Vitbalans för astromoddad kamera

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
User avatar
Polarlight
Posts: 41
Joined: 2014-01-14 11:22:16
spamtest: JA

Vitbalans för astromoddad kamera

Post by Polarlight »

Hej!

Hade en Canon 1000D som jag inte använde så ägnade söndagen åt att astromodda den genom att plocka borta filtret. Inga problem alls även om det var lite småpilligt med alla små delar i kameran :) Tog en jämförelsebild med 10 sek slutartid bara för skoj skull på Orion och vilken otrolig skillnad! :) Hur som helst, min fråga är hur ni som har astromoddat era kameror gjort med vitbalansen för bästa resultat? Som det är nu blir ju även himlens bakgrund lite röd vilket ska vara naturligt men kanske inte så snyggt :)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vitbalans för astromoddad kamera

Post by AstroFriend »

Jag har visserligen inte modifierat min kamera men försöker svara ändå.

Om du i huvudsak skall ha den för astrofot kommer du troligen alltid använda den i rawläge. Då behöver du inte vitbalansera den i kameran utan kan göra det vid senare tillfälle då du redigerar bilden.

I raw filen liggar samma data oavsett vad du har för vitbalansinställning. Det som skiljer är bara en flagga som talar om vad kameran var inställd på för vitbalans när du tog fotot så visningsprogrammet kan återge den på det sättet. Men som sagt alla data finns lagrat där i filen oavsett vitbalansinställning. Jag brukar alltid låta kameran stå i dagsljusläge när jag astrofotar så visningsprogrammen i översikten återger alla bilder på samma sätt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Docerland
Posts: 74
Joined: 2013-09-15 03:22:24
spamtest: JA

Re: Vitbalans för astromoddad kamera

Post by Docerland »

Hejsan!
Med ett astronomik-filter som ersätter de filter du tagit bort kan du använda kameran som vanlig kamera.
Erland
User avatar
Polarlight
Posts: 41
Joined: 2014-01-14 11:22:16
spamtest: JA

Re: Vitbalans för astromoddad kamera

Post by Polarlight »

Tack för svaren! Jag kör alltid med RAW så då borde det nog gå att fixa det i DSS eller PS (om man bara har en bild). :)

Docerland: Men jag behöver inte ha den som vanlig kamera utan tänkte bara använda den till astrofoto :)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vitbalans för astromoddad kamera

Post by AstroFriend »

Hej.
I DSS kan du bocka av eller på i en ruta vid inläsningen om programmet skall ta hänsyn till kamerans vitbalans ock skala om signal nivåerna. I regel brukar jag ha det i läge av och göra nivåjusteringen eller färgbalansen senare.

Använder dock inte dss så ofta då det verkar vara någon bug i programmet vid inläsningen av bilderna. Verkar bara gälla min Canon 5D.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “DSLR-kameror”