posts: 3
Joined: 2014-01-13 15:56:47
spamtest: JA

Re: Gymnasiearbete, råd kring Astrofoto!

Post by Xzion »

Är väldigt intresserad av hur det går då jag är på ungefär samma nivå i nybörjarstadiumet! :)
N0iZE
Posts: 5
Joined: 2013-12-26 19:27:21
spamtest: JA

Re: Gymnasiearbete, råd kring Astrofoto!

Post by N0iZE »

Tyvärr lurade väderrapporten oss och det visade sig att vara molnigt idag:( Aja, för ta första bästa tillfälle! :)
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Gymnasiearbete, råd kring Astrofoto!

Post by glappkaeft »

N0iZE wrote:Tyvärr lurade väderrapporten oss och det visade sig att vara molnigt idag:( Aja, för ta första bästa tillfälle! :)
I och med detta så får jag passa på att officiellt välkomna er till hobbyn. ;)
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: Gymnasiearbete, råd kring Astrofoto!

Post by VigdisVZ »

Jag kan innerligen rekommendera denna bok för att få en bra grundkurs i djuprymdsfoto.

http://www.nightskyimages.co.uk/making_ ... _count.htm

Welcome to the Dark Side.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan

Return to “Övriga kameratyper”