Tips på hyffsat billigt portabelt teleskop till nybörjare

astroHugo
Posts: 22
Joined: 2020-09-09 10:31:16
spamtest: JA

Tips på hyffsat billigt portabelt teleskop till nybörjare

Post by astroHugo »

Hej :D Jag har nyligen fått blodad tand för stjärnskådning. Jag har ett gammalt teleskop som min farbror vann på en Kalle Anka-tävling på 90-talet men det är iprincip obrukbart. Ljussvagt (40mm), oerhört skakigt stativ och den saknar finderscope. Men jag lyckades få en glimps av Jupiter igår efter mycket trixande. Så jag har använt en fältkikare istället men efter igår vill jag verkligen ha en närbild av Jupiter. Jag är även intresserad av att se lite större DSO som Andromedagalaxen. Såg den som ett vääldigt diffust moln i kikaren igår så inbillar mig att ett teleskop kan ge en bättre bild.

Jag har letat runt lite vad man ska tänka på och vilka teleskop som finns men det är ganska överväldigande. Så därför vänder jag mig till er för lite tips på något hyffsat teleskop som uppfyller mina kriterier:
1. Min budget är på typ 2500 (+- 500)
2. Det ska vara portabelt. Jag har ett bra ställe att stjärnskåda ungefär 1km hemifrån så jag vill lätt kunna bära det dit. Det ska även gå att ställa teleskopet direkt på marken för det finns inga bord eller dylikt där. Så Dobsonmontering är kanske inte så passande då den är så pass låg? En tripod hade varit att föredra. Vill helst inte ha en ekvatoriell montering heller då jag kommer använda teleskopet på olika ställen och inte orkar kalibrera det varje gång.
3. Ska kunna kolla på planeterna och dom tydligaste DSO och andra intressanta objekt.
4. Astrofoto är inget jag är intresserad av annat än att ta några enstaka kort med mobilen direkt genom titthålet.

Tack på förhand! :)
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Tips på hyffsat billigt portabelt teleskop till nybörjare

Post by pava0555 »

Hej,

Hmm, för att obsa DSO skulle jag rekommendera en tub på 8 tum, men kanske kommer undan med 6 tum (visuellt). Men eftersom du vill bära det så kanske detta inte är ett alternativ.

Jag skulle nog föreslå en 6 tums dobson från Skywatcher. Det kanske går att bära, och att du tar med dig t.ex. en campingstol och/eller campingbord (jag har ett smart campingbord som jag köpte från XXL). Se t.ex.:

https://www.astroshop.eu/telescopes/sky ... ob/p,15559" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.astroshop.eu/telescopes/sky ... ob/p,67527" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.xxl.se/mackenzie-aluminium- ... lsrc=aw.ds" onclick="window.open(this.href);return false;

Om du ändå är mer inriktad på att ha ett stativ så måste man nog gå ner i apertur (~130 mm). För angiven budget skulle jag nog kanske satsa på denna:

https://www.astroshop.eu/telescopes/sky ... -5/p,55150" onclick="window.open(this.href);return false;

Monteringen som denna 130mm tub använder jag själv, och kan rekommendera den (vet inte om stativet är bra, jag använder ett annat stativ). Sist vill jag bara påpeka att billiga stativ och monteringar i denna branch kan vara riktigt risiga och instabila. Om du kan tänka dig att gå upp i budget kanske denna lösning funkar:

https://www.astroshop.eu/telescopes/sky ... to/p,57364" onclick="window.open(this.href);return false;

En kollega köpte denna och är nöjd med den. Han berättade också att det går att bära den mindre sträckor (han har ej tillgång till bil).

Lycka till.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
astroHugo
Posts: 22
Joined: 2020-09-09 10:31:16
spamtest: JA

Re: Tips på hyffsat billigt portabelt teleskop till nybörjare

Post by astroHugo »

pava0555 wrote:Hej,

Hmm, för att obsa DSO skulle jag rekommendera en tub på 8 tum, men kanske kommer undan med 6 tum (visuellt). Men eftersom du vill bära det så kanske detta inte är ett alternativ.

Jag skulle nog föreslå en 6 tums dobson från Skywatcher. Det kanske går att bära, och att du tar med dig t.ex. en campingstol och/eller campingbord (jag har ett smart campingbord som jag köpte från XXL). Se t.ex.:

https://www.astroshop.eu/telescopes/sky ... ob/p,15559" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.astroshop.eu/telescopes/sky ... ob/p,67527" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.xxl.se/mackenzie-aluminium- ... lsrc=aw.ds" onclick="window.open(this.href);return false;

Om du ändå är mer inriktad på att ha ett stativ så måste man nog gå ner i apertur (~130 mm). För angiven budget skulle jag nog kanske satsa på denna:

https://www.astroshop.eu/telescopes/sky ... -5/p,55150" onclick="window.open(this.href);return false;

Monteringen som denna 130mm tub använder jag själv, och kan rekommendera den (vet inte om stativet är bra, jag använder ett annat stativ). Sist vill jag bara påpeka att billiga stativ och monteringar i denna branch kan vara riktigt risiga och instabila. Om du kan tänka dig att gå upp i budget kanske denna lösning funkar:

https://www.astroshop.eu/telescopes/sky ... to/p,57364" onclick="window.open(this.href);return false;

En kollega köpte denna och är nöjd med den. Han berättade också att det går att bära den mindre sträckor (han har ej tillgång till bil).

Lycka till.
Tack för tipsen :) Dom stora teleskopen ser ju bra ut men lite för otympliga tyvärr, speciellt om man ska bära med sig ett bord också :/ Annars hade Skywatcher 150/1200 Skylinern varit ganska frän att ha. Hade ju varit trevligt att slippa gå två vändor för inte kan man väl bära ett sånt teleskop med en hand och bordet i det andra? Jag bor en bra bit ut på landet men det finns ju gatubelysning men om jag tar mig bort från dom så tänker jag mig att jag har en ganska bra stjärnhimmel och kan komma undan med en lite mindre öppning jämfört med om jag bott i en stad? Man kan såklart motivera för precis motsatsen också såklart and just för att jag har en bra himmel så ska jag köpa stort för att se ännu mer stjärnor :geek:. Skywatcher 130/650 Explorern verkar mer vara åt det hållet som jag är ute efter men lite väl dyr. Jag vill inte riktigt lägga för mycket pengar på ett teleskop (student) men samtidigt vill jag ju inte ångra mig att jag inte tog något liite bättre sen. Så jag vill helst hålla ett maxtak på 3000kr om det inte är ett superklipp. Men 5500 kr är helt klart för mycket för min del tyvärr. Portabiliteten är verkligen en viktig faktor för min del.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Tips på hyffsat billigt portabelt teleskop till nybörjare

Post by kribba »

3000:- är inte jätte mycket pengar om du ska ha ett kvalitets teleskop. Tips kan vara att kolla på begagnade marknaden. Många i denna
hobby brukar sköta om sina teleskop rätt bra. Kolla här, blocket och UK Astro buy and sell som tips. Denna finns oxå;
https://www.facebook.com/groups/529020110604147" onclick="window.open(this.href);return false; Ibland kan man ha tur!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Tips på hyffsat billigt portabelt teleskop till nybörjare

Post by pava0555 »

Hej,

Håller med Christian. Förstår att man ibland inte kan lägga ut pengar som student. Hade det varit jag så kanske jag hade avvaktat lite och sparat lite till.

Annars kan man gå ner lite i apertur, kring 90 eller 100 mm, och satsa på en kort akromat från Meade, Skywatcher eller Celestron. Se t.ex.

https://www.astroshop.eu/telescopes/sky ... z-3/p,5005" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.astroshop.eu/telescopes/mea ... az/p,51480" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.astroshop.eu/telescopes/cel ... -az/p,7890" onclick="window.open(this.href);return false;

Som jag ser det finns det två nackdelar. Den första är aperturen. Generellt kan man säga att "Aperture is king" när det gäller DSO observationer. En annan nackkdel är att monteringen som billiga teleskop kommer är inte så bra. Går ju givetvis att uppgradera senare.

Notera att akromater kan ge lite färgfel kring ljusstarka objekt, som t.ex. planeter. Vissa tycker det är OK, andra inte, men det kan vara smaksak. :-)
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Tips på hyffsat billigt portabelt teleskop till nybörjare

Post by pava0555 »

I detta klipp beskriver dom Star Travel teleskopet (och två andra nybörjarteleskop, bl.a. 130 mm Newton från SkyWatcher), om du är intresserad: https://www.youtube.com/watch?v=wddDwh-SynI&t=934s" onclick="window.open(this.href);return false;
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
astroHugo
Posts: 22
Joined: 2020-09-09 10:31:16
spamtest: JA

Re: Tips på hyffsat billigt portabelt teleskop till nybörjare

Post by astroHugo »

kribba wrote:3000:- är inte jätte mycket pengar om du ska ha ett kvalitets teleskop. Tips kan vara att kolla på begagnade marknaden. Många i denna
hobby brukar sköta om sina teleskop rätt bra. Kolla här, blocket och UK Astro buy and sell som tips. Denna finns oxå;
https://www.facebook.com/groups/529020110604147" onclick="window.open(this.href);return false; Ibland kan man ha tur!
Tack för tipsen, ska ta mig en liten titt där :)
Jag vet inte om jag behöver ett kvalitets teleskop i alla hänseenden utan vissa kompromisser får man ju göra. Det här teleskopet tänker jag mig "bara" ha i några enstaka år tills jag studerat färdigt. Då kan jag satsa på mer kvalitets teleskop som ska räcka i många år framöver. En annan anledning till att jag inte vill lägga så mycket pengar är att jag inte är helt säker på att jag kommer använda det så mycket, speciellt om det är stort och otympligt. Det bästa teleskopet är det som man faktiskt använder ofta trots allt. Och i mitt fall är det ett teleskop som jag bara kan ta ut närhelst jag känner för utan att behöva planera så mycket.

Min första tanke var att bara köpa något billigt refraktorteleskop (Celestron Astromaster 70 närmare bestämt) men det känns som att jag kommer att ångra att jag inte la på en tusenlapp till. Men låter på er som att risken är ganska stor att jag kommer ångra samma sak om jag köper något för typ 3000 :/ Hur mycket tror ni man måste lägga på ett teleskop innan den där "ångrar-effekten" börjar avta?
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Tips på hyffsat billigt portabelt teleskop till nybörjare

Post by pava0555 »

Hmm.. jag tror det handlar om vad du vill obsa. En mindre refraktor kan vara ett bra instrument också. Jag obsar med en 80mm refraktor ibland. Och det är mycket trevligt, eftersom detta teleskop ger ett brett fält med massor av stjärnor att observera. Detta är bra när man vill observera olika konstellationer och "cruisa" igenom stjärnhimmelen. Man kan även se vissa DSOs, t.ex. Andromeda, triangelgalaxen och vissa planetariska nebulosor, men dom är små. Planeter kan man också observera.

Men om man vill fokusera kring DSOs så skulle jag generellt rekommendera lite mer apertur och fokallängd, vilket tillåter högre förstoring (men ställer högre krav på montering!). Ett teleskop kring 120-130mm tycker jag då låter vettigt (t.ex. en Newton) som minsta apertur. Men detta är mina tankar. Andra personer kanske nöjer sig med ett teleskop på 100 mm i apertur till allt. :-)
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Tips på hyffsat billigt portabelt teleskop till nybörjare

Post by kribba »

Här var mitt första teleskop en gång i tiden. Väldigt portabelt. Funkar och titta på månen och planeter. DSO är en annan visa. Orion och kanske ngr stjärnhoppar går att kika på.

https://astro.astrosweden.se/sv/article ... 7TEALw_wcB" onclick="window.open(this.href);return false;

En sak som inte nämts är varifrån du vill observera? Är du nära en större stad så behöver du ännu större teleskop. Ett tag hade jag 6 tum och
kollade från trädgården nära Stockholm. Knappt jag såg ens andromeda i alla ljusföroreningar. Först när jag klev upp på 9 tum började det
hända saker. Nu kan jag se rätt många DSO någorlunda hyfsat. Men åker man ut till en mörk plats blir det ju en helt annan upplevelse, går inte ens
att jämföra. Bortle 4-5 är ju bra att komma ner till iallafall. Du kan kolla här;

https://www.lightpollutionmap.info/#zoo ... TFFFFFFFFF" onclick="window.open(this.href);return false;

Tänk oxå på att du behöver okular. Dom som ingår i dom billigaste kiten är inte dom bästa altid.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
astroHugo
Posts: 22
Joined: 2020-09-09 10:31:16
spamtest: JA

Re: Tips på hyffsat billigt portabelt teleskop till nybörjare

Post by astroHugo »

@pava0555: Ska kolla på videon senare idag :) Dom där 100mm akromaterna är typ vad jag kan tänka mig att nöja mig med tror jag. StarTraveln ser ut att checka dom flesta av mina boxar. Färgfel är inga problem för min del, att kunna se planeterna nära är tillräckligt. Angående monteringen så är det säkert som du säger, men då kan man kanske köpa ett ordentligt senare som jag kan använda till framtida teleskop också? Det är just det där med att cruisa genom stjärnhimlen som jag tror jag vill lägga mitt största fokus på nu i början så det verkar ju passande :D DSOs är väl mest en bonus för mig tänker jag. Nice om man kan se några men behöver absolut inte vara så att man ska kunna se alla.

@kribba: Intressant :) Maksutovteleskop var jag lite sugen på iom att dom är så kompakta men hittade inte så många till rätt pris. Jag bor några mil utanför Uppsala (norrut, bort från Stockholm) i ett litet samhälle. Men jag tänker gå ut till ett grustag i närheten utan någon nämnvärd belysning. Enligt kartan har jag en Bortle på 4 vilket bådar gott. Igår när jag observerade Andromeda med mina kikare stod jag iprincip 5 meter från en gatlykta så bådar gott för att få en ganska bra bild av Andromeda med ett teleskop ute i mörkret.
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Tips på hyffsat billigt portabelt teleskop till nybörjare

Post by pava0555 »

En 100 akromat är bättre än inget teleskop. Du kommer lära dig mycket med teleskopet. När du sen blir utexaminerad och får jobb får du köpa en SCT 11 tum som present till dig själv. :green:

Är du med i Uppsala Amatörastronomer, UAA? Innan du slår till kanske det vore en bra ide att kolla med dom. UAA gänger har mycket fina teleskop som man kan prova. :)
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
astroHugo
Posts: 22
Joined: 2020-09-09 10:31:16
spamtest: JA

Re: Tips på hyffsat billigt portabelt teleskop till nybörjare

Post by astroHugo »

pava0555 wrote:En 100 akromat är bättre än inget teleskop. Du kommer lära dig mycket med teleskopet. När du sen blir utexaminerad och får jobb får du köpa en SCT 11 tum som present till dig själv. :green:

Är du med i Uppsala Amatörastronomer, UAA? Innan du slår till kanske det vore en bra ide att kolla med dom. UAA gänger har mycket fina teleskop som man kan prova. :)
Haha när jag är utexaminerad då blir det till att köpa ett Hubble Space Telescope! ;) Då behöver man inte ens ett stativ! :geek:

Nej jag är inte med tyvärr, mitt intresse är så pass färskt. Har väl inte heller direkt lockat när sommaren och våren varit som den varit heller.

Men om vi ponerar att jag hittar ett bra teleskop och jag ser att den finns på lite olika ställen att köpa, vilka kan man lita på? Hittade den på Astroshop, Astrosweden, Cyberphoto och Stjärnhuset.
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Tips på hyffsat billigt portabelt teleskop till nybörjare

Post by pava0555 »

Alla är bra. Jag har även köpt från FLO i UK, TS Express i Tyskland och Opt Telescopes i USA.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
astroHugo
Posts: 22
Joined: 2020-09-09 10:31:16
spamtest: JA

Re: Tips på hyffsat billigt portabelt teleskop till nybörjare

Post by astroHugo »

Härligt att höra! :D Då är det väl pris och leveranstid som får bestämma vilken det blir om jag väljer den.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Tips på hyffsat billigt portabelt teleskop till nybörjare

Post by Miska »

Hoppar in här emellan..

Jag köpte i somras en Sky-watcher Star Adventurer Pro (mobila monteringen) och i Sverige skulle den kosta runt 4500kr + frakt, men jag köpte min från FLO och betalade runt 3100kr inkl frakt. Sen köpte jag en William Optics Redcat 51 v2 från Astroshop för 8000kr inkl frakt, när alla andra ville ha 9000kr + frakt för den samt hade långa väntetider för att den skulle dyka upp på lager igen.

Det jag vill säga är, köper du något från svenska ÅF så krävs det att det finns på lager samt det är prio att få det fort, annars köp från Europeiska ÅF för du sparar oerhört mycket pengar på det.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA