Rörelse-larm

Tex Digital-, web, video-kameror och analog filmkamera.
Post Reply
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Rörelse-larm

Post by micke187 »

Har funderat ett tag på att skaffa ett enskilt larm till observatoriet hemma men har inte kollat så jättemycket på nåt. Så tänkte höra med er först vad ni använder och som ni tycker är bra. Helst vill ja ha ett som inte går på batterier eftersom det kommer vara ute i minusgrader.
/Micke
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Rörelse-larm

Post by Jonas »

Hej Micke,

Jag såg för ett tag sedan att Stjärnhuset säljer ett larm: https://www.stjarnhusetonline.se/prod/o ... alarm.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ring Robert och prata med honom om det är något som passar dig.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Rörelse-larm

Post by micke187 »

Det såg intressant ut. Får ta och kontakta under kommande vecka och höra :good:
Trodde inte det såldes larmgrejer alls på nån astrosida men nu vet jag.
/Micke
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Rörelse-larm

Post by Corpze »

Kör två oberoende system. Ett Z-wavebaserat larm (Vera) med Fibaros dörrkontakt, det batteriet byter jag en gång på ca 9 månader så det tycker jag är ok ändå.

Det andra systemet är ett NVR med ett gäng kameror med zondetektering med en Synology NAS och billiga Kinakameror.

Hade ett billigt ”tjutlarm” från ebay för någon hundring innan men den åkte ut fortare än en löning, sicken skit.
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Rörelse-larm

Post by micke187 »

Låter som ett ganska avancerat larm system du har men antar att NASen inte bara är till för larmet?

sen tänkte ja eftersom att batterier inte gärna gillar kyla så mycket så därför ville jag ha ett utan batterikälla.

Ja kameror skulle ju också va nåt om boven var riktigt envis även om larmet ljuder så kan man alltid ta bild på personen.
Som sagt det är ju inga billiga grejer man har som sagt.
Om jag får fråga vad är det för kameror du använder?
/Micke
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Rörelse-larm

Post by Jonas »

Rent krasst tror jag buset lärt sig att det inte är lönt att stjäla astronomiska instrument och specialkameror.
De får helt enkelt inte många kronor för dem eftersom hälarna vet att det är en liten marknad och det inte går att sälja stulna saker till oss som håller på med detta.
Buset vill ha grejer som går att avyttra till "Svensson", sådana grejer har inte vi.
Sov tryggt!
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Rörelse-larm

Post by micke187 »

Jonas wrote:Rent krasst tror jag buset lärt sig att det inte är lönt att stjäla astronomiska instrument och specialkameror.
De får helt enkelt inte många kronor för dem eftersom hälarna vet att det är en liten marknad och det inte går att sälja stulna saker till oss som håller på med detta.
Buset vill ha grejer som går att avyttra till "Svensson", sådana grejer har inte vi.
Sov tryggt!
/Jonas
Ah nä det är ju visserligen sant men man vet ju som sagt inte. Kommer dom väl in tar de säkert med sig det dom tror ser i värde även om marknaden är liten. Men tror det larmet du länkade till skulle funka bra :)
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
TomBee
Posts: 62
Joined: 2020-07-15 11:32:11
spamtest: JA
Location: Nyköping
Contact:

Re: Rörelse-larm

Post by TomBee »

Hoppar in i denna döda tråd med ett tips på Ajax-larm som inte är gratis men som har en del spännande funktioner.

https://ajax.systems/

Räckvidden är extremt bra och de mer avancerade hubbarna kan nyttja fast LAN, wifi, 2G och 3G (2 separata SIM-kort).
Perfekt om man har observatorium nära (1,8 km med extender) från hemmet där man vill integrera larmsystemen. Går dock så klart att köra stand alone om.man vill.

Finns flera svenska återförsäljare.
Tommy Blomqvist | Nyköping | Sweden
[ https://tbastropix.wordpress.com ]
hellbom
Posts: 166
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Rörelse-larm

Post by hellbom »

Jag använder Arlo system. Den fångar upp rörelse och filmar på natten (IR ljus) allt sparas till extern hårddisk eller molnet. Kostar inget månad kostnad alls! Endast inköp summan! Din observatoriet får inte ligga för långt borta från huset, för Arlo använder egen Basstation (WiFi) som är kopplade till huset WiFi eller ethernet och larmar till din mobil iPhone. Arlo behöver inget direkt ström, körs på batteri som räcker långt under vinter, minst 2 månader (laddningsbar). Jag är mycket nöjd med Arlo. Arlo finns hos många olika hemsidorna, exempel https://www.netonnet.se/search?query=arlo" onclick="window.open(this.href);return false; Googla :good:
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Rörelse-larm

Post by anivision »

TomBee wrote:Hoppar in i denna döda tråd med ett tips på Ajax-larm som inte är gratis men som har en del spännande funktioner.

https://ajax.systems/

Räckvidden är extremt bra och de mer avancerade hubbarna kan nyttja fast LAN, wifi, 2G och 3G (2 separata SIM-kort).
Perfekt om man har observatorium nära (1,8 km med extender) från hemmet där man vill integrera larmsystemen. Går dock så klart att köra stand alone om.man vill.

Finns flera svenska återförsäljare.
Jag installerade ett sådant larm för ett år sedan och har inte tittat bakåt. Plus för att man kan styra lite olika saker från larmet.

Return to “Övriga kameratyper”