Program till Toucam?

Tex Digital-, web, video-kameror och analog filmkamera.
Post Reply
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Program till Toucam?

Post by skafar65 »

Hej

Jag har ju köpt en Toucam från Astro Erik. Tycker programmet som följde med till den inte är speciellt bra. Hur jag än gör så kan jag inte ändra frame raten på kameran. Jo det funkar när jag ser det i förhandsgranskningen men sen när jag börjar filma så blir det alltid 30 frames per sekund!

Formatet som filmen sen blir i fungerar inte att dra in i tex. Registrax. Måste först omvandla filmen i Adobe Premier så allt blir väldigt tungarbetat. Filmerna som jag får fram blir väldigt gryniga och inte alls så fina som dom ser ut i förhandfönstret. Min fråga är, finns det något annat bra program som man kan använda vid planet fotografering till Toucamen?

Mvh //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Program till Toucam?

Post by Bengt »

Hej Micke !

Märkligt att du inte kan använda orginalprogrammen i registax.

Kan hjälpa dig en kväll med hur jag brukar ha parametrarna när jag kör med min om du vill.

Kan ju prova mitt program om det passar . Men jag är inte säker på din version av kamera gör det ?


Du kan ju prova köra detta programmet annars:

http://www.pk3.org/Astro/index.htm?k3ccdtools.htm

Har kört det innan och det är mycket men det kostar ju en liten liten slant om du ska ha fullversionen . Så du får väl prova det i några dagar och se hur det funkar .

Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Tack för tipset! Ja jag har trillat dit igen när det gäller planeter och sånt :D Saturnus ligger ju verkligen fint nu på himmelen så förutsättningarna för en bra bild tycker jag är stora. Har förstått att ingen som har Toucam använder orginalprogrammet efter ha läst lite på forum. Jag ska ladda ner och testa lite olika förslag som jag fått i helgen.

Mvh //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Jag använder faktiskt mitt orginalprogram .Såvida jag inte konverterar kameran till raw format .

Bengt
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Program till Toucam?

Post by stoffe »

Jag använder

http://arnholm.org/astro/software/wxAstroCapture/

Det liknar det gamla betalprogrammet astrovideo men detta är en mer uppdaterad version och så finns det t ex en pausknapp annars är det rätt så likt förutom att det är gratis och finns för både Linux och Windows.

Jag tycker att histogramfunktionen fungerar mycket bra oxå.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Astroamatören
Posts: 9
Joined: 2011-11-21 20:23:03
spamtest: JA

Re: Program till Toucam?

Post by Astroamatören »

Jag kör med SharpCap som jag tycker är super.