Planetkamera

Tex Digital-, web, video-kameror och analog filmkamera.
Post Reply
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Planetkamera

Post by Robert »

Ibland saknar jag en planetkamera som komplement till mina CCD kameror för deep sky foto.

Dock är jag nu helt oinsatt i vad man skulle köpa.

Vill ha en kamera med synfält som gör att jag får in hela månen/solen med 800 mm bränvidd.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Planetkamera

Post by AstroFriend »

Hej Robert!

Vinkelstorleken för både månen och solen är en 1/2 grad.

2*Tangens(0.5*1/2)=x/800

x=7mm

Din sensor bör alltså vara något större än 7mm på kortsidan (höjden) för att uppfylla detta krav.

Med viss reservation för att jag räknat fel.

Eftersom du bara utnyttjar den centrala delen så är troligen optiken ganska skarp där, du kan därmed ha små pixlar och få bättre upplösning. Ljusstyrka är ju inget problem med de små pixlarna heller. Men däremot optikens diameter sätter en upplösnings gräns. Kanske du har 150mm ? Men är nog svårt att dra nytta av det med den korta fokallängden.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Planetkamera

Post by Robert »

Optiken är skarp över hela fältet till mellanformatskameror med min fieldflattner. Så den delen är inget problem.

Teleskopet jag kommer använda är en Astrophysics 130mm f/6.3

Lite kortaste brännvid som saggt för att ta riktigt detaljerade bilder Men mitt mål är mer att kunna ta hyffsat bra bilder på månen/solen och enklare på planeterna.
Kanske kompleterar med en 2*barlow senare för att komma lite närmare planeterna.

Är dock helt ouppdaterad vad som gäller lämpliga planetkameror.

Som vanligt får man väl kompromissa med något pris chipstolek elelr vad det nu blir :)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Planetkamera

Post by AstroFriend »

Hej Robert,
Då har du en uppsättning som är väldigt likt min. Dock har jag aldrig provat planetfoto med den. Stoffe har ju det väldigt avancerat uppsatt med sin ASI kamera, fast det kommer kanske mer till sin rätt vid långa fokallängder, typ flera meter. Du behöver ju relativt stort chip och många pixlar eftersom du skall täcka in hela månen i en bild men samtidigt vill uppnå hög upplösning. Är ju antagligen svårare än att ta mosaiker och stitcha ihop. Och kamerorna har ju inte hur små pixlar som helst, men monokrom och Drizzle kan nog lösa det.

f7 ger teoretiskt en spotsize i gula våglängdsområdet på 4.5my om jag räknat rätt, blå betydligt mindre. man brukar sampla 2ggr, alltså en pixelstorlek på drygt 2my, men teleskopet är inte fullkomligt och har långt större spotsize skulle jag tro, möjligen i den centralaste delen. Fick du med något datablad på ditt teleskop med uppmätta data? Större pixlar och Drizzling kanske bättre och därmed också en flexiblare kamera. Tror dock inte Drizzling är så effektiv med den oroliga bild man har vid planetbilder, men många gör så i vilket fall som helst.

Stoffe hoppar säkert in här och berättar engagerat om sina planetbravader som jag tycker är helt fantastiska.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Planetkamera

Post by Miska »

Kanske en ZWO ASI1600MM vore något för dig?
Köper du https://astronomy-imaging-camera.com/pr ... 00mm-cool/ så slipper du betala frakt under majmånaden.
Enda som tillkommer är importmoms enligt Tullverket.

Är själv sugen på en sån, men har inte råd just nu..
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Planetkamera

Post by Peter R »

Hej Robert,

din aporefraktor kommer att fungera utmärkt för planetfoto fullt jämförbar med betydligt större Newton- och SC-tuber.
Jag upplever ofta att min FLT-110 f/6,5 är mycket mera tolerant mot turbulensen och tillåter planet- sol- och månfotografering under hög förstoring när omständigheterna är bra.
Saturnus med 360x och DSLR med APS-C sensor av lite äldre snitt http://www.astronet.se/view_image.php?id=443&mode=large .

Jag tror att ett chip på minst 8 mm kommer att täcka in hela solen eller månen i primärfokus så det finns mycket som kommer att funka.

/*Peter R
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Planetkamera

Post by Robert »

MSaarikko wrote:Kanske en ZWO ASI1600MM vore något för dig?
Köper du https://astronomy-imaging-camera.com/pr ... 00mm-cool/ så slipper du betala frakt under majmånaden.
Enda som tillkommer är importmoms enligt Tullverket.

Är själv sugen på en sån, men har inte råd just nu..

Är för dyr för lite impulsköp nu :) Och Jag har redan 2 CCD kameror så en mindre modell med mindre chip borde räcka för mig för solsystemlek.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Planetkamera

Post by stoffe »

Jag har en ZWO ASI120MM-S kamera till salu, skicka PM för intresse.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Planetkamera

Post by Robert »

Snart har jag en ZWO ASI120MM-S :good: