(Dator)styrning av Canon EOS 500D?

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

(Dator)styrning av Canon EOS 500D?

Post by utas »

Hej.

Efter mycket velande fram och tillbaka, mellan en dedikerad CCD kamera eller DSLR, blev det en EOS 500D.
Jag köpte även en ljusstark Canon 50 1.8 glugg för att prova på lite widefield också.

Nu undrar vän av ordning följande: Om jag vill styra exponeringarna och lägga upp sekvenser med vilopauser mellan exponeringarna, vad blir lättast? Antingen köper jag en programmerbar fjärrkontroll, eller också kör jag, på nåt sätt, via min lilla netbook (10,1" mini pc). För det sistnämnda, behöver jag tips på hur jag enklast går tillväga, utan en massa specialadaptrar och dyra program, såsom Maxim dl, osv. Enkelt skall det va´, Deep sky fotot blir än så länge "en hobby i hobbyn". Kommer i första hand att ägna mig åt planeter.

Jag valde DSLR:en eftersom jag plåtar rätt mycket till vardags med. Ev. moddning får vänta, jag går på galaxer till att börja med. Funkar väl ok. även med omoddat?

Tacksam för tips!

Mvh, Roger.
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: (Dator)styrning av Canon EOS 500D?

Post by Cristofer »

Man behöver en sk DSUSB, butik och information finns här: http://www.store.shoestringastronomy.co ... cts_ds.htm Programvaran är gratis, finns ett par upplistade på sidan, t ex DSLR shutter. Jag har dock inte testat denna produkt, men det ska fungera. Det kanske finns andra lösningar också. Tyvärr går det inte via den medföljande programvaran till Canon, som jag själv fick erfara den hårda vägen.
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: (Dator)styrning av Canon EOS 500D?

Post by Frazze »

Cristofer wrote:Man behöver en sk DSUSB, butik och information finns här: http://www.store.shoestringastronomy.co ... cts_ds.htm Programvaran är gratis, finns ett par upplistade på sidan, t ex DSLR shutter. Jag har dock inte testat denna produkt, men det ska fungera. Det kanske finns andra lösningar också. Tyvärr går det inte via den medföljande programvaran till Canon, som jag själv fick erfara den hårda vägen.
Canons medföljande programvara fungerar utmärkt för mig. Där kan man ställa in exponeringstid, och paus mellan varje exponering.
Vad var det som inte fungerade för dig?

Mvh
Daniel
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: (Dator)styrning av Canon EOS 500D?

Post by utas »

Verkar lovande ifall Canons egen programvara funkar! Innebär det även att man kan använda de medföljande kablarna, utan att behöva Hr. Shoestrings tjänster?
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: (Dator)styrning av Canon EOS 500D?

Post by Cristofer »

Max 30 sek exponeringstid är mitt problem. Men det var programvaran till min 350D och 40D, båda är rätt gamla. Kan hända att nyare program/kameror fungerar bättre.
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: (Dator)styrning av Canon EOS 500D?

Post by Frazze »

Cristofer wrote:Max 30 sek exponeringstid är mitt problem. Men det var programvaran till min 350D och 40D, båda är rätt gamla. Kan hända att nyare program/kameror fungerar bättre.
Aha, jag kan iallafall verifiera att det fungerar med Canon 500D, jag har själv en sådan och jag testade precis att exponera 1 minut och det fungerade fint. Så länge man sätter kameran i BULB-läge så kan man exponera upp till 99 min 59 sek.

utas wrote:Verkar lovande ifall Canons egen programvara funkar! Innebär det även att man kan använda de medföljande kablarna, utan att behöva Hr. Shoestrings tjänster?
Ja, det fungerar med den medföljande USB-kabeln.
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: (Dator)styrning av Canon EOS 500D?

Post by utas »

Tack för tipsen!

Det verkar ju bli en lätt -använd kompis att ta med ut i mörkret!
Då bör man även ha fördelen att kunna finjustera fokus på dataskärmen. Antingen via live view, eller med testexponeringar.
Det får bli helgens bestyr att kolla upp det medföljande programmen lite närmare!

Mvh, Roger
Jonny P
Posts: 28
Joined: 2011-03-10 19:33:46
spamtest: JA

Re: (Dator)styrning av Canon EOS 500D?

Post by Jonny P »

Jag har en Canon 550D, och den fungerar utmärkt med den usb kabel som följer med kameran!

Sedan kan jag rekommendera ett utmärkt och billigt program, nämligen "Backyard EOS" :good:

Kolla in här -->http://www.backyardeos.com/

Helt fantastiskt program! Hur mycket funktioner som helst, för just Canon kameror! ;)

Har själv testat och det fungerar kanon!

/Jonny
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: (Dator)styrning av Canon EOS 500D?

Post by utas »

Tackar!

Ser ju jättebra ut, det där!
Skall kolla lite mer noggrannt på det i morrn!

Mvh, Roger.
Ulf Petersson
Posts: 83
Joined: 2005-12-08 15:37:15
Location: Karlskrona
Contact:

Re: (Dator)styrning av Canon EOS 500D?

Post by Ulf Petersson »

Köpte BackyardEOS för ett tag sedan. Mycket bra program, särskilt om man har de nyare EOS-kamerorna. Då kan man utnyttja Liveview till både bättre skärpeinställning och polinställning (driftmetoden). Den största finessen är nog att kunna döpa bilderna redan vid fotograferingen. Då håller man enkelt reda på vad man fotograferat.

Om man vill utnyttja att låsa spegeln i kameran, för att minska vibrationer, så krävs dock en seriell kabel + usb. Jag har en parallellkabel som jag gjorde själv för några år sedan till ImagePlus, men har nu beställt en ny seriell som bara kostade 19 USdollar.

Min erfarenhet är annars att Canons fjärrkontroll TC 80 N3 med inbyggd timer är oerhört smidig att använda i fält. Skönt att slippa använda datorn i fält. Du ställer antal exponeringar, exponeringslängd, pauser. Den drar knappast någon ström alls från batteriet. Har haft min i 5 år och bara bytt batteri en gång - då dessutom bara för att vara säker.

Det kanske allra viktigaste vid astrofotografering mitt i natten är att ha reservbatteri och minneskort i beredskap.
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: (Dator)styrning av Canon EOS 500D?

Post by utas »

Hej!

Jag ringde till Scandinavian Photo ang. Canon -fjärren. Den görs dock bara till Canons "proffsmodeller", inte till min simpla EOS 500D.... :(
Det finns en piratvariant som säljs under namnet "Hähnel" och en under namnet "Phottix". Jag antar att de är samma som säljs av bla. Teleskop-service under namnet "Triton", de ser iaf. identiska ut.

Skall först testa med Canons originalprogram, sedan får jag se om jag kompletterar med en fjärr. Det har ju sina poänger att inte behöva släpa med sig datorn ut...

Mvh, Roger.
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: (Dator)styrning av Canon EOS 500D?

Post by Frazze »

utas wrote:Hej!

Jag ringde till Scandinavian Photo ang. Canon -fjärren. Den görs dock bara till Canons "proffsmodeller", inte till min simpla EOS 500D.... :(
Det finns en piratvariant som säljs under namnet "Hähnel" och en under namnet "Phottix". Jag antar att de är samma som säljs av bla. Teleskop-service under namnet "Triton", de ser iaf. identiska ut.

Skall först testa med Canons originalprogram, sedan får jag se om jag kompletterar med en fjärr. Det har ju sina poänger att inte behöva släpa med sig datorn ut...

Mvh, Roger.
Det finns en uppsjö av fjärrkontroller till Canon på Ebay. Jag köpte en nyligen från UK, och den fungerar prima.
Kostar en bråkdel av original också.

På ebay.se får man upp varor som kan skickas till Sverige. Sök på "Canon timer remote" så får du upp en mängd att välja mellan.

Mvh
Daniel
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: (Dator)styrning av Canon EOS 500D?

Post by Jonas »

Helt rätt. Jag köpte en från denna firma i Hong Kong och det fungerade smärtfritt. Hade den inom två veckor vill jag minnas och kostade mig mindre än SEK 200:-
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Jonny P
Posts: 28
Joined: 2011-03-10 19:33:46
spamtest: JA

Re: (Dator)styrning av Canon EOS 500D?

Post by Jonny P »

Har själv märkt att spegelåsning inte funkar utan seriell-usb kabel, tusan hade för mig att gjorde en sådan för ett år sedan! :S

Men här finns all info ->http://www.dslrfocus.com/help/eoscable.htm

Blir väl att bygga en igen..... :shy:

/Jonny
Jonny P
Posts: 28
Joined: 2011-03-10 19:33:46
spamtest: JA

Re: (Dator)styrning av Canon EOS 500D?

Post by Jonny P »

Jonny P wrote:Har själv märkt att spegelåsning inte funkar utan seriell-usb kabel, tusan hade för mig att gjorde en sådan för ett år sedan! :S

Men här finns all info ->http://www.dslrfocus.com/help/eoscable.htm

Blir väl att bygga en igen..... :shy:

/Jonny
Hehe Jag hittade kabeln! Så nu är det grönt för mig iaf! :good: