Vanligaste frågan i astronomin

Post Reply
drsuleimansyr
Posts: 6
Joined: 2019-01-27 13:43:36
spamtest: JA

Vanligaste frågan i astronomin

Post by drsuleimansyr »

Hej kära likasinnade
Jag har tänkt sedan lång tid tillbaka på att köpa en teleskop, jag läste mycket om grunderna och kan lite om himlen och nu är det dags för att börja blicka uppåt ;)
Jättesvårt är det att bestämma vilken teleskop passar, men jag har vissa kriterier
1.budget 6000-8000 kr, upp till 10000 om en riktigt långsiktigt teleskop till att börja med.
2.jag är astrofotografi-intresserad så mitt mål är ditåt men i början ska man ju lära sig grunden och hur man hittar i himlen m.m.. så en teleskop som passar nybörjare men har i åtanke att kunna astrofotografera till sist, jag har DSLR kamera.
3. Det ska vara en equatorialmontering antar jag, helst med goto teknik, budgetmässigt går det?
Jag är ffa intresserad av Deep sky men det är ju roligt oxå och checka på planeterna och månen, förstår ni mig? Rätt nybörjartanke kanske?
Det är jag önskar är konkreta förslag med specifika modeller som ni har använt eller vet mycket om så man slipper kolla på tusental teleskop som ser väldigt likadana ut på nybörjarsögon

Sist, vet ni en vettig förening i Uddevalla-trakten, någon som är intresserad av att dela med sig astronomin i denna delen av världen :) ?

Tack så hemskt mycket på förhand
Suleiman
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Vanligaste frågan i astronomin

Post by kribba »

Om du är astrofotografi intresserad i förlängningen som du skriver välj i första hand ut en bra montering. Köper du en för billig så kommer du snabbt
sälja den och köpa en större och förlora mellanskillnaden. Skywatcher HEQ-5 rekommenderar många som minimum ( går o kolla efter
begagnat här på denna sida ). Sen kan du sätta din DSLR kamera på monteringen och med vanliga linser så kan du lära
dig grunderna i astrofotografering relativt okomplicerat. Pengarna som blir över köp en billig Newton eller Achromat ( guide teleskop nån gång i framtiden ) teleskop och lär dig himlen med.
Då har du alla möjligheter att uppgradera till längre foto brännvidder i framtiden.
Alternativet är väl att börja visuellt och välja utrustning enbart till det i första steget.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Vanligaste frågan i astronomin

Post by Cassini »

Kul att du vill utvidga ditt intresse!

Tänkte jag skulle bara komma med lite reflektion kring köp av utrustning. Nu tolkar jag det som du inte har varit ute och observerat ännu? Och att det är astronomi som först och främst är intresset, inte fotografering? Att gå från att titta lite på stjärnor när man är ute går på kvällen och läsa om astronomi, till att gå ut med avancerad utrustning är ett ganska stort steg. Det är självklart inget omöjligt steg, utan snarare att den praktiska sidan av astronomi som hobby är rätt omständlig och stundom krävande. Sena kvällar och nätter, släpande av utrustning, krånglande med utrustning och så är det ju ofta kallt.

Har du inte varit ute och observerat något skulle mitt tips vara att först köra lite enklare setup, tex en billig Dobson eller en större kikare med ett vettigt stativ. Biter intresset sig fast är det utrustning som du alltid kommer vilja återkomma till, men de är också ganska lätta att sälja vidare.

Sen om du tycker det är värt besväret att gå ut klockan 10 en kall natt istället för att krypa ner i sängen, har du all tid i världen på dig att skaffa mer avancerad utrustning och även börja fota. En nackdel att som nybörjare köpa mer komplexa stativ men som samtidigt är rätt billiga är att sådan utrustning sällan funkar som de framställs i annonser. Vilket då kommer leda till frustration, besvikelse och att man ger upp. Självklart finns det undantag och folk som lyckas direkt med saker och ting. Här är det bra med lite självreflektion över hur ihärdig och motiverad du blir när du ger dig in i något nytt. Jag är inte speciellt tålmodig och trots 35 år i denna hobby så har jag ramlat tillbaka varje gång till visuell astronomi eftersom astrofoto mest gör mig frustrerad. Och det har jag redan i överflöd från jobbet; behöver en hobby som ger mig ro och balans.

Mitt tips till nybörjare nyfikna på astronomi är alltid att börja med enkel utrustning och börja observera. Du kommer märka rätt omgående om du fastnar.

Det är lite som med träning. För en nybörjare skulle jag rekommendera power walks, lättare jogging/cykel och grundläggande styrketräning innan man ger sig på något slags militärinspirerad kustjägarupplägg där man drunknar i sin egna mjölksyra. Sådant får de flesta nybörjare att lessna. Men hade de börjat i rätt ände så hade mer avancerade upplägg funkat utmärkt något år senare.

Oavsett vad så välkommen till Astronet! :good:
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Vanligaste frågan i astronomin

Post by ragge »

Hej Suleiman,

Astronomiförening, det är en bra idé men tyvärr finns ingen här i Uddevallatrakten där jag bor. Men jag håller själv på med astrofoto och kanske kan jag bidra med något. Jag hänger ofta med Torbjörn här på forumet till olika platser, han observerar visuellt och jag fotar. Om du är intresserad kanske du vill hänga med någon gång och se det praktiska.
Vi brukar räkna astrosäsongen från slutet av augusti till mitten av april ungefär, vilket innebär att mesta tiden är det en kall hobby - om man väljer att åka iväg till en mörk plats långt från hemmets varma vrå. Andra utövar astrofoto hemifrån, med fjärrstyrning, och då är det en annan sak. Så en viktig del av vår utrustning är varma kläder.

Jag håller med kribba om val av montering - du behöver fatta beslutet redan nu. Vill du kunna fotografera längre fram så blir det onödigt dyrt att först köpa en enklare montering för att sedan byta upp dig. HEQ5 Pro (som har goto) fungerar bra till foto. Men... tänk på detta : svårigheterna, och kostnaderna, med astrofoto ökar med Pi upphöjt till 3 x teleskopets brännvidd :geek: (EDIT: gäller Deep Sky, ej solsystemet). Jag började själv med en 700 mm refraktor och det var lagom att börja med för mig, men det finns mycket att fota med bara halva den brännvidden. Med astrofoto blir det lätt så att man "behöver" en massa extra utrustning, autoguider tex. Kanske en bärbar dator. Daggvärmare. Rödpunktsikte. Bahtinovmask. Ett rejält batteri (om man inte kör hemifrån). Kostnaderna sticker lätt iväg.
Mitt råd : Om du har ett teleobjektiv, börja då att fotografera månen (med vanligt kamerastativ, du behöver ingen montering). Vill du sedan gå vidare, försök hitta en begagnad montering och ett mindre teleskop.

Om du däremot avstår från framtida seriöst astrofoto och i stället satsar på observerande, då kan du klara dig med en billigare montering. Och då blir nog valet av teleskop ett annat. Kanske ett mycket finare, eftersom budgeten blir trevligare. Men det ögat ser i ett teleskop är inte att jämföra med vad kameran kan se.

Ragnar
drsuleimansyr
Posts: 6
Joined: 2019-01-27 13:43:36
spamtest: JA

Re: Vanligaste frågan i astronomin

Post by drsuleimansyr »

kribba wrote:Om du är astrofotografi intresserad i förlängningen som du skriver välj i första hand ut en bra montering. Köper du en för billig så kommer du snabbt
sälja den och köpa en större och förlora mellanskillnaden. Skywatcher HEQ-5 rekommenderar många som minimum ( går o kolla efter
begagnat här på denna sida ). Sen kan du sätta din DSLR kamera på monteringen och med vanliga linser så kan du lära
dig grunderna i astrofotografering relativt okomplicerat. Pengarna som blir över köp en billig Newton eller Achromat ( guide teleskop nån gång i framtiden ) teleskop och lär dig himlen med.
Då har du alla möjligheter att uppgradera till längre foto brännvidder i framtiden.
Alternativet är väl att börja visuellt och välja utrustning enbart till det i första steget.
Tack så mycket Kribba, jag lärde mig att monteringen är jätteviktig vilket du oxå påängterat, men vilken teleskopsmodell skulle du kunna rekommendera mig att köpa? Lite mer specifikt? Tack igen
drsuleimansyr
Posts: 6
Joined: 2019-01-27 13:43:36
spamtest: JA

Re: Vanligaste frågan i astronomin

Post by drsuleimansyr »

Cassini wrote:Kul att du vill utvidga ditt intresse!

Tänkte jag skulle bara komma med lite reflektion kring köp av utrustning. Nu tolkar jag det som du inte har varit ute och observerat ännu? Och att det är astronomi som först och främst är intresset, inte fotografering? Att gå från att titta lite på stjärnor när man är ute går på kvällen och läsa om astronomi, till att gå ut med avancerad utrustning är ett ganska stort steg. Det är självklart inget omöjligt steg, utan snarare att den praktiska sidan av astronomi som hobby är rätt omständlig och stundom krävande. Sena kvällar och nätter, släpande av utrustning, krånglande med utrustning och så är det ju ofta kallt.

Har du inte varit ute och observerat något skulle mitt tips vara att först köra lite enklare setup, tex en billig Dobson eller en större kikare med ett vettigt stativ. Biter intresset sig fast är det utrustning som du alltid kommer vilja återkomma till, men de är också ganska lätta att sälja vidare.

Sen om du tycker det är värt besväret att gå ut klockan 10 en kall natt istället för att krypa ner i sängen, har du all tid i världen på dig att skaffa mer avancerad utrustning och även börja fota. En nackdel att som nybörjare köpa mer komplexa stativ men som samtidigt är rätt billiga är att sådan utrustning sällan funkar som de framställs i annonser. Vilket då kommer leda till frustration, besvikelse och att man ger upp. Självklart finns det undantag och folk som lyckas direkt med saker och ting. Här är det bra med lite självreflektion över hur ihärdig och motiverad du blir när du ger dig in i något nytt. Jag är inte speciellt tålmodig och trots 35 år i denna hobby så har jag ramlat tillbaka varje gång till visuell astronomi eftersom astrofoto mest gör mig frustrerad. Och det har jag redan i överflöd från jobbet; behöver en hobby som ger mig ro och balans.

Mitt tips till nybörjare nyfikna på astronomi är alltid att börja med enkel utrustning och börja observera. Du kommer märka rätt omgående om du fastnar.

Det är lite som med träning. För en nybörjare skulle jag rekommendera power walks, lättare jogging/cykel och grundläggande styrketräning innan man ger sig på något slags militärinspirerad kustjägarupplägg där man drunknar i sin egna mjölksyra. Sådant får de flesta nybörjare att lessna. Men hade de börjat i rätt ände så hade mer avancerade upplägg funkat utmärkt något år senare.

Oavsett vad så välkommen till Astronet! :good:


Tack så mycket Cassini för ett detaljerat svar.
Tänker du att det är vettigt att börja enkelt och sedan växa upp med hobbyen om intresset är kvar? I så fall vilken teleskop är bra att börja med, bra montering kommer man behöva förr eller senare, ska jag börja med en refraktor? Jag är rädd för att bli frustrerad om man köper enkla grejer, samtidigt behöver man inte ha den dyraste från början! Eller?
drsuleimansyr
Posts: 6
Joined: 2019-01-27 13:43:36
spamtest: JA

Re: Vanligaste frågan i astronomin

Post by drsuleimansyr »

ragge wrote:Hej Suleiman,

Astronomiförening, det är en bra idé men tyvärr finns ingen här i Uddevallatrakten där jag bor. Men jag håller själv på med astrofoto och kanske kan jag bidra med något. Jag hänger ofta med Torbjörn här på forumet till olika platser, han observerar visuellt och jag fotar. Om du är intresserad kanske du vill hänga med någon gång och se det praktiska.
Vi brukar räkna astrosäsongen från slutet av augusti till mitten av april ungefär, vilket innebär att mesta tiden är det en kall hobby - om man väljer att åka iväg till en mörk plats långt från hemmets varma vrå. Andra utövar astrofoto hemifrån, med fjärrstyrning, och då är det en annan sak. Så en viktig del av vår utrustning är varma kläder.

Jag håller med kribba om val av montering - du behöver fatta beslutet redan nu. Vill du kunna fotografera längre fram så blir det onödigt dyrt att först köpa en enklare montering för att sedan byta upp dig. HEQ5 Pro (som har goto) fungerar bra till foto. Men... tänk på detta : svårigheterna, och kostnaderna, med astrofoto ökar med Pi upphöjt till 3 x teleskopets brännvidd :geek: (EDIT: gäller Deep Sky, ej solsystemet). Jag började själv med en 700 mm refraktor och det var lagom att börja med för mig, men det finns mycket att fota med bara halva den brännvidden. Med astrofoto blir det lätt så att man "behöver" en massa extra utrustning, autoguider tex. Kanske en bärbar dator. Daggvärmare. Rödpunktsikte. Bahtinovmask. Ett rejält batteri (om man inte kör hemifrån). Kostnaderna sticker lätt iväg.
Mitt råd : Om du har ett teleobjektiv, börja då att fotografera månen (med vanligt kamerastativ, du behöver ingen montering). Vill du sedan gå vidare, försök hitta en begagnad montering och ett mindre teleskop.

Om du däremot avstår från framtida seriöst astrofoto och i stället satsar på observerande, då kan du klara dig med en billigare montering. Och då blir nog valet av teleskop ett annat. Kanske ett mycket finare, eftersom budgeten blir trevligare. Men det ögat ser i ett teleskop är inte att jämföra med vad kameran kan se.

Ragnar


Hej Ragnar och tack så mycket för svaret och erbjudande, jag hänger jättegärna med er någon gång :good:
Jag ser att ni rekommenderar att man börjar enkelt, jag har 70-300 teleobjekt, men gärna vill uppgradera till en teleskop som öppnar denna fantastiska världen för mina ögon och sedan blir det astrofotografering som ett slutmål, det är så mycket som jag vill lära mig på en gång därför är det skitsvårt och bestämma vart ska man börja :angry:
Tack igen
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Vanligaste frågan i astronomin

Post by kribba »

"Tack så mycket Kribba, jag lärde mig att monteringen är jätteviktig vilket du oxå påängterat, men vilken teleskopsmodell skulle du kunna rekommendera mig att köpa? Lite mer specifikt? Tack igen"

En av dom enklaste teleskopen att börja med är en kort Refraktor av typen med ED glas. Man slipper collimera (kalibrera ) vilket många
andra typer kräver ( även om det inte är så svårt att lära sig ). En ED är för övrigt den kanske enklaste vägen om du ska gå vidare
till fotografering i framtiden ( tillräckligt bra med komplettering av några delar ).Här ett par exempel;

https://astro.astrosweden.se/sv/article ... -montering" onclick="window.open(this.href);return false;
( går att köpa i Sverige, dock har en på forumet här haft lite problem med den för foto med avlånga stjärnor i kanterna )

https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... rsion.html" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... cuser.html" onclick="window.open(this.href);return false;
( lite mer ljusstyrka och bra fokuserare ).

Köp till några bra okular så är det bara att köra. När/om du vill börja med foto blir det ett utmärkt runt 400mm objektiv.

"Jag ser att ni rekommenderar att man börjar enkelt, jag har 70-300 teleobjekt"

Linser med fasta brännvidder är generellt bättre, men det funkar i början med zoom om du slår ett varv tejp runt zoom ringen (undvika
att saker börjar röra sig när den pekar rakt uppåt ). 300mm är mer en man kan tro. Ett objektiv har oxå "flat field" vilket ger skärpa
ända ut i kanterna. En Teleskop kräver ett tillbehör för att klara motsvarande. Nedan kan du testa olika brännvidder på olika vanliga motiv
både visuellt och foto;

https://dso-browser.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Vanligaste frågan i astronomin

Post by pava0555 »

+1 på att börja visuellt och enkelt, som Cassini beskrev.

Personligen så gillar jag att observera med en 80mm/480mm refraktor (TS photoline) och ett manuellt kolfiberstativ. Allt väger under ca 12 kg och är enkelt att transportera i en ryggsäck eller liknande. Samma teleskop kan du sedan använda för astrofoto, om du skulle vilja gå det spåret (på en stabil montering). Nackdelen är att man får hålla sig till låg förstoring (kanske högst 120X)

Fördelen med att observera med en sådan refraktor är att man får fantastisk fina och breda fält. Månen ser också fantastisk ut i ett sådant instrument.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
drsuleimansyr
Posts: 6
Joined: 2019-01-27 13:43:36
spamtest: JA

Re: Vanligaste frågan i astronomin

Post by drsuleimansyr »

Hej och tack allihopa för fina svar
Således sammanfattningsvis rekommenderar ni en teleskop med följande egenskaper
1-refraktor
2-fokallängd 500mm och uppåt
3-F-tal runt 6 och neråt
4-öppning helst >70mm
5-montering???
6-okular ett par st.
7-andra tillbehör??
något mer?

Är Astrosweden den enda/bästa websida i Sverige att köpa teleskop/tillbehör från? finns andra? är det billigare med att köpa från den tyska sidan teleskop-express?

ursäkta för mina tjatiga och naiva frågor och tack igen
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Vanligaste frågan i astronomin

Post by Jonas »

drsuleimansyr wrote:Hej och tack allihopa för fina svar
Således sammanfattningsvis rekommenderar ni en teleskop med följande egenskaper
1-refraktor
2-fokallängd 500mm och uppåt
3-F-tal runt 6 och neråt
4-öppning helst >70mm
5-montering???
6-okular ett par st.
7-andra tillbehör??
något mer?

Är Astrosweden den enda/bästa websida i Sverige att köpa teleskop/tillbehör från? finns andra? är det billigare med att köpa från den tyska sidan teleskop-express?

ursäkta för mina tjatiga och naiva frågor och tack igen
Hej,

Med utgångspunkt från den prisbild du satt, är jag överens med de flesta men jag tycker nog man kan titta på apokromatiska refraktorer med brännvidd neråt 350-400 mm- Det finns en del fina saker där. Jag har själv en WO 71mm/f4,9 astrograf men vet att TS saluför en clone.
Jag har sagt det förut men förut men det är värt att säga igen: Första gången jag observerade genom min WO 71mm/f:4,9 astrograf, höll jag på att falla baklänges! Allt var gnistrande klart och kontrasten fantastisk"
Nu vet jag att just det teleskopet blivit ganska dyrt men, efter en del klagomål på TS-clonen, tror jag de de fått rätt på den.
Jag vill därför rekommendera detta teleskop: https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... tener.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Observera två saker:
- Du behöver en speciell vinkelprisma för observationer. 135 USD kostar den men vill du observera är den nödvändig: https://williamoptics.com/wo-star71-71m ... -refractor" onclick="window.open(this.href);return false;
- Den har en inbyggd flattener. (Du behöver inte komplettera med en sådan).

Som sagt, det är ett underbart litet teleskop/astrograf. Tar fantastiska bilder och ett fantastiskt visuellt teleskop. Klarar dessutom höga förstoringar. (I varje fall WO-varianten).

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
drsuleimansyr
Posts: 6
Joined: 2019-01-27 13:43:36
spamtest: JA

Re: Vanligaste frågan i astronomin

Post by drsuleimansyr »

Hej!
Jag hittat de här
https://astro.astrosweden.se/sv/article ... -montering" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.astroshop.eu/telescopes/sky ... r_1_select" onclick="window.open(this.href);return false;

tror ni att detta är bra början? behövs något mer?
Tacksam för era svar
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Vanligaste frågan i astronomin

Post by pava0555 »

Hej,

Teleskopet du tittar på ska nog fungera bra. Jonas förslag är också riktigt bra.
Jag personligen hade nog satsat på denna: https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... cuser.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Glöm inte att visa refraktorer behöver flattener, som kan kosta en slant.

Angående montering; för bara visuellt hade jag inte satsat på en ekvatoriell montering. Jag hade satsat på en enkel manuell alt-az, nåt som t.ex. detta: https://www.astroshop.eu/alt-azimuth-wi ... od/p,49495" onclick="window.open(this.href);return false;

jag har själv denna montering och kan varmt rekommendera den. Den väger lite är enkel att transportera, vilket är viktigt för mig. Om du vill ha en montering för astrofoto så tror jag att du måste gå upp ett steg till. Men jag är osäker, så låter någon annan kommentera på detta. Tänk på att ekvatoriella monteringar kan komma upp i andrahandsmarknaden, så kan du spara en slant.

Glöm inte att för visuellt bruk lär du behöva ett eller två okular också. Jag gillar, t.ex. 68 graders okular.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Vanligaste frågan i astronomin

Post by kribba »

Håller med Pava, bättre med alt-az om du ska köra enkelt visuellt. Tror du måste bestämma dig för väg. Hade en EQ-3 tidigare, då med
motor. Sålde den efter ett halvår då den inte håller måttet för foto även om visa företag gärna gör motsatsen gällande i reklamen.
Är du fortfarande inne på foto spåret köp större montering direkt, bättre o svära över plånboken en gång istället för två :D
Hade valt 80mm för visuellt ( över 70mm ) och funkar likväl i framtiden om du ska köra foto. Mer ljus in i tuben idag visuellt är vinsten.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.

Return to “Nybörjarfrågor”