Vad har jag fotograferat egentligen? (Neowise?)

Post Reply
BadCash
Posts: 3
Joined: 2011-09-02 21:46:01
spamtest: JA

Vad har jag fotograferat egentligen? (Neowise?)

Post by BadCash »

Hej!

Var ute igår natt och skulle försöka se Neowise. Efter 15 minuters span med blotta ögat gav jag upp tittandet och fokuserade istället på att se hur dåliga bilder man får med en LG G8s och 30 sekunders slutartid. Kanske såg den bättre än vad jag gjorde?
Neowise?
Neowise?
Det visade sig att den såg betydligt bättre! Blev förvånad över hur många ljusprickar som dök upp, men är fortfarande osäker på om jag fångat Neowise på bild eller ej. Tycker radio och tidningar har fått det att låta som att man borde kunna se den med blotta ögat, och definitivt med kikare. Men här syntes verkligen ingenting alls med varken blotta ögat eller fältkikare, bara ett jämngrått mörker.

Så jag undrar om det verkligen är Neowise på bilden, eller något annat? Bilder jag hittar på nätet ser helt annorlunda ut, men så är väl de flesta tagna med rejäla doningar och inte en mobilkamera ;)
Stjärnfall?
Stjärnfall?
Den andra bilden jag bifogat har lägre ISO-värde och är därför mörkare, men där dök det upp en vit linje som jag undrar vad det är. Ser ett typiskt stjärnfall ut så på en bild? Funderade på om det kunde vara en kondensstrimma, men övriga bilder som är tagna 30 sekunder före och efter visar ingenting alls där.

Sista frågan: såg även några större stjärnfall rakt ovanför mig (i Skåne). Ett som rörde sig snabbt i ca 2 sekunder, och ett som blinkade till som en strålkastare som tänds och sen släcks efter en halv sekund. Men sen även ett tredje som rörde sig väldigt långsamt i ca 3 sekunder. Vill närmast likna det vid en ljusstark stjärna som rörde sig ca så långt som Karlavagnens "höjd", ungefär med samma hastighet som ett flygplan. Men det var definitivt inget flygplan, eftersom det dels lyste starkt vitt och dels uppstod och försvann mitt framför ögonen på mig. Är det vanligt med "långsamma" stjärnfall? Har aldrig sett det förut.
staffastro
Posts: 137
Joined: 2013-06-02 17:19:53
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Vad har jag fotograferat egentligen? (Neowise?)

Post by staffastro »

Visst är det NEOWISE på första bilden, och nuförtiden ser vilken kamera som helst mycket mer än blotta ögat. Se gärna mina hemsidor astrokonsult.blog resp astrokonsult.se.
Staffan S-m
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Vad har jag fotograferat egentligen? (Neowise?)

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Visst ser man kometen fint på översta bilden, strax över det brunaktiga molnet vid horisonten. Svansen kan också ses.

Om du inte kunde se den i fältkikaren vid samma tillfälle så måste det ha berott på att du tittade på fel ställe. För blotta ögat är den nog knepig nu.

Även på den nedre bilden ser man kometen utan problem, det ligger ett molnflak alldeles intill. Vad gäller det vita strecket så är det nog en satellit, men de kan vara svåra att skilja från meteorer på en del bilder. Om den rörde sig långsamt var det en satellit, om den rörde sig snabbt och bara varade en eller två sekunder en meteor.

Edit:
Objekt som rör sig relativt sakta, plötsligt slocknar, sedan återuppstår, osv, är vanligen satelliter som roterar.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Vad har jag fotograferat egentligen? (Neowise?)

Post by Miska »

Jag ser Neo på båda bilderna.
I den nedre bilden är den precis bredvid molnet, på exakt samma position som på övre bilden, och bredvid är det iridium som far förbi.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA

Return to “Nybörjarfrågor”