Hur uppnå max användbar förstoring?

Post Reply
Space Oddity
Posts: 19
Joined: 2020-06-08 15:27:27
spamtest: JA

Hur uppnå max användbar förstoring?

Post by Space Oddity »

Hej.
Jag undrar vad forumet anser om max praktisk användbar förstoring och hur jag bäst når dit. Jag är förväntansfull visuell novis som tänker använda en Celestron N. Evo. 9,25 och BAADER-PLANETARIUM HYPERION ZOOMOKULAR MARK IV, 8-24 MM. Är Barlow något för mig?
//Jan
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Hur uppnå max användbar förstoring?

Post by pava0555 »

Hej,

För deep sky objekt kör jag max 250X med min 8 tums SCT. Oftast ligger jag kring 150-180X. Allt beror på seeing. Tycker inte det blir bättre äver 250X, så det skulle vara min övre gräns. 250X förstoring får jag med ett 8 mm Delos okular, 150X med Ethos 13 mm, och mellan 8-13 mm får jag med min Baader Zoom.

På månen kör jag ibland med betydligt högre förstoring med hjälp av en 2X Barlow (Celestron).
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Hur uppnå max användbar förstoring?

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Det finns två empiriska formler som är av intresse i detta sammanhang. Låt D vara öppningen i cm, f är brännvidden i cm, M är maximala förstoringen.

Whittakers formel för att bestämma M när det gäller att få bästa gränsmagnitud, dvs kunna detektera så svaga stjärnor som möjligt:

M = 13 x D

Lewis formel för att kunna upplösa så täta dubbelstjärnor som möjligt:

M = 90 x roten ur D

Ditt teleskop har D = 23.5 cm och f = 235 cm.

Whittaker ger M = 306

Lewis ger M = 436

För att uppnå Whittaker-gränsen behöver du ett okular med brännvidden 2350/306 = 7.7 mm.

För att uppnå Lewis-gränsen behöver du ett okular med brännvidden 2350/436 = 5.4 mm.

Dessa värden avser goda förhållanden. Jag tror att din zoom (vid 8 mm) räcker gott och väl för Whittaker. Oftast räcker det även för Lewis, även om det ibland under ovanligt goda förhållanden skulle gå att optimera med 6 mm brännvidd på okularet.

Vad gäller deep-sky-objekt så måste man anpassa förstoringen efter varje individuellt objekt. Och då är det extra praktiskt med zoom-funktion!

Mvh
Hans Bengtsson
martinl
Posts: 57
Joined: 2017-01-11 16:25:02
spamtest: JA

Re: Hur uppnå max användbar förstoring?

Post by martinl »

Hans har gett bra svar för dubbelstjärnor - de objekt som drar mest nytta av extrema förstoringar. För planeter är man oftast begränsad av atmosfären och den optimala förstoringen för att se kontrastlösa detaljer är hursomhelst lägre än för dubbelstjärnor.

Ofta pratar man om ”exit pupil”, eller utgångspupill, dvs diametern på det ljusknippe som kommer ut ur okularet. Exit pupil = fokallängd hos okularet / fokalförhållandet på teleskopet. I ditt fall som minst 8mm / 10 = 0.8mm. Den exit pupil som möjliggör för ögat att se de minsta detaljerna med låg kontrast verkar ligga i spannet 1-0.7mm, beroende på vem man frågar. Med riktigt bra optik och väldigt stabil atmosfär kan man ibland gå en bit högre i förstoring, ner till ca 0.5mm exit pupil, men en direkt jämförelse med 0.7-1mm brukar ge resultatet att man kan se alla detaljer redan vid den lägre förstoringen. En direkt nackdel med extremt höga förstoringar är att du tydligt kommer att se allt det gunk som flyter omkring i dina ögonglober som amöbor, sk ”floaters”, och som stör bilden.

I ditt fall skulle jag nöja mig med 8mm (~294x) som högsta förstoring. Sannolikt kommer du använda 200-250x för planeter eftersom atmosfären oftast sätter stopp där. Satsa pengarna på ett lågförstorande okular för stora djuprymdsobjekt istället.
Space Oddity
Posts: 19
Joined: 2020-06-08 15:27:27
spamtest: JA

Re: Hur uppnå max användbar förstoring?

Post by Space Oddity »

Tackar för hjälpen. Det kanske istället är ett lågförstorande okular jag bör komplettera Baaderzoomen med?
Lite svårt som nybörjare att veta vart praktiska gränserna går ..åt båda hållen.
//Jan
martinl
Posts: 57
Joined: 2017-01-11 16:25:02
spamtest: JA

Re: Hur uppnå max användbar förstoring?

Post by martinl »

Den praktiska gränsen vid låg förstoring är då okularets utgångspupill motsvarar ögats mörkeranpassade pupillstorlek, ca 5-7mm beroende på person och ålder. Man kan gå lägre, men då förlorar man ljus. I praktiken lönar det sig sällan att gå ens så lågt eftersom riktigt långa okular oftast har smalare relativt synfält än kortare okular.

Ett 2 tums 40mm okular med 68 grader relativt synfält visar tex lika stort verkligt synfält som ett 55mm okular med 50 grader relativt synfält. Med 1.25 tums okular får du samma verkliga synfält med 24mm / 68 grader, 32mm / 50 grader och 40mm / 44 grader. Så länge det verkliga synfältet är detsamma är högre förstoring och bredare relativt synfält oftast att föredra. Din Baaderzoom har som referens ca 68 grader relativt synfält vid 8mm men bara 40-45 grader vid 24mm.

Exempel på förstoringar och synfält:
2350mm / 55mm = 43x; 50 grader / 43x ~ 1.16 grader verkligt synfält.
2350mm / 40mm = 59x; 68 grader / 59x ~ 1.15 grader verkligt synfält.

De uträknade synfälten här är approximativa pga okularens okända distorsion. För mer exakta beräkningar måste man använda okularets fältstoppdiameter, ”field stop”.

2” okular har som mest 46mm fältstopp. Verkligt synfält = 46mm / 2350mm * 57.3 = 1.12 grader.
1.25” okular har som mest 27mm fältstopp. Synfält = 27mm / 2350mm * 57.3 = 0.66 grader.

Om du fick med ett 40mm okular så visar det redan max synfält för 1.25” okular men ett 24mm / 68 grader är trevligare (båda har 27mm fältstopp).

Ett billigt alternativ för att bredda det verkliga synfältet med 1.25” okular är att skaffa en 0.63x reducerare som skruvas mellan teleskopet och diagonalen. Max synfält blir då 27mm / (2350mm * 0.63) * 57.3 = 1.04 grader, nästan lika stort som med dyr 2” utrustning.
Space Oddity
Posts: 19
Joined: 2020-06-08 15:27:27
spamtest: JA

Re: Hur uppnå max användbar förstoring?

Post by Space Oddity »

Mycket siffror att ta in..blir brant inlärningskurva här.. men jag förstår lite av grundprincipen. Blir nog till att skaffa både fokalreducerare och Barlow..Man kan väl aldrig ha för mycket av kringutrustning...Dessutom breddar dessa användningsområden/upplevelsen av teleskopet för en relativt liten peng.
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Hur uppnå max användbar förstoring?

Post by pava0555 »

Visst är det billigare med en fokalreducerare. Tänk bara på att reduceraren sitter framför diagonalen, så du kommer bli tvungen att skruva på eller loss den varje gång du går från låg till hög förstoring eller vice versa. Det kan bli rätt så bökigt i långa loppet, speciellt ute i kylan.

Jag skulle nog satsa på en 2 tums diagonal och en eller två 2 tums okular, även om prislappen är högre. Då går det snabbare att växla från, t.ex. en 36 mm okular (65X) till 13 mm (180X).

Du behöver inte köpa allt på en gång. Bättre att börja enkelt. Baader Zoomen räcker långt tillsammans med ett okular med längre brännvidd. Själv började jag med Baader zoom och Baader Hyperion Aspheric 36 mm (funkar både som 1.25 och 2 tums okular), som jag sedan kompletterade med en Explore Scientific 24 mm 68 graders okular (1.25 tum).

Jag sålde senare min Baader Aspheric 36 mm som jag bytte ut mot en 40 mm 68 graders okular från Explore Scientific. Även om detta okular kanske är bättre, så småångrar jag att jag gjorde det eftersom den är riktig stor och tung och kan störa balansen i monteringen.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
Space Oddity
Posts: 19
Joined: 2020-06-08 15:27:27
spamtest: JA

Re: Hur uppnå max användbar förstoring?

Post by Space Oddity »

Ja..Baaders KlickLockgrejer är väl 2 tum?..
martinl
Posts: 57
Joined: 2017-01-11 16:25:02
spamtest: JA

Re: Hur uppnå max användbar förstoring?

Post by martinl »

Håller med Pablo. 2” diagonal och okular är vad jag också skulle satsat på om jag hade ett SCT. Eftersom ditt teleskop har ganska modest fokalförhållande (f/10) relativt snabbare teleskop (f/6-4, tex) så kommer enklare/billigare okular fungera helt ok. Det finns en hel del att välja på i spannet 35-41mm med bra synfält på 65-70 grader. Totalt lite dyrare än bara en 0.63x reducerare, men mycket bekvämare.

Det finns ClickLock med 1.25” fattning, fast i ditt fall lär du inte behöva något annat än en 2”-1.25” reducerare ifall du väljer att skaffa en 2” diagonal. Ofta följer det med en reducerare med diagonalen, men ifall det inte gör det kan jag rekommendera ClickLock-varianten. Mycket nöjd med min.
Space Oddity
Posts: 19
Joined: 2020-06-08 15:27:27
spamtest: JA

Re: Hur uppnå max användbar förstoring?

Post by Space Oddity »

Kommer sluta med 2' Baader diagonal med KlickLock ...Baaders Binoviewer och 2 st Baader zoom... :D
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Hur uppnå max användbar förstoring?

Post by magnahrl »

Jag är personligen stor fan av FR, den sitter i min C8 80-90% av obstiden. När jag vill gå upp i X använder jag en 1,25" barlow ( Intes 2,4X ) istället för att skruva av FR. Inget skruvande och fumlande i mörkret således. Alltså; f/6.3 FR +1.25" Baader Clicklock + 1.25" diagonal. Jag gillar inte 2" grejerna jag tycker de blir så stora, tunga, ohanterliga och fra dyra! Men pass upp med min Televue 2X barlow kommer jag icke till fokus när jag använder FR inte heller med min Celestron 2X barlow. Kanske beror det på att min C8 är så gammal ( 1973 ). Men just Intes barlow fungerar perfekt av någon för mig outgrundlig anledning.
Nåja så här har jag det och jag är nöjd. Betyder inte att det är rätt!
Min arsenal är: okular; Celestron 30mm silvertop, Baader 24 mm, ES 16mm,Televue 13mm, HR Planetary 5, 6, 7 , 8 , 9 mm. Barlow Intes 2.4X, Televue 2X och Celestron 2X.

Magnus A.
Space Oddity
Posts: 19
Joined: 2020-06-08 15:27:27
spamtest: JA

Re: Hur uppnå max användbar förstoring?

Post by Space Oddity »

Hej.
Efter att ha övervägt för/nackdelar har jag nu bestämt mig för och beställt :
-2" för SC
-2" diagonal
-reducerare 2" till 1,25"
Allt Baader Klicklock.
Får då många framtida möjligheter och har dessutom bäddat för bra montering av Binoviewer..som jag är svårt sugen på.
Fr,Barlow och filter kvarstår att ta ställning till...
//Jan
User avatar
Ragge Lundmark
Posts: 60
Joined: 2015-10-07 18:20:20
spamtest: JA
Location: Umeå

Re: Hur uppnå max användbar förstoring?

Post by Ragge Lundmark »

Hej!
Har en Sky Watcher binoviewer liggandes. Använd 2 ggr.
Blir din för 1500 spänn inkl. frakt.
Vid intresse vänligen skicka sms!

/Ragge Lundmark

073 - 035 98 93
20200618_174837.jpg
Outerlake Observatory Bortle 4
Sky-Watcher 250 PX F/4,7
Samyang 135/f2
Sky-Watcher Startravel-80T/400 + QHY5L-II
NEQ6 Rowan Belt mod. + Zero Backlash mod.
QHY PoleMaster
ZWO ASI294MC Pro
ZWO ASI224MC
Space Oddity
Posts: 19
Joined: 2020-06-08 15:27:27
spamtest: JA

Re: Hur uppnå max användbar förstoring?

Post by Space Oddity »

Hej.
Tackar för erbjudandet men jag avvaktar med Bino ett tag..
Vill få hem alla grejer först ..prova och se om jag fortfarande längtar efter en..
//Jan

Return to “Nybörjarfrågor”