Webbkamera till Celestron

Tex Digital-, web, video-kameror och analog filmkamera.
Post Reply
SnårriSturlason
Posts: 17
Joined: 2012-03-17 17:57:03
spamtest: JA

Webbkamera till Celestron

Post by SnårriSturlason »

Passar alla webbkameror till att koppla in på teleskopet bara det att man behöver köpa till ett munstycke som man kan skruva in kameran på?

Förslag på webbkamera att köpa mottages tacksamt.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Webbkamera till Celestron

Post by Corpze »

nja, du kan väl få flertalet kameror att passa, men sedan är de väl sisådär bra.. två kameror som är erkänt bra är Philips (något äldre modell) och nu den relativt nya 720P-kameran Microsoft lifecam cinema vilken både jag och någon mer på forumet har... den är erkänt bra och det finns även färdiga adaptrar att köpa till den så den passar i en 1,25" diagonal.

Guide om hur du moddar lifecamen hittar du om du söker på ghonis lifecam... adaptern köpte jag från ebay för någon månad sedan från "the bizzstore" för typ 190kr
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
SnårriSturlason
Posts: 17
Joined: 2012-03-17 17:57:03
spamtest: JA

Re: Webbkamera till Celestron

Post by SnårriSturlason »

Tack för ditt svar.

Att modda en webbkamera på det viset blir nog för mycket pill för min del. Jag ska nog se om jag finner en bättre begagnad Celestron NexImage CCD så blir det förhoppningsvis rätt redan från början :)
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Webbkamera till Celestron

Post by Corpze »

Det var faktiskt jätteenkelt och tog inte mer än 10minuter!
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;