Powermate montering med kamera

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Powermate montering med kamera

Post by ragge »

Hej,

Någon som har erfarenhet av Powermates tillsammans med kamera ?

På min T-ring adapter sitter 2" tubringar som tillsammans är 55mm långa, därefter sitter en field flattener.
Om jag nu vill använda en Powermate, hur gör jag då ? Jag antar att field flattenern skall tas bort men sedan ? Gängar man av något från powernate:en som kan sättas på flatternerns plats ? Behövs någon extra adapter ?

En sak till, hur mycket, ungefär, (om alls) flyttas fokusläget bakåt (antar jag) på en refraktor med en 2x, 3x, 4x powermate jämfört med utan powermate (bara field flattener) ?

/Ragnar
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Powermate montering med kamera

Post by stoffe »

Kan du visa en bild? Har du enbart T-gänga på din fokuserare? Normalt sett används inte en field flattner eller koma korrektor i kombination med en powermate.

Det är inte så att en vanlig 2" -> 1,25" adapter skulle lösa ditt problem?

Det enda T2 tillbehör som finns till powermates är Televues egna T-ring som används för att få kameran nära bakersta glaset på powermaten. Den ser ut så här, ovanligt dyr liten gängad historia som är oumbärlig för oss planetfotografer.
Image
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Powermate montering med kamera

Post by ragge »

Visst, här kommer en bild.
powermate.jpg
powermate.jpg (151.35 KiB) Viewed 3004 times
Bilden på själva Powermaten är tagen från nätet för jag har ännu inte skaffat någon. Som du säger, flatternern skall tas bort. Men sedan, gängar man loss den blanka delen på PM:en och så sätter man den, ihop med adaptern du visade, där flatternern satt ?

Edit : Den sista frågan om hur fokusläget förändras är inte längre aktuell. Hade planer på att korta ned teleskoptuben, men det behövs inte längre.

/Ragnar
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Powermate montering med kamera

Post by AstroFriend »

Hej Ragge.
Inte för att jag har någon erfarenhet av pm men det låter konstigt det du skriver.

För det första skriver du om flattern att du har 55mm förlängning med 2" hylsa. Det vanligaste är att flattern kräver 55mm men det är inklusive kamerahuset. På en Canon är det 44mm. Kräver alltså en förlängning på 11mm. Något liknande borde det vara för din Nikon.

Pm har väl en 1.25" anslutning mot teleskopet? Då är det en vanlig 2" till 1.25" adapter du behöver som Stoffe skriver. Alternativt kan du lösa det med gängade adaptrar för att få en mekaniskt stadigare koppling. Mot kameran blir det någon speciell adapter just för pm, antagligen den på bild. Avståndet antagligen inte jätte kritiskt men påverkar förstoringen. När du har pm ansluten skall du inte ha flattern på. Med en barlow utnyttjar du bara det innerersta fältet och där har du i regel obefintlig fieldcurvature. Därför blir flattern onödig och ger bara en försämring av prestanda och krånglar till ihopkopplingen mot pm.

Kortar du tuben får det till följd att du får skruva ut fokusen motsvarande, har du planer på en binoviewer eller?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Powermate montering med kamera

Post by ragge »

Hej Lars, och tack för input.
AstroFriend wrote: För det första skriver du om flattern att du har 55mm förlängning med 2" hylsa. Det vanligaste är att flattern kräver 55mm men det är inklusive kamerahuset. På en Canon är det 44mm. Kräver alltså en förlängning på 11mm. Något liknande borde det vara för din Nikon.
Jag håller med om att det verkar lite konstigt. Jag köpte ett sådant här kit som skall vara skräddarsytt för den refraktor och den kamera som man anger :
http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... -deal.html
Kanske har jag fått flera distanser än vad jag skall använda i mitt specifika fall, skall kolla upp detta.
AstroFriend wrote: Pm har väl en 1.25" anslutning mot teleskopet? Då är det en vanlig 2" till 1.25" adapter du behöver som Stoffe skriver.
PM 2x och 4x är 2". Jag tror att jag vill hålla mig till 2" för att inte vinjettera.
AstroFriend wrote: Mot kameran blir det någon speciell adapter just för pm, antagligen den på bild. Avståndet antagligen inte jätte kritiskt men påverkar förstoringen.
Ok, så PM skall sitta närmast kameran, mha en speciell PM-adapter. Då antar jag att det är den blanka delen på PM:en som man gängar loss och sätter på adaptern.
AstroFriend wrote: Kortar du tuben får det till följd att du får skruva ut fokusen motsvarande, har du planer på en binoviewer eller?
Ja, jag har just fått hem en Denkmeier bino, och hade problem med backfokus men det löste sig när jag flyttade OCS-cellen längre ut från binoviewern. Så jag behöver inte längre fundera på att korta tuben.
/Ragnar

Return to “DSLR-kameror”