Månfaser

rajan
Posts: 4
Joined: 2020-11-03 18:27:02
spamtest: JA

Månfaser

Post by rajan »

Hej,

Vad heter månens faser (se nedan) på svenska?

first_quarter
full_moon
last_quarter
new_moon
waning_crescent
aning_gibbous
waxing_crescent
waxing_gibbous
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Månfaser

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

I den ordning du skrivit (vilket inte blir kronologisk ordning) :

Första kvarteret
Fullmåne
Sista kvarteret
Nymåne
Avtagande månskära
Avtagande gibbousmåne
Tilltagande månskära
Tilltagande gibbousmåne

Mvh
Hans Bengtsson
rajan
Posts: 4
Joined: 2020-11-03 18:27:02
spamtest: JA

Re: Månfaser

Post by rajan »

Tack för hjälpen och ha en bra kväll !
staffastro
Posts: 137
Joined: 2013-06-02 17:19:53
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Månfaser

Post by staffastro »

Ja, det är jobbigt att vi inte har nåt svenskt ord för gibbous, och jag tror inte svensken i gemen fattar vad som avses. Själv försöker jag ofta komma undan med tjock halvmåne eller nästan fullmåne eller procenttal belyst, men inte gibbous.
Staffan S-m
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Månfaser

Post by Hans Bengtsson »

Gibbousmåne är ett ord som har karaktären av fackuttryck. Jag kan tänka mig att inte heller de flesta som har engelska som modersmål riktigt vet innebörden av ”gibbous moon”.

Det finns, menar jag, all anledning för oss som håller på med astronomi i olika grad att försöka etablera ordet i svenska språket. Ett viktigt steg vore att det kom in i NE (vad säger Johan W?).

Något bra mera svenskklingande uttryck för gibbous tror jag inte går att uppbringa. Och det tycker jag inte behövs. Det är snarast en fördel om det heter samma på svenska och engelska.

Förr i världen var det viktigare att alla engelska uttryck skulle omvandlas till något mera ”svenskt”, idag är flertalet svenskar duktiga på engelska. Och gibbous låter knappast mera engelskt än svenskt, kan det heta så på engelska kan det heta så på svenska.

Mvh
Hans Bengtsson
rajan
Posts: 4
Joined: 2020-11-03 18:27:02
spamtest: JA

Re: Månfaser

Post by rajan »

Ett alternativ på svenska till 'gibbous moon' kan ju vara konvex måne ...
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Månfaser

Post by Hans Bengtsson »

Hmm, det var ett tänkvärt förslag. Tilltagande konvex och avtagande konvex ... inte så dumt.

Mvh
Hans Bengtsson
rajan
Posts: 4
Joined: 2020-11-03 18:27:02
spamtest: JA

Re: Månfaser

Post by rajan »

Tackar ...
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Månfaser

Post by Hans Bengtsson »

Mycket av terminologin när det gäller månfaser präglas av tvetydighet och halvförvirring.

Nymåne inträffar momentant vid en viss tidpunkt. Men i dagligt tal kallas ofta en tunn tilltagande månskära ”nymåne”. I all synnerhet som vi aldrig ser en riktig nymåne, utom vid solförmörkelser!

Första kvarteret och sista kvarteret ... vem säger egentligen så? Rätt mycket fikonspråk om man ska vara ärlig. Halvmåne förstår däremot alla, i bästa fall är även ”tilltagande halvmåne” och ”avtagande halvmåne” förståeligt. Även om man kan undra vad det är som tilltar eller avtar, det är inte självklart om man inte sysslar med astronomi.

Fullmåne är ju formellt också ett helt momentant tillstånd. Men nog tänker man på månen som en fullmåne även om den är belyst till säg 99 % och då egentligen är en gibbousmåne (ett för gemene man okänt ord).

Det finns säkert ytterligare oklarheter i sammanhanget, exempelvis hänförs ”första kvarteret” inte alltid till ett exakt klockslag utan till en tidsrymd i måncykeln...

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Månfaser

Post by timokarhula »

Sedan har vi uttrycket månen är i nedan som skulle kunna betyda att månen är i tredje kvarteret. Nedan betyder egentligen alla månfaser mellan fullmåne och nymåne då månen är i avtagande.

Jag har funderat på varför flaggan för Röda korsets motsvarighet i muslimska länder kallas för Röda halvmånen när månen alltid avbildas som en avtagande (gammal) månskära istället? Röda korset borde förresten heta Röda plustecknet med tanke på utseendet. :)

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Månfaser

Post by Hans Bengtsson »

Det finns en välkänd svensk visa där månfasen inom loppet av några timmar går från full till ny. Vilken visa?

Mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Månfaser

Post by Hans Bengtsson »

Ännu har inget svar inkommit så jag uppdaterar tråden.

Fast egentligen gör jag det eftersom en fråga om svenska namn på månfaser dök upp i en annan tråd.

Mvh
Hans Bengtsson
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Månfaser

Post by magnahrl »

Visan du frågar efter, Hans, borde väl var Vreesvijks "Baladen om Fredrik Åkare och Cecilia Lind"?

Ett bra svenskt ord för gibbous moon är "knubbmåne" ( :D ). Hörde det för några år sedan när min astrovän Roger Utas använde det. Jag tänker afa "knubbmåne" sedan dess...

Hälsning,
Magnus A.
Paul Schlyter
Posts: 78
Joined: 2011-03-21 11:50:00
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Månfaser

Post by Paul Schlyter »

På 1960-talet läste jag några svenska översättningar av Patrick Moore's böcker som väckte mitt intresse för astronomi. Där översattes ordet "gibbous" med "oval". Och jag tycker det låter mycket bättre med "oval måne" än med "knubbmåne" eller "puckelmåne" -- eller "gibbous-måne" som låter alldeles för svengelskt i mina öron.

Så jag tycker vi kan översätta "gibbous" till "oval". Gäller förstås även fasnerna hos Venus och Merkurius. Och även faserna hos Mars som sett från oss aldrig kan bli annat än "full" eller "oval".

Den vanligaste månfasen när månen är över horisonten mot en mörk himmel är just oval fas. När månen däremot avbildas av konstnärer väljer de nästan alltid att avbilda månen som antingen full eller som en skära. En oval måne avbildas mycket sällan.
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Månfaser

Post by anivision »

Paul Schlyter wrote:...
Hej Paul, det var länge sedan man såg dig här ;)