Mäta periodiskt fel med en DSLR?

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Mäta periodiskt fel med en DSLR?

Post by magnuslar »

Hej!

Jag är lite osäker på om det här är rätt del-forum, men det handlar ju om en DSLR...

Jag håller på att lära känna min nya G-11-montering, och skulle nu vilja mäta och ta mig an det periodiska felet. Så jag har kollat runt lite och försökt förstå hur jag kan mäta detta. Det finns en hel del program som verkar kunna göra det, och de flesta är då ASCOM-kompatibla.

Men: hur kan jag så använda min Canon EOS 70D för detta? Jag har ingen guide-kamera, och ingen anpassad webcam. Jag har inte hittat nåt sätt att koppla min kamera till ett PE-kapabelt program via ASCOM.

Den setup jag har är:
- Backyard EOS för att ta bilder
- Sky Chart för att styra teleskopet via ASCOM
- Astro Tortilla för att testa plate solving, som kan connecta till kameran via BYE och teleskopet via ASCOM

Så: hur kan jag på ett vettigt sätt mäta det periodiska felet med den här utrustningen? Eller måste jag ha en webcam?

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mäta periodiskt fel med en DSLR?

Post by AstroFriend »

Det är nog klart enklast med phd och en guidecamera eller något ascom kompatibelt.

Inte för att jag provat med en dslr kameran. Är det inte bara att under hög förstoring ta en lämplig lång exponering motsvarande en cykel av periodiska felet, alternativt flera korta subbar som stackas utan justering. Sedan croppa ut ett delfält och studera.

Bara en kanske inte så noga genomtänkt ide.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Mäta periodiskt fel med en DSLR?

Post by stoffe »

Du skulle kunna filma en stjärna precis som en guidekamera gör. Jag tror att Maxim DL har en funktion för att mäta periodiskt fel och använda live-view samtidigt. Dock kommer du inte kunna djuprymdsfota samtidigt vilket känns som bortslösad observationstid.

Nåväl, du kommer behöva en guidekamera i vilket fall som helst när du kommer igång med djuprymdsfoto och då är det mycket lättare att börja PEC-träna. Om din montering inte har enkodrar så måste du komma tillbaka till samma läge och inte dra monteringen på slirkopplingar. För annars förvrids din PEC-träning lika mycket som du vridit på slikopplingarna, med andra ord den tappar bort sig hur ditt periodiska fel ser ut.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “DSLR-kameror”