Gain 1 är vad jag förstår detsamma som konceptet Unity Gain som man kan läsa om här: http://www.clarkvision.com/articles/dig ... unity_gainAstroFriend wrote:Med 24 minuter 100iso har du samlat in 8ggr fler fotoner än 3min vid 800iso. Så 100iso skall bli bättre med avseende på signal/brus, däremot brukar pixelns fullwell inte räcka till och man utnyttjar därmed inte hela potentialen i dynamik som 14 bit ger. 100iso är i regel inte ens bra vid vardagsfoto. För astro, varje steg i ADU kommer motsvara många fotoner och inget man kan få fram svaga detaljer med (realativt sett till det antal fotoner man samlat in).
Vid iso 6400 har man gått långt över gränsen för gain 1, men även denna skall du exponera i 24 minuter om du skall jämföra, men du får dela upp det på många delsubbar. Här får du bråkdelar av en foton per steg, överdrivet mycket.
Det går inte fortare för att man ökar iso talet, det är tiden som bestämmer antalet fotoner man fångar in. Och antalet fotoner/elektroner bestämmer signal och brusförhållandet. SN= N/sqrt(N) ideellt. Där N är antalet.
Det du skall söka är hur du skall få bästa dynamik och bästa signal och brusförhållande för en viss total exponeringstid.
Att vi krånglar så här med exponeringstider, subbar och isotal är för att ur astronomisk synpunkt en dslr kanske kan ses som sopig kamera men som vi har råd med. Icke att förglömma att vi dessutom får i astronomisammanhang en väldigt stor sensor.
Säg att vi exponerar så länge att maxima har samlat på sig 500000 fotoner om vi då vill kunna urskilja varje enstaka foton i nivå måste vi ha en AD omvandlare på 19 bit och dessutom utan utläsningsbrus och linjär. Det klara inte ens CCD i den mest avancerade formen. Och 500000 fotoner är inte mycket för en stark stjärna, det är en enorm dynamik på stjärnhimlen. Men med subbar ökar vi dynamiken. Fyra subbar ökar antalet steg från motsvarande 14 bit till 16 bit.
Lars
Eller är gain 1 inte någon strikt definition som Unity Gain som verkar vara definierat för 12-bitar? Nåja.
Det jag funderar kring är hur det ligger till med teorin om att låta en elektron motsvara en ADU. Man borde få en bra fördelning av värden i skuggor om man höjer ISO till Unity Gain men man bränner kanske lite högdagrar. Så långt är allt väl. Men sen om man har annat brus som läsbrus borde det alltså vara bättre att höja ISO så att man får analog gain över Unity Gain, upp till någon viss gräns. Det här borde gälla alla kameror som har mycket pattern noise. En kamera som har grymt lågt läsbrus borde klara sig bättre och kunna liggare närmare teorins Unity Gain.
Kokar man ner det till en fråga: kan man säga att man bör ha minst iso för Unity Gain men förmodligen något högre, begränsad av vad man behöver för dynamiskt omfång?