Konstiga reflexer i moddad kamera

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Konstiga reflexer i moddad kamera

Post by Martin F »

Hej!

Jag har en moddad Canon 1100D (moddad hos Canon, via AstroSweden) och jag får konstiga reflexer i den från ljusstarka stjärnor. Kolla bifogad bild. Vanligast är de cirkelformade vid stjärnorna, dessa pekar alltid åt samma håll (nedre vänstra hörnet). Kameran används med fast teleobjektiv, så den går inte att rotera i förhållande till teleskop eller liknande. Fenomenen uppstår inte alls med min omoddade Canon 5D mk II.

På bifogad bild kan man också se nästa fenomen, en slags uppochner, spegelvänd reflektion av de ljusaste stjärnorna. Se markering.

Vad kan detta bero på? Snett monterat Baaderfilter? Reflektioner som går tillbaka in i objektivet och sedan ner igen (de spegelvända)? Nåt annat?
Överväger att lämna in kameran igen för kontroll men vill ha lite kött på benen.
Attachments
M45_13dec2014_02sc.jpg
M45_13dec2014_02sc.jpg (432.96 KiB) Viewed 4937 times
M45_13dec2014_02_s.jpg
M45_13dec2014_02_s.jpg (584.37 KiB) Viewed 4937 times
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: Konstiga reflexer i moddad kamera

Post by AndreasW »

De skumma spegelreflexerna ser jag liknande när jag fotar med mitt 300/4L (men min kamera är omoddad) och väldigt ljusstarka stjärnor. Då mitt 300 är den äldre (icke IS versionen) funderar jag på att det kan ha att göra med att antireflexbehandlingen på bakdelen av objektivet inte är lika bra som på mer moderna objektiv (gjorda för digitalkameror). Har för mig att jag hört att man fick förbättra det på objektiven när man gick över till digitalt kontra film då film inte reflekterade ljus på samma sätt som digitala sensorer gör.

Frågan är dock varför det blir sämre för att du moddat din kamera. Kan det vara så att baaderfiltret är lite sämre än Canons originalfilter och reflekterar lite mer varför man får problem?

Sök på detta fenomenet på engelskspråkiga forum, har för mig att jag där sett rubriker på folk som har problem med reflexer på moddade kameror.

Kan tilläggas att själva spegelreflexerna har jag fått bort genom att lite dålig tracking (ingen guidning och polinställningen är inte perfekt). Det gör att stjärnorna i tex plejaderna flyttar lite på sig i bilden under kvällen. När stjärnorna flyttar på sig så åker spegelbilden också iväg (den ligger inte statisk på samma ställe bland stjärnorna). Det gör att när man stackar med sigma reject (clipping) så försvinner spegelreflexerna så man ser dem inte i slutresultatet. Halona alldeles runt stjärnorna försvinner dock inte med den metoden.

mvh

Andreas
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Konstiga reflexer i moddad kamera

Post by Martin F »

Jag har den senaste 300/4L IS, så antireflex borde vara OK. Dock kanske inte om filtret sitter lite snett.

Smart med stackingen och flyttade stjärnor. Då borde lite dithering göra susen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Konstiga reflexer i moddad kamera

Post by AstroFriend »

De konstiga kometsvansarna känns inte som någon reflex. Det är inte någon antydan till nebulositet som blivit konstig i bildbehandlingen? Vad har du gjort för kalibrering o bildbehandling?

De andra osymetriska haloerna runt stjärnorna känns mer som intern reflexer, typ från filter, om det är en bra optik borde det ju inte komma från den.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Konstiga reflexer i moddad kamera

Post by Martin F »

Men "svansarna" matchar ju de starkaste stjärnorna fast uppochner och spegelvänt? Det finns ingen nebulositet där. Stackat i PI. Level+curves i PS.

Interna reflexer från filter skulle väl kunna uppstå från ett snedmonterat IR-filter?


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Konstiga reflexer i moddad kamera

Post by AstroFriend »

Kanske reflektionerna blir i en sned vinkel och ger det comaliknande utseendet. Fast ser inte vilka stärnor som du menar skulle ge upphov till de. Menar du de inringade?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Konstiga reflexer i moddad kamera

Post by Martin F »

Jag fixar en ny skiss lite senare. Inringningen var bara för att visa exempel på problemen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: Konstiga reflexer i moddad kamera

Post by AndreasW »

Martin F wrote:Jag har den senaste 300/4L IS, så antireflex borde vara OK. Dock kanske inte om filtret sitter lite snett.

Smart med stackingen och flyttade stjärnor. Då borde lite dithering göra susen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
tänkte att om baaderfiltrets antireflexbehandling är sämre än canons originalfilter så kanske totala reflektionsnivån blir för hög trots nytt tele. Dithering borde kunna få bort spegelreflexerna men du måste ha tillräckligt många pixels dithering så att de sprids ut ordentligt men det borde ju inte vara något problem. Dithering bör man ju använda även om man inte har dessa problem.


/andreas
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Konstiga reflexer i moddad kamera

Post by Martin F »

AstroFriend wrote:Kanske reflektionerna blir i en sned vinkel och ger det comaliknande utseendet. Fast ser inte vilka stärnor som du menar skulle ge upphov till de. Menar du de inringade?

Lars
Här ser du vilka reflektioner och stjärnor jag menar:
Reflektioner
Reflektioner
4.jpg (536.49 KiB) Viewed 4853 times
Här har jag vänt en kopia av bilden horisontellt och vertikalt och placerat reflektionerna över Pleiaderna. Passar perfekt:
1.jpg
1.jpg (643.33 KiB) Viewed 4853 times
Ytterligare en skiss för att visa, denna gång med den spegelvända bilden under och sedan linjer för att visa vilka stjärnor som ger vilka reflektioner:
3.jpg
3.jpg (452.01 KiB) Viewed 4853 times
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Konstiga reflexer i moddad kamera

Post by AstroFriend »

Ja nu syns det väldigt tydligt. Känns som om reflektionen sker mot en krökt yta, det passar ju bra ihop med det bakre linselementet på objektivet. Teleskop har ju normalt så få linselement som möjligt för att få upp kontrasten och ned reflektionerna. Det går bra när man bara skall titta, men skall man fota behövs ju mer avancerad uppbyggnad, då kommer sådana här problem som ett brev på posten.

Här är en artikel om reflektioner, kanske inte är exakt detta men intressant att läsa ändå:
http://www.astrodon.com/articles_faq/ar ... 391,355,49

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Konstiga reflexer i moddad kamera

Post by Martin F »

Men om filtret monteras helt plant borde risken för såna reflektioner minska?


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Konstiga reflexer i moddad kamera

Post by stoffe »

Hur ser "field curvature" ut om du kör in bilderna i CCD-inspector? Är det centrerad vinjettering?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Konstiga reflexer i moddad kamera

Post by Martin F »

stoffe wrote:Hur ser "field curvature" ut om du kör in bilderna i CCD-inspector? Är det centrerad vinjettering?
Oj, nu pratar du grekiska för mig :)
Bilden jag visat är en stackad bild, kan man se det på den eller ska jag kolla på en enskild sub?


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Konstiga reflexer i moddad kamera

Post by AstroFriend »

Det blir reflektioner även med filtret plant monterat, ljuskonen in har ju olika vinklar beroende på infallsvinkel. Dessutom själva ljuskonen är ju utspridd över en vinkel. Men reflektionerna hamnar på olika ställen om man ändrar vinkeln på filtret. Är ganska avancerat om man går in på detaljer. Specielt när man har inteferensfilter.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Konstiga reflexer i moddad kamera

Post by Martin F »

Vad beror det på att man får reflektioner med Baaderfiltret men inte originalfiltret då? Sämre coating?


Sent from my iPhone using Tapatalk