Nebulosor efter sammansättning

Post Reply
Shimonu
Posts: 74
Joined: 2020-06-04 13:04:19
spamtest: JA

Nebulosor efter sammansättning

Post by Shimonu »

Hejsan!

Ny på forumet och ny inom astronomi men har som mål att börja observera och sen fotografera när säsongen blir mer lämplig. Sålänge håller jag på försöka lära mig så mycket jag kan och klura ut vilken utrustning jag bör skaffa. Jag har igår beställt en Skywatcher 102mm Maksutov-Cassegrain för att börja observera lite iaf.

DSLR har vanligtvis IR-filter och klarar inte riktigt av att fånga så mycket ljus från nebulosor. Som jag förstår det är det främst emissioner i Ha-bandet som kommer filtreras bort. Jag funderar då på om man ska fokusera på nebulosor som är mer rika i OIII och frågan blir då, hur klurar jag ut vilka det blir. Finns det något bra uppslagsverk eller liknande där man kan kolla upp nebulosor efter deras sammansättning?

Tack!
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Nebulosor efter sammansättning

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Här är länk till en artikel som kan vara av intresse:

https://www.prairieastronomyclub.org/fi ... n-nebulae/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Nebulosor efter sammansättning

Post by kribba »

En MAK-CASS är nog inte jättelämplig för att fota nebulosor
tyvärr. För låg ljusstyrka ( F11-13 ) och lång brännvidd ( oftast över 1000mm ). Vore jag dig skulle jag börja med att sätta
din DSLR med lins (100-200mm ) på en montering ( bra skala för många nebulosor bl.a. i Cygnus och Orion ) . Allt blir
mycket lättare. Använd MAK:en sen till månen/planeter.

Ha är väl den mest dominerande våglångden i dom flesta nebulosor. En vanlig DSLR tar inte helt bort Ha , men du måste kanske exponera
2-3 gånger längre tid jämfört med en moddad kamera. Finns Duo och Triband filter numera så kan du få både Ha och O3 samtidigt. Är
rätt praktiskt.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Shimonu
Posts: 74
Joined: 2020-06-04 13:04:19
spamtest: JA

Re: Nebulosor efter sammansättning

Post by Shimonu »

kribba wrote:En MAK-CASS är nog inte jättelämplig för att fota nebulosor
tyvärr. För låg ljusstyrka ( F11-13 ) och lång brännvidd ( oftast över 1000mm ). Vore jag dig skulle jag börja med att sätta
en DSLR med lins (100-200mm ) på en montering. Allt blir
mycket lättare. Använd MAK:en sen till månen/planeter.
Jag kanske var lite otydlig. Mak-Cass:en är inte tänkt för fotografering utan endast observation. Det var ett köp mest för att bli av med kliandet i fingrarna tills hösten kommer. Så det är jag helt och hållet med på.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Nebulosor efter sammansättning

Post by Hans Bengtsson »

Svenskt sommarljus och nebulosor är en svår kombination. Nebulosor kräver mörk himmel för att framträda bra. Men om du bor i sydligaste delen av landet kan du testa med Ringnebulosan i Lyra och Hantelnebulosan i Vulpecula (Räven). Båda dessa är ganska koncentrerade och dessutom lämpliga med OIII-filter (se länken jag gav).

Annars är det inte förrän framåt sensommaren som du med framgång kan observera nebulosor, det är lättare med stjärnor.

Mvh
Hans Bengtsson
Shimonu
Posts: 74
Joined: 2020-06-04 13:04:19
spamtest: JA

Re: Nebulosor efter sammansättning

Post by Shimonu »

Hans Bengtsson wrote:Svenskt sommarljus och nebulosor är en svår kombination. Nebulosor kräver mörk himmel för att framträda bra. Men om du bor i sydligaste delen av landet kan du testa med Ringnebulosan i Lyra och Hantelnebulosan i Vulpecula (Räven). Båda dessa är ganska koncentrerade och dessutom lämpliga med OIII-filter (se länken jag gav).

Annars är det inte förrän framåt sensommaren som du med framgång kan observera nebulosor, det är lättare med stjärnor.

Mvh
Hans Bengtsson
Problematiken med ljus blev väldigt tydlig när jag var ute under "mörk" himmel i mitten av Maj och när klockan närmade sig 01.00 och det fortfarande var mycket blått på himmelen och jag inte behövde min ficklampa. Jag har inga större förhoppningar förrän omkring Augusti. Det är snarare så att jag vet att det finns mycket och lära mig så jag försöker ta tiden under sommaren att sätta mig in i alla detaljer, testa på lite observation och kanske också ta en bild eller två av månen.

Uppskattar alla tips och råd.
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Nebulosor efter sammansättning

Post by Juicy6 »

Shimonu wrote:Uppskattar alla tips och råd.
https://www.astronomy-mall.com/Adventur ... ed-Eye.pdf

Titta på sid 19 och framåt, kolla nebulosor med beteckningen EN.

Christer, Uddevalla
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Nebulosor efter sammansättning

Post by anivision »

Hej Shimonu och välkommen från Sweclockers!
Shimonu
Posts: 74
Joined: 2020-06-04 13:04:19
spamtest: JA

Re: Nebulosor efter sammansättning

Post by Shimonu »

Juicy6 wrote:
Shimonu wrote:Uppskattar alla tips och råd.
https://www.astronomy-mall.com/Adventur ... ed-Eye.pdf

Titta på sid 19 och framåt, kolla nebulosor med beteckningen EN.

Christer, Uddevalla
Suverän lista. Hur är det däremot att se nebulosor mot att fotografera? Kommer det fastna på bild(utan astromod) bara för att man kan se nebulosan?
anivision wrote:Hej Shimonu och välkommen från Sweclockers!
Hej anivision! Tack för tipset!

Return to “Nybörjarfrågor”