Dissekera kompaktkamera?

Tex Digital-, web, video-kameror och analog filmkamera.
Post Reply
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Dissekera kompaktkamera?

Post by Trollsvans »

Fick en Panasonic Lumix av svågern att leka med; det är hans gamla kamera till fallskärmshoppning, så den har varit med om en del.
Sensorn ger ett kraftigt magenta-stick, och verkar lite iffy i bildkvalitet, och optiken var trasig därtill, men det gav mig lite funderingar:
Kan man så att säga filéa bort optik mm och köra en sådan sensor "naken" som planetkamera?
Just nu startar kameran, och ger bild i ca 5 sekunder, sen fjollar den ur och säger "please restart your camera", jag utgår från att den känner av att det saknas delar.

Jag gissar att det inte går (dvs, inte går särskilt enkelt eller billigt) att köra sensorn utan själva kameran mha någon konverteringsmojäng till t ex USB?
Annars går det ju att skruva loss sensorn med kabel och allt.

Däremot har jag ju fler, fullt fungerande kompaktkameror hemma; vet någon om det finns lämpliga sätt att pilla bort optiken utan att kameran som så får fnatt?
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Dissekera kompaktkamera?

Post by AstroFriend »

Googla på din kameramodell och skriv astronomy så lär det komma upp information om någon lyckats. Men generellt är det svårt, har dock läst om undantag också.

Gamla Canon dslr kameror kostar inte mycket annars.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;