Batteri till dslr?

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
Kimay
Posts: 19
Joined: 2018-08-15 05:52:58
spamtest: JA

Batteri till dslr?

Post by Kimay »

Tjena!
Köper nu in mitt första astrofotografi-setup och undrar vad ett bra sätt är till att hålla igång sin DSLR kamera över natten då jag förmodar att batteriet i den inte räcker.
Har en ide om att köpa en sådan powerbank som jag connectar till dslr kameran så att den laddas medans jag fotograferar.
Låter det bra?
Vad gör ni?

Har en Nikon d5300
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Batteri till dslr?

Post by stoffe »

Jag har aldrig sett någon fungerande lösning med powerbank till en Nikon DSLR. Den enda batteriersättaren som jag känner till för din kamera är "Nikon EH-5B plus EP-5A Replacement AC Power Adapter" men då matar man med 230 volt ac. Det man kan göra är att skaffa ett bstterigrepp och ett extra batteri. Så växlar kameran automatiskt mellan batterierna om något tar slut. Fungerar bra och brukar räcka en hel natt om man själv orkar härda ut så länge under himlen. [emoji3]

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Batteri till dslr?

Post by Juicy6 »

----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Batteri till dslr?

Post by ragge »

Jag litar inte på billiga "step down" konvertrar, om den pajar kan man få 12v rätt in i kameran. Jag hittade en batteriadapter på Ebay (avsedd att kopplas till en transformator, som jag inte köpte), klippte sladden och kopplade in en batterihållare. 2 x 18650 batterier i serie ger rätt spänning till min D7000 och håller en hel natt. Ger dessutom en garanterat "ren" spänning utan rippel.
kameramatning.jpg
kameramatning.jpg (206.98 KiB) Viewed 5806 times
Ragnar
Kimay
Posts: 19
Joined: 2018-08-15 05:52:58
spamtest: JA

Re: Batteri till dslr?

Post by Kimay »

stoffe wrote:Jag har aldrig sett någon fungerande lösning med powerbank till en Nikon DSLR. Den enda batteriersättaren som jag känner till för din kamera är "Nikon EH-5B plus EP-5A Replacement AC Power Adapter" men då matar man med 230 volt ac. Det man kan göra är att skaffa ett bstterigrepp och ett extra batteri. Så växlar kameran automatiskt mellan batterierna om något tar slut. Fungerar bra och brukar räcka en hel natt om man själv orkar härda ut så länge under himlen. [emoji3]

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Batterigrepp låter som en bra ide! Hade ingen aning om att det skulle räcka en hel natt däremot. Skulle du rekommendera någon för Nikon d5300? Är rätt så ny till detta.
Har också skickat PM om eqmod kabel =)
User avatar
TomBee
Posts: 62
Joined: 2020-07-15 11:32:11
spamtest: JA
Location: Nyköping
Contact:

Re: Batteri till dslr?

Post by TomBee »

Jag har byggt en hel del DC-DC-omvandlare för bland annat Nikon och Canon-kameror utan några som helst problem.
Klipp sladden från 220-laddaren och löd fast den på utgången.
Till ingången kan man löda på en standard-sladd som matas med 12V.
Sedan krävs en liten burk för det hela och vips så är det klart :)

https://www.electrokit.com/produkt/dc-d ... -30v-1-5a/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tommy Blomqvist | Nyköping | Sweden
[ https://tbastropix.wordpress.com ]
Micke_B
Posts: 2
Joined: 2021-02-02 20:55:17
spamtest: JA

Re: Batteri till dslr?

Post by Micke_B »

Jag använder en power bank som köpte på Cyberphoto. Den klarar min Nikon D5300 i minst 5 timmar.

https://www.cyberphoto.se/foto-video/ka ... el14-nikon" onclick="window.open(this.href);return false;

/Micke

Return to “DSLR-kameror”