Varför använder nån darks?

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Varför använder nån darks?

Post by pesa »

Eftersom sigma-reject gör att man blir av med alla döda pixlar (vid dithering,som ju oftast sker automatiskt) reduceras dark subtract till att sätta black point. Nånting man lika gärna kan göra själv när man stretchar.
Detta gäller förståss bara om chippet är jämnt, dvs lika brusigt över hela ytan. Om inte blir ju nivån man ska draifrån beroende av var man är på chipet.
Så min fråga är egentligen denna; vilka chip är ojämna nog för att rättfärdiga dark subtract?
Jag skriver "rättfärdiga" eftersom det "kostar" att göra dark-subtract; man adderar brus.
Pelle

PS Man kan förståss slippa (större delen av) brustillägget om man kör brusborttagning på master dark innan den används,t.ex med LP filter. Är det ett vanligt förfarande?
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Varför använder nån darks?

Post by Robert »

I princip alla chip utom Sony exview chippen (som text starlightxpress anväönder ofta) mår mycket bra av darks.

Olika pixlar brusar olika mycket och med bra darks tar du bort mycket av detta och får en bättre slutprodukt.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Varför använder nån darks?

Post by Robert »

http://astronet.se/filer/Robert/Calib/

Här la jag en av mina bias och en av Dark bilderna jag använder för calibrering. Med min QSI 583 kamera.

Hittade 10 min dark från min SXV-H9a med. och lite bias.

Bredden på biasen är tightare på QSI som har bättre och dyrare elektronik runt chippet.
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Re: Varför använder nån darks?

Post by pesa »

Många tack robert!
Intressant info om elektroniken i QSI,har undrat om den spelar stor roll...Antar att FLI skulle vara allra bäst isf med tanke på prislappen!
Nu väntar jag bara på darks från sony-chip.
Pelle
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Varför använder nån darks?

Post by Robert »

SXVh9an är sony chip så du har båda där.....


Elektroniken spelar roll sedan äör allt en fråga om vad man vill betala för det lilla extra. http://www.qsimaging.com/why_qsi.html är visserligen QSI biasad sida :) men visar lite om vad man kan få ut av en biasbild.

Min starlightkamera har några ggr plockat upp störningar (kanske från spänningsmatning) som har synts mycket svagt på bilder som ett mönter. men annorlunda kabeldragning har de försvunnit/kommit. Dessa problem har jag aldrig haft med min QSI kamera.

en Bias bild kan tala om om kameran plockar upp störningar för då syns det som ett mönster på bilden. Mina båda kameror har bra bias bilder även om QSI är bättre så är Starlighten ganska fin. Har sett mycket värre exempel på kameror med samma chip från andra billiga tillverkare.
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Re: Varför använder nån darks?

Post by pesa »

Robert wrote:I princip alla chip utom Sony exview chippen (som text starlightxpress anväönder ofta) mår mycket bra av darks.

Olika pixlar brusar olika mycket och med bra darks tar du bort mycket av detta och får en bättre slutprodukt.
om de brusar olika mkt ger dom förståss olika mörknivå. masterdark blir då inte "platt"
om man inte använder dithering och sigmareject behövs då en bra masterdark.
men försvinner inte artefakter pga avsaknad masterdark om man använder dithering och sigma reject?

pelle
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Varför använder nån darks?

Post by Terje »

om de brusar olika mkt ger dom förståss olika mörknivå. masterdark blir då inte "platt"
om man inte använder dithering och sigmareject behövs då en bra masterdark.
men försvinner inte artefakter pga avsaknad masterdark om man använder dithering och sigma reject?
Nej, en dark bil kommer du alltid att bygga upp av ett så stort antal enskilda mörkerbilder som möjligt.

Return to “CCD-kameror”