Nybörjare MS LifeCam modifiering?

Tex Digital-, web, video-kameror och analog filmkamera.
Post Reply
johano
Posts: 10
Joined: 2008-09-01 20:25:58

Nybörjare MS LifeCam modifiering?

Post by johano »

Hej!

Varning för extrem nybörjarfråga, men jag skulle verkligen behöva lite hjälp att identifiera delar (adaptrar) till min planerade webkamera-modifiering.

Jag vill modifiera min Microsoft LifeCam HD och planerar att följa den här guiden, och försöker nu få tag i de delar (eg. adaptrar) som behövs.
I guiden nämner han att han använt två st. " 1,25" Eyepiece Extender Barrels" och en "T-ring to 1,25" adapter"...

Jag har lite svårt att hitta detta (el. något liknande) hos våra svenska astrowebshopar, det närmaste jag kommit är detta hos TeleskopService:
http://www.teleskop-service.se/sv/tillb ... m28-5.html
http://www.teleskop-service.se/sv/astro ... apter.html

Jag skulle verkligen uppskatta om någon vänlig person ville kommentera om detta är prylar som borde passa ihop...

Stort tack på förhand,
Johan
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Nybörjare MS LifeCam modifiering?

Post by Corpze »

Jag gjorde en sådan förra veckan och köpte "adaptern" från ebay.... sök på "lifecam adapter" på ebay.com tror det var "the bitz store" som sålde de.. ca 22 USD

Allt gick jättelätt så var inte rädd för att modda på :) har tyvärr inte hunit prova den jättemkt än, men den funkar iaf :)
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
johano
Posts: 10
Joined: 2008-09-01 20:25:58

Re: Nybörjare MS LifeCam modifiering?

Post by johano »

Oj, det där var ju typ 1000ggr bättre, la en beställning direkt!!
Tusen tack för tipset!

/johan
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Nybörjare MS LifeCam modifiering?

Post by Corpze »

Hoppas det funkar lika bra för dig! (helt overtygad om det)

Vad jag läst så står sig just den kameran rätt bra i jämförelse med te.x neximage och kanske fler kameror? Någon som har jämfört prestanda?

Vad kör du för program förresten? Själv har jag kört 30dagarsverisionen av Equinox (kör mac) och tror nästan att det blir köp av det... har dock inte haft möjlighet att spela in och stacka nåt än pga av vädret :angry:
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
johano
Posts: 10
Joined: 2008-09-01 20:25:58

Re: Nybörjare MS LifeCam modifiering?

Post by johano »

Heh, nä jag har inte fotat alls genom tuben ännu, det här blir mitt inträde till
astrofoto.
Då jag hade en sån kamera liggandes tänkte jag att det kanske kunde gå att använda
till planet/mån/sol?-foto

/johan
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Nybörjare MS LifeCam modifiering?

Post by Corpze »

Hur går det med fotandet? själv har jag inte fått till det med lifecam'en... den verkar ha en rätt så stor förstorningsgrad och jag får inte till fokus alls bra, prövade en kväll då seeing var bra och jupiter stod precis utanför balkongen... men fick som sagt inte till fokus! Någon som lyckats och kan delge er av erfarenheterna? (Användes med Nexstar 5SE utan barlow eller något sådant)
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Nybörjare MS LifeCam modifiering?

Post by glappkaeft »

Corpze wrote:Hur går det med fotandet? själv har jag inte fått till det med lifecam'en... den verkar ha en rätt så stor förstorningsgrad och jag får inte till fokus alls bra, prövade en kväll då seeing var bra och jupiter stod precis utanför balkongen... men fick som sagt inte till fokus! Någon som lyckats och kan delge er av erfarenheterna? (Användes med Nexstar 5SE utan barlow eller något sådant)
Troligtvis så stog Jupiter alldeles för lågt. Om du får väder de närmaste dagarna så prova på månen, den kommer stå bättre till och det är lättare att ställa skärpa på den. MS Lifecam (3 microns pixlar) och en Nextstar 5E ger ganska hög pixelskala och lågt f-tal utan barlow. Begreppet "förstoring" existerar inte när man fotar utan endast när man tittar visuellt men man skulle kunna säga att ditt system har väldigt låg förstoring jämfört med de flesta planetfotografer.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Nybörjare MS LifeCam modifiering?

Post by Corpze »

Förklara gärna mer kring pixelskala, detta var ett helt nytt område för mig kände jag :-)
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Nybörjare MS LifeCam modifiering?

Post by glappkaeft »

Corpze wrote:Förklara gärna mer kring pixelskala, detta var ett helt nytt område för mig kände jag :-)
Pixelskala är nog det mest fundamentala begreppet för ett fotografiskt system. Det är helt enkelt hur stort synfältet varje pixel har och det i sin tur styr både vilken upplösning bilden får samt hur ljuskänsligt systemet blir. Det klassiska exemplet är att lägga till en 2x Barlow (jag antar här att vi verkligen får 2x och inte betydligt mer vilket är vanligt med många kameror) till det fotografiska systemet. Resultatet blir att pixelskalen halveras vilket gör att vi får dubbla upplösningen men bara får en fjärdedel så mycket ljus per pixel.

Om man använder "riktiga" enheter (SI och radianer) och det som på engelska kallas "small angle approximation" så blir formeln tokenkel:
Pixelskala = pixelstorlek/fokallängd.

Oftast ser man dock den mer svårbegripliga varianten där alla konverteringar till traditionella enheter bakats in:
Pixelskala (bågsekunder) = 206,265 * pixelstorlek (mikrometer)/fokallängd (mm)

Vilken pixelskala som är "rätt" varierar enormt beroende på vad och hur man fotar. För djuprymd är det vanligt med ungefär 1-1,5 bågsekunder (ofta vill man vill matcha seeingen/2 p.g.a. Nyquist samplingssats) och för planetfoto så varierar det enormt beroende på hur ljustark planeten man fotar samt vilket teleskop och kamera (känslighet/slutartid/etc) man använder men generellt betydligt mindre.

Jag ser i en annan tråd att du funderar på att byta upp ditt teleskop. Jag rekommenderar starkt att du först köper en ordentlig astrofotobok som går igenom grunderna, det kan du spara väldigt mycket pengar på i längden. Jag äger och brukar rekommendera "Digital SLR Astrophotography" av Michael A. Covington (http://www.covingtoninnovations.com/dslr/index.html). Den tar upp grunderna, både inom praktik praktisk och teori, på det mesta man kan behöva veta i den här hobbyn på ett bra sätt.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer