Ett första teleskop - Vad behöver jag?

User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Ett första teleskop - Vad behöver jag?

Post by pava0555 »

Tjena,

Ja, PDS är nog bättre, men den är något tyngre och lite dyrare än dom andra varianterna som vi har pratat om. Jag skulle köra på Newton 130 som kommer med AZ-5, om jag var du. Om du köper den snart så kanske du hinner se kometen 46P Wirtanen också. :good:

Du behöver okular, men vilka okular du behöver beror på vilket teleskop du köper. Newtonteleskopet du har har en öppning på 130 mm och en brännvidd på 650 mm. Med teleskopet får du två okular, ett på 25 mm som ger 26X förstoring och ett på 10 mm som get 65X förstoring. Vad du saknar är en förstoring kring 120X - 150X. För att få detta behöver du ett okular med en brännvidd på 4-5 mm. Dessa siffror gäller endast Newtonteleskopet som vi har pratat om. Köper du ett annat teleskop så ändras alla siffror.

Ett tips är att köpa en 2X Barlowlins (1.25 tum), som kan fördubbla förstoringen på dina okular. Du får då 26X/52X med 25mm och 65X/130X med 10mm. Se t.ex. dessa:

https://www.astroshop.eu/barlow-lenses/ ... ns/p,24891" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.astroshop.eu/barlow-lenses/ ... 25-/p,8700" onclick="window.open(this.href);return false;

Tips: En bra 2X barlow bör ha 3 element, för att undvika optiska fel. Billigare 2X Barlow har oftast 2 element. Ovan har du ett 3 elements Barlow från Celestron (har en sådan själv och rekommenderar den) och en 2 elements Barlow från TS. En 2X Barlow är också bra att ha om man ska t.ex. fotografera planeter och månen i hög förstoring (men då ska du ha 3 elements Barlow).

I annat fall får du köpa fler 1.25 tums okular. Måste först varna dig: Det är jättekul att köpa okular (man kan bli beroende). Min plånbok har tagit flera smällar och krympt kraftigt i storlek. Min flickvän vet inte heller vad dessa okular kostar, annars skulle jag ligga risigt till. :green:

Jag skulle först prioritera att köpa ett okular på 5 mm. Det finns okular i olika prisklasser. En viktig parameter är storleken på dess synfält (apparent field of view). En annan parameter är eye relief. Om du observerar med glasögon bör du ha en eye relief på minst 1.5 mm, om jag förstått rätt (jag har inte glasögon, men en vän som hade det hade problem med ett okular med 10mm eye relief som jag har). Personligen gillar jag okular med 68 graders synfält, men om plånboken tillåter köper jag gärna lyxigare 82 graders okular, men dessa kostar mer (och kan vara tunga). Om du ska vara kvar inom astronomin länge så tycker jag att det är lika bra att köpa 2-3 högklassiga okular, som dessutom är enklare att sälja i andrahandsmarknaden (t.ex. Explore Scientific och Tele Vue). Annars kan du titta på Celestron X-Cel serie, Baader Hyperion Serie eller okular från Orion/Meade. Försök köpa begagnat också. Jag köper själv mycket från UK Astro Buy and Sell, Cloudy Nights, Astropixlar köp och sälj på facebook samt på AstroNET.

En annan bra lösning är att köpa ett zoom okular (men vänta med detta, prova teleskopets okular först). Baader Zoom 8-24 mm är riktigt bra. Denna kan du dessutom köpa med en speciell Barlowlins, så att du kan komma ner till 3.5 mm. Jag äger själv denna, och rekommenderar den. Enda nackdelen är att synfältet vid högre brännvidd är något begränsat.

Köp inga "beginners kit". Det är värdelöst. Köp inte heller filter än. Vänta med det. :)
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
eax
Posts: 9
Joined: 2018-12-29 23:38:36
spamtest: JA

Re: Ett första teleskop - Vad behöver jag?

Post by eax »

pava0555 wrote:Tjena,

Ja, PDS är nog bättre, men den är något tyngre och lite dyrare än dom andra varianterna som vi har pratat om. Jag skulle köra på Newton 130 som kommer med AZ-5, om jag var du. Om du köper den snart så kanske du hinner se kometen 46P Wirtanen också. :good:

Du behöver okular, men vilka okular du behöver beror på vilket teleskop du köper. Newtonteleskopet du har har en öppning på 130 mm och en brännvidd på 650 mm. Med teleskopet får du två okular, ett på 25 mm som ger 26X förstoring och ett på 10 mm som get 65X förstoring. Vad du saknar är en förstoring kring 120X - 150X. För att få detta behöver du ett okular med en brännvidd på 4-5 mm. Dessa siffror gäller endast Newtonteleskopet som vi har pratat om. Köper du ett annat teleskop så ändras alla siffror.

Ett tips är att köpa en 2X Barlowlins (1.25 tum), som kan fördubbla förstoringen på dina okular. Du får då 26X/52X med 25mm och 65X/130X med 10mm. Se t.ex. dessa:

https://www.astroshop.eu/barlow-lenses/ ... ns/p,24891" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.astroshop.eu/barlow-lenses/ ... 25-/p,8700" onclick="window.open(this.href);return false;

Tips: En bra 2X barlow bör ha 3 element, för att undvika optiska fel. Billigare 2X Barlow har oftast 2 element. Ovan har du ett 3 elements Barlow från Celestron (har en sådan själv och rekommenderar den) och en 2 elements Barlow från TS. En 2X Barlow är också bra att ha om man ska t.ex. fotografera planeter och månen i hög förstoring (men då ska du ha 3 elements Barlow).

I annat fall får du köpa fler 1.25 tums okular. Måste först varna dig: Det är jättekul att köpa okular (man kan bli beroende). Min plånbok har tagit flera smällar och krympt kraftigt i storlek. Min flickvän vet inte heller vad dessa okular kostar, annars skulle jag ligga risigt till. :green:

Jag skulle först prioritera att köpa ett okular på 5 mm. Det finns okular i olika prisklasser. En viktig parameter är storleken på dess synfält (apparent field of view). En annan parameter är eye relief. Om du observerar med glasögon bör du ha en eye relief på minst 1.5 mm, om jag förstått rätt (jag har inte glasögon, men en vän som hade det hade problem med ett okular med 10mm eye relief som jag har). Personligen gillar jag okular med 68 graders synfält, men om plånboken tillåter köper jag gärna lyxigare 82 graders okular, men dessa kostar mer (och kan vara tunga). Om du ska vara kvar inom astronomin länge så tycker jag att det är lika bra att köpa 2-3 högklassiga okular, som dessutom är enklare att sälja i andrahandsmarknaden (t.ex. Explore Scientific och Tele Vue). Annars kan du titta på Celestron X-Cel serie, Baader Hyperion Serie eller okular från Orion/Meade. Försök köpa begagnat också. Jag köper själv mycket från UK Astro Buy and Sell, Cloudy Nights, Astropixlar köp och sälj på facebook samt på AstroNET.

En annan bra lösning är att köpa ett zoom okular (men vänta med detta, prova teleskopets okular först). Baader Zoom 8-24 mm är riktigt bra. Denna kan du dessutom köpa med en speciell Barlowlins, så att du kan komma ner till 3.5 mm. Jag äger själv denna, och rekommenderar den. Enda nackdelen är att synfältet vid högre brännvidd är något begränsat.

Köp inga "beginners kit". Det är värdelöst. Köp inte heller filter än. Vänta med det. :)

Har läst igenom denna tråden då jag insett att jag så småningom är på jakt efter samma sak :)
Har du länk till Newton teleskopet som du rekommenderar? @pava0555
Jag inser att jag har extremt mycket att lära mig då mycket av det ni nämner är rena grekiskan för mig och säkert för många andra. Jag snappar dock upp mer och mer då ni är riktigt duktiga på att förklara! Uppskattar att ni mer erfarna astronomer tar hand om oss nybörjare :good:

Av ren nyfikenhet så undrar jag om TS har bestämt sig för vilket skop han/hon bestämt sig för?
Look at the stars
Look how they shine for you
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: RE: Re: Ett första teleskop - Vad behöver jag?

Post by Starfish »

eax wrote:
pava0555 wrote:Tjena,

Ja, PDS är nog bättre, men den är något tyngre och lite dyrare än dom andra varianterna som vi har pratat om. Jag skulle köra på Newton 130 som kommer med AZ-5, om jag var du. Om du köper den snart så kanske du hinner se kometen 46P Wirtanen också. :good:

Du behöver okular, men vilka okular du behöver beror på vilket teleskop du köper. Newtonteleskopet du har har en öppning på 130 mm och en brännvidd på 650 mm. Med teleskopet får du två okular, ett på 25 mm som ger 26X förstoring och ett på 10 mm som get 65X förstoring. Vad du saknar är en förstoring kring 120X - 150X. För att få detta behöver du ett okular med en brännvidd på 4-5 mm. Dessa siffror gäller endast Newtonteleskopet som vi har pratat om. Köper du ett annat teleskop så ändras alla siffror.

Ett tips är att köpa en 2X Barlowlins (1.25 tum), som kan fördubbla förstoringen på dina okular. Du får då 26X/52X med 25mm och 65X/130X med 10mm. Se t.ex. dessa:

https://www.astroshop.eu/barlow-lenses/ ... ns/p,24891" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.astroshop.eu/barlow-lenses/ ... 25-/p,8700" onclick="window.open(this.href);return false;

Tips: En bra 2X barlow bör ha 3 element, för att undvika optiska fel. Billigare 2X Barlow har oftast 2 element. Ovan har du ett 3 elements Barlow från Celestron (har en sådan själv och rekommenderar den) och en 2 elements Barlow från TS. En 2X Barlow är också bra att ha om man ska t.ex. fotografera planeter och månen i hög förstoring (men då ska du ha 3 elements Barlow).

I annat fall får du köpa fler 1.25 tums okular. Måste först varna dig: Det är jättekul att köpa okular (man kan bli beroende). Min plånbok har tagit flera smällar och krympt kraftigt i storlek. Min flickvän vet inte heller vad dessa okular kostar, annars skulle jag ligga risigt till. :green:

Jag skulle först prioritera att köpa ett okular på 5 mm. Det finns okular i olika prisklasser. En viktig parameter är storleken på dess synfält (apparent field of view). En annan parameter är eye relief. Om du observerar med glasögon bör du ha en eye relief på minst 1.5 mm, om jag förstått rätt (jag har inte glasögon, men en vän som hade det hade problem med ett okular med 10mm eye relief som jag har). Personligen gillar jag okular med 68 graders synfält, men om plånboken tillåter köper jag gärna lyxigare 82 graders okular, men dessa kostar mer (och kan vara tunga). Om du ska vara kvar inom astronomin länge så tycker jag att det är lika bra att köpa 2-3 högklassiga okular, som dessutom är enklare att sälja i andrahandsmarknaden (t.ex. Explore Scientific och Tele Vue). Annars kan du titta på Celestron X-Cel serie, Baader Hyperion Serie eller okular från Orion/Meade. Försök köpa begagnat också. Jag köper själv mycket från UK Astro Buy and Sell, Cloudy Nights, Astropixlar köp och sälj på facebook samt på AstroNET.

En annan bra lösning är att köpa ett zoom okular (men vänta med detta, prova teleskopets okular först). Baader Zoom 8-24 mm är riktigt bra. Denna kan du dessutom köpa med en speciell Barlowlins, så att du kan komma ner till 3.5 mm. Jag äger själv denna, och rekommenderar den. Enda nackdelen är att synfältet vid högre brännvidd är något begränsat.

Köp inga "beginners kit". Det är värdelöst. Köp inte heller filter än. Vänta med det. :)

Har läst igenom denna tråden då jag insett att jag så småningom är på jakt efter samma sak :)
Har du länk till Newton teleskopet som du rekommenderar? @pava0555
Jag inser att jag har extremt mycket att lära mig då mycket av det ni nämner är rena grekiskan för mig och säkert för många andra. Jag snappar dock upp mer och mer då ni är riktigt duktiga på att förklara! Uppskattar att ni mer erfarna astronomer tar hand om oss nybörjare :good:

Av ren nyfikenhet så undrar jag om TS har bestämt sig för vilket skop han/hon bestämt sig för?
https://m.astro.astrosweden.se/sv/artic ... 5%20Newton det är denna dom pratar om och jämför med denna https://m.astro.astrosweden.se/sv/artic ... GTI%20Wifi" onclick="window.open(this.href);return false;

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
eax
Posts: 9
Joined: 2018-12-29 23:38:36
spamtest: JA

Re: Ett första teleskop - Vad behöver jag?

Post by eax »

Tack!
Look at the stars
Look how they shine for you
ZakeNaio
Posts: 1
Joined: 2019-05-03 19:16:14
spamtest: JA

Re: Ett första teleskop - Vad behöver jag?

Post by ZakeNaio »

Vilken fantastiskt informativ tråd.

Som total nybörjare (sysslade lite med det som 15-åring för 22 år sen) så vart det en hel del googlande för att ens begripa hälften av termerna, helt underbart. Men det påvisade även att jag måste råna en bank eller lägga ner någon av mina andra hobbys för att ens få för mig att ens skaffa ett teleskop för att bara börja lite, och känna om jag ens tycker det är kul. Jösses.

Hej föresten.
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ett första teleskop - Vad behöver jag?

Post by DHEB »

ZakeNaio wrote:Vilken fantastiskt informativ tråd.

Som total nybörjare (sysslade lite med det som 15-åring för 22 år sen) så vart det en hel del googlande för att ens begripa hälften av termerna, helt underbart. Men det påvisade även att jag måste råna en bank eller lägga ner någon av mina andra hobbys för att ens få för mig att ens skaffa ett teleskop för att bara börja lite, och känna om jag ens tycker det är kul. Jösses.

Hej föresten.
Hej, välkommen till astronet. Astronomin behöver inte kosta så mycket om man försöker skaffa sig begagnade grejer i första hand. Här på astronet finns två forum för det ("säljes" och "köpes"). Du du skulle kunna skriva en post i "köpes" med det du önskar. Det är möjligt att någon har liknande grejer som inte längre används eller behövs och vill sälja dem för ett rimligt pris.
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Ett första teleskop - Vad behöver jag?

Post by pava0555 »

+1 till det DHEB.

Prova annars att gå med en astronomiförening och följ med på deras Star party. Bor du i Stockholm så kan du t.ex. besöka STAR vid Odenplan. Jag är själv med där. :-)
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
larsmn
Posts: 18
Joined: 2013-01-01 17:34:39
spamtest: JA
Location: Öland
Contact:

Re: Ett första teleskop - Vad behöver jag?

Post by larsmn »

Tänker slänga in lite grus i maskineriet (svaren) du fått.

1. Sky Discovery-monteringen är baserad på Skywatchers Synscan AltAz Goto och det är en överlägsen goto. Har haft en sedan 2013 och har tagit ca 50000 30 sek "subbar" (delbilder av ett objekt) med en Sony Nex-5R med en inbyggd intervalometer. Kör med 7Ah 12V MC-batteri som räcker i 2-3 nätter. Bilägger en par bilder jag tagit med monteringen. Har en Cel Evolution, lika bra tracking, men softwaran är klart sämre än Synscanen.

2. Iof har jag en Evostar 80ED jag fotar med, så kvaliten är klart bättre än med Newtonen Stjärnhuset rekommenderade. Jag skulle dock lägga lite extra på tuben, ta en PDF-version, så den fungerar bättre för astrofoto.

3. Discovery har fördelen att den har sensorer i monteringen, så om du följer ett objekt, tillfälligt vill kika på något annat så vrider du på teleskopet till dit du skall (manuell förflyttning). För att återgå, använder du goton för att återvända. Utmärkt star-partymontering pga detta. Min Synscan har inte denna trevliga funktion.

4.Allt som behövs för bra trackning är att starta med tuben horisontellt och pekandes mot norr, +/-5 gr.
- Starta sedan upp, välj ut först en känd stjärna ca 40-60 gr upp och 45-60 gr höger om en av de fyra meridianerna (jag använder alltid syd) och centrera den i okularet eller på kameraskärmen.
- Sedan gör jag om detta för en på ca samma position vänster om samma meridian.
- När detta är gjort, väljer jag ut tre andra lättkända stjärnor, centrera dem och använder Skywatchers eminenta PAE-funktion i Utility-menyn. Vissa tider på året kan trackingen bli lite eratisk, men normalt ligger den stjärna jag observerar inom en centrumring på kameraskärmen av ca 0.5-1cm i mer än 2-3 tim. Vid ett tillfälle (tror det var Markarian Chain) trackade jag i 5 tim med denna precision. Sedan kom morgonljuset.

5. Normaltid från parkering på obsplats till första fotoserie är snitt 15 min. Om jag kör från min balkong och har parkerat ordentligt, tar det ca 5 min, iom att jag har en tripodguide med urtag för piggarna på tripodbenen.

6. De flesta EQ-fotografer får oftast inte mer än 15 sek exponeringstid, om de inte har guidning, så en AltAz som klarar 30 sek ger bilder de flesta kan vara nöjda med. Visst, du måste ta mellan 90-210 subbar för bra slutresultat eller som min Markarian Chain, ca 450 subbar. Men med en kamera likt min Nex, jag kör den konstant på ISO3200, inga filter mm. Bilderna nedan är tagna på gårdsbalkong ett kvarter från Stortorget i Borgholm.

Att det inte går att fota med en Altaz Goto är enligt min mening en "urban myth", vist guidadt 1-15 min ger mer ljus, men hur många kör med mer än 15 sek-subbar? Här är en länk till min astrosite (https://bhlmastro.wixsite.com/astronomy" onclick="window.open(this.href);return false;) som är processerad med gamla 16-bits DSS och 8-bits GIMP. Är på väg att processera om de flesta till 32-bits DSS och 16-bits GIMP. Här är från dessa :

[img]
Webb-version-GIMP10.jpg
[/img]