Ang webbkamerafotografering, brännvidd och f-tal osv.

Tex Digital-, web, video-kameror och analog filmkamera.
Post Reply
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Ang webbkamerafotografering, brännvidd och f-tal osv.

Post by stoffe »

Hej

Jag undrar vilken brännvidd och vilket f-tal som är den övre gränsen för webkamerafoto?

Jag har ett 8" f/8 newton teleskop alltså 1600 mm brännvidd, med en 2x barlow får man 3200 mm f/16. En 3x barlow blir 4800 mm f/24. Hur hög översampling är lämpligt? Har sett att det finns 2,5x och 2,8x barlow + att det finns steglöst ställbara 2x-3x.

Jag har en 2x celestron barlow men jag tycker aldrig att jag får bilden riktigt skarp med den i och kollimeringen av teleskopet är hyfsat bra. Bör man egentligen ha en liknande Televue powermate som korrigerar fältet bättre?

Min kamera är en TouCam SPC900NC omoddad.

Många frågor på en gång, berätta gärna vad ni andra kör med för setup?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Ang webbkamerafotografering, brännvidd och f-tal osv.

Post by utas »

Hej.

Ett f-tal på f/24 blir utmärkt. Den övre gränsen bestäms av förhållanden vid fototillfället. Är både seeing och transparens riktigt bra, är det möjligt att använda ett högre f-tal. Traditionell Barlowlins kontra "Powermate" -dewsign? -Ja, det är en bra fråga... Barlowen innehåller oftast färre linselement = mindre ljusstryrkeförlust. "Powermates" (ED -bildförstärkare) ger en mindre fokal spridning mellan de olika färgerna, därför är de bättre då man använder en färgkamera. Använder du en monokrom kamera med separata filter för RGB -foto, där du kan ställa fokus per färgkanal, är det ok. att använda en Barlow av god kvalitet. Jag har bara sett fina omdömen om Celestrons 2x Barlow (Ultima). Däremot deras billigare varianter är nog inte optimala, har haft en Omni, och den var mindre bra (till foto).

Nu är skillnaden mellan Tele Vues Barlows och deras Powermates inte dramatisk, personligen märker jag ingen större skillnad. Skillnaden är nog tydligast "på papperet"! Jag föredrar deras 2x Barlow till mitt f/10 system (SCT). Då har man bra valmöjligheter mellan att använda 2 x Barlow "som den är" och få ett f-tal på f/20, eller använda en distanshylsa mellan Barlow och kameran. Då kan man själv reglera förstoringen uppåt, beroende på hur lång distans som används. Jag använder antingen 1,25" förlängare med skruvfattning mellan kameran och ir -filtret på färgkameran, på monon med filterhjul, använder jag T2 förlängare av olika längd.

En 3X Televue Barlow med lite olika förlängningshylsor skulle nog vara perfekt till din Newton. Deras 2,5 x Powermate har den tråkiga egenskapen att den förminskar bilden vid användandet av förlängare... Annars vore den ett bra val. Och 2x Barlow är för klent om du siktar på planeterna.

Ett bra tillbehör, och nästan ett måstevid planetfoto, är ett IR block -filter.

En fråga ang. den dåliga skärpan du upplever; gäller det vid foto eller visuellt? Seeingeffekterna upplevs avsevärt mycket värre genom kameran, än genom okularet. Vid duktigt dåliga förhållanden går det inte ens att ställa skärpan på data skärmen..

Mvh, Roger.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Ang webbkamerafotografering, brännvidd och f-tal osv.

Post by stoffe »

Hej

Jag har färgkamera och inga ambitioner att gå över till svartvitt med filterhjul, det är en på tok för stor kostnad för mig nu då jag har en hel del annat på teleskopet att lägga pengar på som känns mycket viktigare.

T ex så har jag ingen fungerande motorfokus ännu, jag hittat en lämplig dc motor med snäckväxel som passar. Möjligt att den går lite för fort men en bra början kanske.

IR-block filter fick jag med till min Philips TouCam SPC900NC kamera, jag antar att anledningen till att man har IR-block filter är för att barlowlinsen fokuserar IR-ljus utanför fokus? Inte själva teleskopet vad jag förstått det som, ett Newtonteleskop har väll inga färgfel?

Den barlow som jag har ingår i Celestrons okularkit med lite olika filter, 1-1/4" okular i en fin aluminiumväska för ca 2000 kr, det står bara Celestron 2x Barlow Fully Multi-Coated taiwan på den. Jag använder den enbart till webcam då jag har okular ända till 400x förstoring utan att behöva barlowlins. Sist tyckte jag att det var riktigt bra bild i 200x förstoring men med webcam så såg jag inte riktigt samma detaljer, jag borde förstås provat ännu högre förstoring visuellt innan.

Nu verkar 3x televue vara lite svår att hitta beg eller till ett billigt pris för tillfället, finns det någon annan barlow som rekomenderas? APO står det på en del men är det en garanti för bra bild med mindre färgfel?

Jag har börjat detta projekt med att köpa ett stort rör med en primärspegel och en hållare för den, sen har jag byggt rubb och stubb själv, fokuserare, sekundärspegelhållare, axlar, lagerbockar, växellådor osv osv, så nu har jag en tysk montering och motordriften är nästan klar. Därför ska jag börja planetfota på allvar tänkte jag. Tack för tips och info hittils!
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.