Begränsad nybörjare

Post Reply
Therese
Posts: 3
Joined: 2021-01-21 17:54:40
spamtest: JA

Begränsad nybörjare

Post by Therese »

Jag är helt novis på detta med att stjärnskåda men är, som alla här inne, intresserad av astronomi och att kunna se en liten del av universum med egna ögon.
Mitt största problem är att jag är väldigt begränsad att förflytta mig. Är det ens möjligt att kunna stjärnskåda från en balkong inne i en stad, och vad skulle jag då behöva?
Jag har en budget på ca.10-15 000 kr.
Kan någon kunnig hjälpa mig?

- Trött på teori
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Begränsad nybörjare

Post by kribba »

Bor du i en småstad eller i en av våra större städer?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Therese
Posts: 3
Joined: 2021-01-21 17:54:40
spamtest: JA

Re: Begränsad nybörjare

Post by Therese »

I en liten stad. Också högst upp (3 våningar) utan hus framför.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Begränsad nybörjare

Post by kribba »

Fler kommer nog ha tankar runt detta. Men håller vi oss på balkongen så är dessa lätta, praktiska och relativt ljusstarka för att se saker;

https://astro.astrosweden.se/sv/article ... exstar-6se" onclick="window.open(this.href);return false;

Är dock altid tio gånger bättre om man kan observera från en mörk plats!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Begränsad nybörjare

Post by Hans Bengtsson »

Under många år har jag observerat från en balkong i Göteborg, och det har gått helt utan problem. Minutsnabb tillgänglighet så snart molntäcket spricker upp!

En förutsättning är att man inte har några starka lampor i omedelbar närhet.

Har du tak på balkongen? Åt vilka väderstreck har du utsikt?

Tänk på att dobsonteleskop med sitt grodperspektiv kan bli svårt att använda pga balkongräcket. Jag har 8-tum Newton på EQ-montering, då får man alltid okularet på bekväm höjd. Polaxeln ställer man inte in efter polen utan efter den egna kroppen. På så sätt blir det observatören som bestämmer över teleskopet, inte tvärtom!

Här är ett exempel på ett praktiskt balkongteleskop (6 tum):

https://www.astroshop.eu/telescopes/sky ... -2/p,15330" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
Therese
Posts: 3
Joined: 2021-01-21 17:54:40
spamtest: JA

Re: Begränsad nybörjare

Post by Therese »

Tack för era svar!

Jag har tak på balkongen, det är en stor, inglasad balkong.
Jag har inga starka ljuskällor i direkt närheten. Det starkaste är nog en gatlykta ca 400 m bort.
Balkongen ligger i nord- nordvästlig riktning.

Det är verkligen en djungel att leta i för en nybörjare och mycket är än så länge rena grekiskan, så jag är så tacksam för all hjälp jag kan få!

/Therese
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Begränsad nybörjare

Post by Starsoft »

Hej Therese

Tänk på att det inte går att använda ett teleskop genom en glasskiva eller ens genom ett öppet fönster från ett uppvärmt rum

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Begränsad nybörjare

Post by Hans Bengtsson »

Inglasad balkong låter intressant. Det betyder att din balkong skulle kunna fungera som ett litet ”observatorium”!

I god tid öppnar du glaset ordentligt så att temperaturen innanför blir ungefär samma som utanför. Så gör man i en observatoriekupol. Och när obspasset är slut behöver du inte ens ta in teleskopet. Kan bli rätt lyxigt!

Viktigt att du tänker på det rent geometriska, på vilken höjd du vill ha okularet, osv. Man bör se till så att man får rimligt stort synfält vid observerandet.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Begränsad nybörjare

Post by Torbjörn »

Det går att se att se mycket även inifrån staden, observerar man från en inglasad balkong så får man klura ut vad som kommer att vara inom synfältet och när. Gratisprogrammet Stellarium som du kan tanka hem skulle vara till stor hjälp för dig. Där kan du se vad som syns i olika väderstreck vid olika klockslag.

Dessutom behöver du en liten lampa som ger rött ljus och en vettig stjärnkarta. Jag tycker att Sky & Telescopes Pocket Sky Atlas är bra, men det finns fler. Ju större skala och ju mer detaljerade de är, desto svårare blir det att känna igen stjärnbilderna och att orientera sig. Det kan vara bra att tänka på...

När det gäller teleskop så finns det många typer men det är viktigt att tänka på att de skall funka på en inglasad balkong, och det är kanske bra för dig om inte höjden där okularet är varierar våldsamt. Katadioptriska teleskop, Schmidt Cassegrain (SCT) och Maksutov Cassegrain (MCT), har korta kompakta tuber. Jag har själv ett 8" SCT och ett 4" MCT men det finns ju även andra varianter som 6" SCT eller 5" MCT.

Du kan ju även som Hans B nämnde ha en Newtonreflektor på stativ, eller en refraktor, men tänk på att en lång refraktor har ett ganska stort "svängområde" och att okularet kan hamna på väldigt olika höjd beroende på hur högt på himlen du tittar. En Newtonreflektor är nog bekvämare på den punkten men om tuben sitter på ett ekvatoriellt stativ (EQ) så kan okularet komma att peka i lite olika riktningar (uppåt/neråt) beroende på hur man riktar teleskopet. Man kan då behöva lossa tubringarna som håller tuben och vrida den lite.

Den här boken handlar om att observera inifrån staden
https://www.adlibris.com/se/bok/the-urb ... 1846282164" onclick="window.open(this.href);return false;

och här kan du hitta diverse intressanta skriverier om amatörastronomi
https://skyandtelescope.org/astronomy-r ... ng-basics/" onclick="window.open(this.href);return false;

Lycka till och ställ gärna fler frågor.

/Torbjörn :)
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Begränsad nybörjare

Post by wilt »

Till de kloka tips om teleskop och observationer från en balkong som du redan fått så vill jag också tipsa om att skaffa, om du inte redan har en, en vanlig kikare. De är ju lättare att bära med sig och kan vara användbara om du av någon anledning rör dig utanför staden och kan i sådana fall ge fina observationsupplevelser.

Själv har jag alltid med mig en vanlig kikare när jag åker och hälsar på familjen i det mörka Småland, där den mörka himlen gör att man kan se till exempel Andromedagalaxen och Orionnebulosan på ett helt annat sätt än där jag bor (centrala Lund). Själv saknar jag bil att transportera teleskop i – och observerar därför med mina teleskop från balkong (lägenhet, andra våningen) eller innergården här inne i staden – men när jag reser plockar jag alltid med mig kikaren.

Vad gäller kikare skulle jag förorda en 10x50 eller en 7x50.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA

Return to “Nybörjarfrågor”