Vad ska jag börja med?

Post Reply
thestargaze
Posts: 1
Joined: 2021-01-06 20:41:46
spamtest: JA

Vad ska jag börja med?

Post by thestargaze »

Jag har alltid varit intresserad av astronomi och stjärnskådning. Har läst en hel del av kurser inom astronomi/astrofysik på universitet, men har aldrig själv skaffat en teleskop eller tillräckligt bra kamera av olika skäl. Jag vill nu börja med det men har dock en begränsad initial budget. Jag vill nu bygga upp mina erfarenheter och kunskaper i samband med detta, t.ex. bildbehandling etc. för att bli en amatörfotograf och få erfarenhet och ha roligt med stjärnskådning. I stort sätt vill jag utveckla detta som en hobby men kanske också en karriär (med min ingenjörsbakgrund) i framtiden om det går.

Jag har som sagt en begränsad initial budget och ber om råd om vad jag bör först satsa på för att komma igång?

Alt. 1. kikare som kan användas för stjärnskådning
Alt. 2. kamera för att ta bilder av stjärnhimlen, finns det visa krav?
Alt. 3. teleskop stjärnskådning, vilken typ?
Alt. 4. teleskop astrofotografi, vilken typ?
Alt. 5. teleskop för både stjärnskådning och astrofotografi,vilken typ?
Alt. 6. bra stativ, vilken typ? Följa rörelse och ge bra stabilitet till både kamera och teleskop.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Vad ska jag börja med?

Post by kribba »

Jag skulle börja med alt1 eller 3 och lära dig hitta på stjärn himmelen.

Ang. foto titta gärna på vår föreläsning tidigare i höstas under "Astronomins dag och natt" för nybörjare;

https://www.youtube.com/watch?v=nmDRKtO ... e=emb_logo" onclick="window.open(this.href);return false;
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Vad ska jag börja med?

Post by Datarolf »

Hej!

Mätt som upplevelse i förhållande till kostnad skulle jag våga påstå att ditt alternativ 1, alltså en vanlig fältkikare för visuell observation, är bästa starten, gärna då kombinerat med något kartprogram av typ Stellarium, Cartes du Ciel (båda gratis), SkySafari eller kanske en klassisk stjärnatlas på papper. Att gå vidare till steg 3, dvs ett teleskop och visuell observation, är inte så svårt men själv blev jag ganska besviken över hur lite man egentligen kan se av galaxer, nebulosor och annat spännande med blotta ögat genom ett teleskop.

Ganska snart hamnar man nog på det fotografiska spåret. Enligt min mening är då den enklaste starten att börja med en vanlig DSLR-kamera, ett objektiv med fast brännvidd på säg 135mm och ett rejält stativ. Nästa steg i den utvecklingen är att skaffa en stjärnvridare (astrotracker) som följer stjärnornas rörelse på himlen så att du kan ta längre exponeringar. För att kunna göra vettig bildbehandling av dina exponeringar behöver du en kamera som kan lämna filer i RAW-format och för att kunna ställa in skärpan på det du fotograferar måste kameran ha "live view" på sin display, och det är en fördel om displayen är vinklingsbar från resten av kameran.

Går du sedan vidare med ett teleskop så finns det många fler råd att ge, men det viktigaste är kanske att veta att du då hamnar i en mycket dyrare prisklass, särskilt om du vill kunna ta bra bilder med teleskopet.

Vänliga hälsningar

Rolf J
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Vad ska jag börja med?

Post by Cassini »

thestargaze wrote:Jag har alltid varit intresserad av astronomi och stjärnskådning. Har läst en hel del av kurser inom astronomi/astrofysik på universitet, men har aldrig själv skaffat en teleskop eller tillräckligt bra kamera av olika skäl. Jag vill nu börja med det men har dock en begränsad initial budget. Jag vill nu bygga upp mina erfarenheter och kunskaper i samband med detta, t.ex. bildbehandling etc. för att bli en amatörfotograf och få erfarenhet och ha roligt med stjärnskådning. I stort sätt vill jag utveckla detta som en hobby men kanske också en karriär (med min ingenjörsbakgrund) i framtiden om det går.

Jag har som sagt en begränsad initial budget och ber om råd om vad jag bör först satsa på för att komma igång?

Alt. 1. kikare som kan användas för stjärnskådning
Alt. 2. kamera för att ta bilder av stjärnhimlen, finns det visa krav?
Alt. 3. teleskop stjärnskådning, vilken typ?
Alt. 4. teleskop astrofotografi, vilken typ?
Alt. 5. teleskop för både stjärnskådning och astrofotografi,vilken typ?
Alt. 6. bra stativ, vilken typ? Följa rörelse och ge bra stabilitet till både kamera och teleskop.
Kul att du vill utveckla hobbyn! Att läsa om ämnet är väldigt roligt men det man måste ha klart för sig är att observera på egen hand är en "annan sport". Det är som att vara intresserad av fotboll och ta klivet till att börja spela själv. Och det är ju klart man ska testa det. Men som med fotboll så skulle jag rekommendera att man börjar med grunden. I amatörastronomi tycker jag det motsvarar att införskaffa sig en kikare eller ett enkelt teleskop och därefter börja ge sig ut när det är mörkt. Vi som hållit på några år vet att det krävs en viss nivå av intresse för att vilja lämna hemmets varma vrå och stå ute i iskylan när alla andra går och lägger sig. Även så är antal dagar man ser stjärnor inte speciellt många i detta land så när väl himlen klarnar så gäller det att fånga tillfället.

Så mitt tips är också alt.1 eller alt.3. Och med begränsad budget är det ännu mer rimligt. Finner du efter ett år eller så att du njuter av att observera så finns möjligheter att du även finner fotografering givande. Jag gör det inte. Jag föredrar att visuellt observera och "fånga stunden" och ser astrofotografering som ett hinder för detta. Men det finns inga rätt, alla är i denna hobby av olika anledningar. Men jag tror de flesta som hållit på ett tag är överens om att om du drar dig för att gå ut sena och kalla nätter för att observera så minskar nog risken att du kommer finna astrofotografering givande. För om jag förstått dig rätt är det astronomi som du alltid varit intresserad av och inte fotografering? För personer som har ett starkt intresse för fotografering så kan det såklart vara annorlunda.

Hade jag fått ge ett tips så skulle jag nog säga att skaffa en vettig kikare (tex 7*50), inte allt för billig. Packa en ryggsäck med varm choklad, en hoppfällbar stol och dra ut till ett riktigt mörkt ställe (själv gillar jag brassestol eftersom man får en för nacken skön position). Lär dig finna alla stjärnbilder, börja att leta efter objekt som andromedagalaxen, plejaderna och orionnebulosan. Alltid kul att förbereda observationspasset lite så man har en plan när man kommer ut i natten. Köp en vettig stjärnkarta (eller app). Repetera så ofta du kan. Du kommer snart inse om du fastnar eller inte. Gör du det så är det kanske dags att börja spara...för då man vill ofta snabbt vidare till teleskop. Jag kan dock informera dig om att jag oftast numera bara tar kikaren ut, och då har jag haft denna hobby i 40 år. Det finns inget fastställt krav vad som gäller för att kunna njuta av astronomi. Att gå ut med kikaren då och då räcker för många.

TLDR; Allt för ofta vill man ta för många kliv i denna hobby på en gång och jag vågar inte ens räkna hur många oanvända (och även avancerade) teleskop det står ute i hemmen. Börja enkelt och se om du fastnar av att stå ute en kall natt och titta på stjärnor. Du kommer märka ganska snart om det är något för dig.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Vad ska jag börja med?

Post by Bengt »

Försök ta kontakt med en astronomiförening om det finns en medlem i närheten av där du bor
Se kläm känn innan du bränner en massa pengar .
Köp begagnat för det är tyvärr många som köper och tröttnar av olika orsaker . Ofta överskattar nog några vad de kan göra med det de köpt . Mycket inom både visuellt och foto kräver träning och en hel del uthållighet . Att testa och se innan ger mer realistiska förväntningar.
Letar du beg finns det ex här eller på facebook sidan astropixlar köp och sälj

Bengt
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Vad ska jag börja med?

Post by DHEB »

Intressant fråga och en som förekommer ofta. OP: bra att du frågade istället för att börja med att köpa dyra grejer! Du har redan fått goda svar men jag vill iaf dela mina 2 öre, som jag skrev på engelska till sidan i foten:

A few things to consider when starting in amateur astronomy
  • Learn the sky. Things come and go but the experience stays for life. A sky atlas, paper or digital, is a valuable tool.
  • Consider contacting other amateur astronomers. A local club is ideal. If you cannot find one nearby, try contacting knowledgeable people online who can guide and mentor you.
  • Try to start small rather than big. It is convenient to grow organically as you learn about the hobby and yourself.
  • Prioritize quality, within reason. If money is a concern buy less, or quality products second hand.
  • Consider starting with a binocular. Binoculars are useful to explore, find, and learn the sky at low powers. A binocular comes also handy during activities in dayligt, as in the outdoors and sport events.
  • Consider space and location. Gravitate towards the small and portable if you live in a small home or a light polluted place.
  • Consider health and condition. Be honest with yourself about weights and sizes you are able and willing to lift, carry and move around, for how long and how far.
  • Optics, mechanics and electronics add to and compete for the price. Try to prioritize in the given order.
  • Visual observation and astrophotography are different pursuits with different requirements, goals and methods. Usually they do not mix. Choose one first, then the other.
  • The best telescope is the one you use often. Every optical design has inherent advantages and limitations. Choose a simple and flexible option as your first telescope. Learn everything about it. Use and enjoy.
  • Aperture rules, within reason. Larger telescopes will show you fainter stuff invisible in smaller scopes and brighter stuff in more and richer detail. But they will also be bigger, heavier, more expensive, show smaller fields of view, take longer time to acclimatize and be more difficult to use than smaller scopes. The view through larger telescopes is also more affected by atmospheric conditions than the one in smaller scopes.
  • It is possible to do well for a long time with no more than three eyepieces: a wide field finder, a moderate power workhorse, and a high power for details. Perhaps even less: a single zoom eyepiece may also be a neat solution.
  • A handful of accessories are useful: a finder, an observing chair, a very dim red light. In a light polluted area, an opaque and dark hood is handy to block local light sources.
  • Think but do not overthink. You are here for the experience.
  • Learn, observe, reflect, communicate and enjoy.

A few things to consider when starting in amateur astronomy

Return to “Nybörjarfrågor”