Canon 50d autofokus försvunnit

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Canon 50d autofokus försvunnit

Post by bjorsa »

Hej !
Jag laddade hem en provperiod på backyardeos och testade den en stund på mi canon 50d men sen efteråt så märkte jag att autofokus försvunnit i
m,av,tv,p lägen medans den fungerar i alla automatiska lägen så jag installerade en nya version av firmware 1.09 har annars 1.08 pga magic latern men som sagt tog 1.09 och ingen magic latern på minneskortet och återställde alla inställningar i kameran men fortfarande samma fel .

Då tog jag och testade att ha kameran till eos utility och då fungerade autofokus i alla manuella lägen men när jag kopplar bort den så finns inte autofokusen kvar i manuella lägen dvs av,tv,p,m

Nu tror jag inte att programet backyardeos orsakade felet men tänkte höra om någon vet vad det kan vara och hur jag kan fixa det ?
mvh/bjorsa
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Canon 50d autofokus försvunnit

Post by stoffe »

Jag är inte bekant med något utav de program du radat upp men detta kanske kan hjälpa?

Slå upp sidan 83 i manualen.
http://files.canon-europe.com/files/sof ... V_Flat.pdf

Har du någon spak och/eller switch på objektivet och/eller kamerahuset där du kan stänga av och på autofokus så kanske det är det som är problemet?

Om kameran stödjer live-view, har du autofokus i live-view läget men inte i sökarläget?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Canon 50d autofokus försvunnit

Post by bjorsa »

Hej !
Jo autofokus på objektivet är givetvis påslaget och autofokusen fungerar i alla lägen förutom manuellt läge som av,tv,m,p
det är ju det som e de konstiga och har återställt via "återställa inställningar" och bytt firmware men får inte tillbaka autofokusen
och jag använder den när jag fotar fåglar,fjärilar,trollsländer,ormar osv dvs sånt som rör sig snabbt å där man behöver autofokus och kör alltid i av-läget då men som sagt sen jag provade programet eosbackyard så försvann autofokusen och jag höll på med fokuseringen i programet just för att se hur bra man kunde fokuser med programet så lite underligt att den försvann därefter men kan ju vara att kameran håller på att becka ihop .

Nä inge autofokus i liveview läget på av,tv,m,p ej heller i sökaren .

mvh/bjorsa
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Canon 50d autofokus försvunnit

Post by stoffe »

AV och TV lägen låter som audio/video och televisionsläge, jag antar att så ej är fallet. Jag har inte någon Canonkamera själv men på Nikon så måste man se till att autofokus är påslaget på både objektiv och kamerahuset samtidigt för att det ska fungera.

Det brukar finnas någon knapp på undersidan för att återställa till fabriksinställningar.

Min far har en Canon 40D, där får man först slå på kameran, sen vrider man vredet ytterligare ett snäpp för att kunna komma in i fler avancerade inställningar. Kan det vara en sån sak kanske?

Om backyardeos har krånglat till dina inställningar så bör de bli återställda vid en fabriksåterställning.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Canon 50d autofokus försvunnit

Post by AstroFriend »

På min Canon har det hänt en gång att kontrollen av bländaren försvunnit, då var det bara att lossa objektivet och sätta tillbaks så fungerade det igen. Kanske kontakterna som blivit glapp?

Har du provat med andra objektiv? Jag är inte säker på vad fokusprogrammet gör, men även objektivet har en enkel processor så det är inte säkert det är i kamerahuset problemet ligger.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Canon 50d autofokus försvunnit

Post by Jonas »

I batteriutrymmet finns ett knappcellsbatteri som är till för att minnas alla inställningar. Prova att ta bort det en stund och sedan sätta dit det igen.
Not: Av=Aparture priority, Tv= Time priority
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Canon 50d autofokus försvunnit

Post by bjorsa »

Hej !
Provade att ta ur det lilla batteriet och se om något hände men ingen autofokus i manuella lägen bara i dom olika autolägena men sen tog jag och tog bort kamerinställningar i c1 och c2 som dock inte hade något programerat men efter det så kom autofokusen tillbaka så jag tror att något från backyardeos eller min nya laptop buggade till kameran men hur som helst nu funkar den å tack för era svar å hjälp
mvh/bjorsa
tortap
Posts: 148
Joined: 2013-08-24 23:23:33
spamtest: JA

Post by tortap »

Är det nån inställning för att koppla bort fokus från slutaren som aktiveras av programmet? Jag ställer in min kamera att fokusera med tummen så man inte av misstag råkar autofokusera mitt i natten.
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Canon 50d autofokus försvunnit

Post by bjorsa »

tortap wrote:Är det nån inställning för att koppla bort fokus från slutaren som aktiveras av programmet? Jag ställer in min kamera att fokusera med tummen så man inte av misstag råkar autofokusera mitt i natten.
Hej
Jag vet inte men något hände efter det jag använt backyardeos men inget jag vet med säkerhet utan bara vad jag nu tror hur som helst så funkar ju kameran som den skall nu igen vilket e skönt :-)
mvh/bjorsa
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Canon 50d autofokus försvunnit

Post by bjorsa »

Felet kan ju oxå ligga i att jag eventuellt hade minneskortet med magic latern i kameran samtidigt som jag hade backyardeos i datorn och då i datorn testade backyard med fokuseringen och att magic laterns intervalometer kan ha gått igång då den gör det ibland efter man använt intervalometern så slår den på nästa gång man startar kameran kanske det som orsakade felet med autofokusen .
mvh/bjorsa

Return to “DSLR-kameror”