Lämplig kamera för planetbilder

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
Tommy
Posts: 21
Joined: 2005-12-13 19:57:08
Location: Sollentuna
Contact:

Lämplig kamera för planetbilder

Post by Tommy »

Jag funderar på att byta min gamla Tuocam II Pro. Har tittat på DFK21AU04.AS med chipet ICX098BQ samma som i Tuocam II Pro. även DFKAU618.AS chipet ICX618AQA.
Ni som redan har en DFK kamera och även har använt Tuocam upplever ni att det är någon större skillnad och i så fall hur är DFK'n bättre?

Provade för några dagar sen min nuvarande kamera och tyckte inte jag fick något vidare resultat. Det kan ju bero på så många andra saker än själva kameran, men med en bättre kamera kanske det blir en skillnad.
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Lämplig kamera för planetbilder

Post by jwarell »

En modern kamera avsedd för astronomiskt bruk är i alla avseenden bättre än en ToUCam. Det är omöjligt att här gå in på alla detaljer, men lite grundläggande tips är lätta att ge. Helt subjektiva. Leta runt här på forumet och i planetgalleriet efter andra diskussioner om planetfoto så får du se vad folk har problem med eller har lyckats med, och vilka kameror som används.

Om du vill göra det enkelt för dig väljer du en kamera med färgchip, lär dig tekniken och fotandet med denna. När du sedan excellerar och märker att kameran är begränsningen (snarare än teleskopet, kollimering, temperaturutjämning, seeing... you name it) och vill satsa mer pengar kan du gå vidare till en monokamera i kombination med färgfilter. Det blir betydligt mer jobb, mer slit, men förhoppningsvis oftast lite bättre. Men då får man vara hängiven tror jag för att orka med alla pryttlar och tid framför datorn i längden. Jag har inte kommit dit än och tycker min färgkamera är optimalt just nu.

Kameramodell? Chippet måste vara stort nog för att få plats med Saturnus/Jupiter i den brännvidd du vill köra. Normalt hamnar det kring f/20-25 i ljusstyrka. Kollimering etc avgör om du har ett nog platt och välkorrigerat fält utanför optiska axeln som tål större chip, tex för sol- och månfoto.

Min kamera är en TIS DBK21AU618, den slår en ToUCam med hästlängder men har vissa problem med mjukvaran. 618-chippen är känsligare än de äldre AU-chippen vilket är en fördel. Fleakamerorna är strået vassare och dyrare och används av "proffs" med spektakulära resultat. Men jag kan ändå rekommendera TIS-kamerorna eftersom de är prisvärda och det är säkert inte de som är begränsningen till att börja med.

Johan W
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/

Return to “CCD-kameror”