Vad man tänka på vid köp av begagnade DSLR

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Vad man tänka på vid köp av begagnade DSLR

Post by Lasse »

Jag har hållit ögonen på begagnade DSLR-kameror på bl. a Ebay en tid. Min tanke är att införskaffa en begagnad DSLR för att pilla loss IR-filtret som täcker CMOS/CCD-chippet.

I mitt jagande stötte jag på ett antal defekta kameror som alla hade det gemensamt att slutaren inte fungerade. I övrigt fungerade kamerorna utan problem. Men slutaren öppnar inte.

Det visar sig att DSLR-kameror, i de lägre prisklasserna, typ 300D/350D etc. har en begränsad livslängd på slutaren. Den varierar mellan 10.000-20.000 slag. Därefter börjar kameran konstra och visa Error99-fel och slutaren börjar att missa. Först kanske var 10:e bild och sedan allt oftare. På dyrare proffskameror så är livslängden betydligt högre, 50-100.000.

När man köper en begagnad kamera så har man ingen möjlighet att veta hur många bilder som tagits. Har kameran använts sparsamt privat så är där nog mycket kvar, men om den använts av en arbetande fotograf, så kan det nog vara lite si och så med den kvarvarande livslängden. det gäller även begagnade dyrare proffskameror.

Det enda sättet att ta reda på hur många bilder kameran tagit är att låta en Canon (kamera)-tekniker att avläsa den interna räknaren.

Det hade varit bra om den varit åtkomlig för vanliga döingar också som letar begagnat. Nu går det att byta slutarmekanism, men det kostar förmodligen en tusenlapp eller två. Om man vill göra det själv så går det förmodligen att köpa en slutarmekanism (i alla fall i USA) för $45.

Image
Hälsningar

Lasse
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Lasse,

Kan man inte helt enkelt se på bildinformationen hur många exponeringar som tagits med kameran?

/Jonas
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Jo, det visas i det INFO- fönstret, men är osäker på om det går att radera eller ej. Vissa på nätet menar att den uppgiften kan ändras med minneskortet, så jag är osäker. Kan man pilla med miltalet i bilar, så kan man säkert pilla med denna också... Jag har kört samma kort nu sedan jag köpte kameran och har tagit 5300 bilder, om man får tro den räknaren. Det kan också variera mellan kameranmodeller/märken.
Hälsningar

Lasse
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Det går att nollställa den. Går att välja så den nollställs om man byter minneskort.

Return to “DSLR-kameror”