Kan man använda CCIR kamera?

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Kan man använda CCIR kamera?

Post by Starfish »

Kan man använda ccir kamera för astrophoto? och isåfall va behöver man mer än kameran? har bara kameran med kapad sladd, en röd, grön, svart och gul kapel, kan man omkoppla till usv eller liknande?

mvh proffesor m
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Kan man använda CCIR kamera?

Post by hansg »

Inga problem, skaffa en video grabber:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... 200-p98199
Gul video o svart grund
sedan ska den väl matas med något från 5 till12v från separat källa genom röd o grön kabel
Har du något firmanamn på kameran?
Funkar utmärkt som planetkamera
h-g
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Kan man använda CCIR kamera?

Post by Starfish »

Så det funkar alltså, tyvärr har jag ett dobson teleskop så kommer inte kunna använda den men det är ett chip från ett ganska dyrt övervakningssytem jag haft, större delarna av systemet gick sönder i kylan det enda som klara sig var kameran och sladdarna. KS-OV5538OB är det enda jag kan se på chippet kommer inte ihåg va det var för firma som gjort den, kommer bara ihåg att det var en stor silvrig låda med typ gps och monitor och 2 kameror av denna typ. Skulle viljs sälja den om det är möjligt eller byta mot nått kul :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Kan man använda CCIR kamera?

Post by Starfish »

Här är lite bilder på CCIR kameran :)

Image

Image

Image
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Kan man använda CCIR kamera?

Post by Peter R »

Det går också att fotografera genom en Dobson utan följe om det är tillräckligt ljusa objekt som Månen, och de ljusstarkaste planeterna.
Det är inte helt lätt men här är en bild på Jupiter med en måne som jag har tagit genom en stillastående Dobson och en 2,5x barlow http://astronet.se/view_image.php?id=968 .
Du ställer in fokus och flyttar objektet utanför synfältet. Sedan sätter du igång kameran och låter objektet driva igenom synfältet tack vare Jordens rotation.
I mitt fall lyckades jag få ihop 240 bilder per driftsekvens med 15 bilder/sekund.

/*Peter R
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Kan man använda CCIR kamera?

Post by Starfish »

Jäklar vilken fin bild på jupiter, Peter!! Används något okular mellan chippet och teleskopet eller blir hela teleskopet som ett stort okular\lins då??
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Kan man använda CCIR kamera?

Post by Peter R »

Det finns flera tekniker man kan använda men i mitt fall hade jag teleskopet med en 2,5x barlow och kameran utan objektiv. Man fäster alltså kameran där okularet brukar sitta och fokuserar livebilden på en dataskärm.
Man kan säga att barlowlinsen fungerar som en fokalförlängare. Teleskopet är på 1.500 mm och med barlow blir det 1.500 x 2,5 = 3.750 mm. Men jag ska tillägga att man behöver ingen barlow för att använda denna metoden. Du kan sätta kameran direkt i okularhållaren på teleskopet. Allting blir då mycket enklare att ställa in men samtidigt blir naturligtvis bilden inte lika stor.
Om din kamera har ett objektiv som inte går att ta av så måste du köra sk. afokalt dvs att du har ett okular i teleskopet och sätter kameran centrerad bakom okularet.
Då kan du ändra förstoringen genom att byta okular eller använda en BZH :-)

/*Peter R
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Kan man använda CCIR kamera?

Post by Starfish »

Smart :D man lär sig nått nytt varje dag!!
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !

Return to “CCD-kameror”