Starlight Xpress SXVR-H9 eller H18

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Starlight Xpress SXVR-H9 eller H18

Post by Cassini »

Kul! Ser fram emot dina bilder.
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Starlight Xpress SXVR-H9 eller H18

Post by Frazze »

Bengt wrote:Välkommen in i H18 klubben :good:
Ser fram emot se dina framtida bilder.

Bengt
Cassini wrote:Kul! Ser fram emot dina bilder.
Tackar, det ska bli kul och lärorikt att hoppa på ccd-tåget. Förhoppningsvis blir det några bilder i slutändan :)
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Starlight Xpress SXVR-H9 eller H18

Post by Damberg »

Frazze wrote:Hej igen.
Kan ju informera om att jag bestämde mig för en H18, SX filterhjul med 36mm filter samt en uppsättning LRGB-filter från Baader.
Sitter och väntar på att få prylarna levererade bara.
Härligt Daniel! Då är vi lika glada :-) Precis beställt samma saker som du dock med skillnaden att jag tar en Atik 383l :-)
Fan va spännande det ska bli!!!!

Mvh // Ola
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Starlight Xpress SXVR-H9 eller H18

Post by Frazze »

Damberg wrote:
Frazze wrote:Hej igen.
Kan ju informera om att jag bestämde mig för en H18, SX filterhjul med 36mm filter samt en uppsättning LRGB-filter från Baader.
Sitter och väntar på att få prylarna levererade bara.
Härligt Daniel! Då är vi lika glada :-) Precis beställt samma saker som du dock med skillnaden att jag tar en Atik 383l :-)
Fan va spännande det ska bli!!!!

Mvh // Ola
Kul Ola och grattis till köpet!
Ja det blir spännande verkligen. Jag hoppas bara att vädret och ledig tid sammanfaller väl så man får använda prylarna så mycket som möjligt.
Måns
Posts: 81
Joined: 2012-06-30 11:45:42
spamtest: JA
Location: Cambridge, UK

Re: Starlight Xpress SXVR-H9 eller H18

Post by Måns »

Jag har precis fått hem ett likadant SX filterhjul med 36mm filterskiva + HaLRGB filter från Astrodon, till min nya QHY9. Bilderna blir fullt belysta med min refraktor (F/7). Jag är riktigt nöjd! Dock var mitt filterhjul trasigt, så jag väntar på att få det utbytt.

Med vänliga hälsningar, Måns
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Starlight Xpress SXVR-H9 eller H18

Post by Hans Bengtsson »

Ber att få gratulera alla till dom nya grejerna som säkert kommer att fungera utmärkt!

Jag förstår ju att ni tänkt igenom (och kanske detaljbestämt) vad ni ska använda utrustningen till, det vore jättekul och spännande att få lite mera info om den biten. För egen del är jag särskilt nyfiken på att höra om fotometri ingår i framtidsplanerna. I så fall är det bra att känna till att man (åtminstone inom kort) kan låna V-filter från SAAF om man blir bland dom första till kvarn och specificerar syftet. Det är ett fantastiskt fint initiativ, jag har förstått att det är Johan Warell och Robert Wahlström som i första hand ska ha berömmet.

Ifall planerna åtminstone delvis är fotometriska kan jag varmt rekommendera projektet om 50 bortglömda miror som startade i februari och redan börjar ge superintressanta resultat. Om ungefär ett halvår kommer den första officiella rapporten om projektet.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Starlight Xpress SXVR-H9 eller H18

Post by Frazze »

Hans Bengtsson wrote:Ber att få gratulera alla till dom nya grejerna som säkert kommer att fungera utmärkt!

Jag förstår ju att ni tänkt igenom (och kanske detaljbestämt) vad ni ska använda utrustningen till, det vore jättekul och spännande att få lite mera info om den biten. För egen del är jag särskilt nyfiken på att höra om fotometri ingår i framtidsplanerna. I så fall är det bra att känna till att man (åtminstone inom kort) kan låna V-filter från SAAF om man blir bland dom första till kvarn och specificerar syftet. Det är ett fantastiskt fint initiativ, jag har förstått att det är Johan Warell och Robert Wahlström som i första hand ska ha berömmet.

Ifall planerna åtminstone delvis är fotometriska kan jag varmt rekommendera projektet om 50 bortglömda miror som startade i februari och redan börjar ge superintressanta resultat. Om ungefär ett halvår kommer den första officiella rapporten om projektet.

M v h
Hans Bengtsson
Mycket bra initiativ. För min del så ligger dock "pretty pictures" högst på todo-listan just nu, men vem vet, kanske jag får upp ögonen för detta också så småningom?

Kan tillägga att kameran nu är i min ägo och jag har testat både den och filterhjulet och allt verkar lira. Nu väntar jag bara på att väder och allt runt omkring skall sammanfalla så jag får testa kameran på teleskopet också.
Är mitt i en flytt så det kan tyvärr dröja ett tag till :(
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Starlight Xpress SXVR-H9 eller H18

Post by Frazze »

Hej igen.
Jag har problem med att få kameran att fungera i Nebulosity. Den kopplar upp och så men när jag tar en bild så hänger programmet när den skall ladda ner bilden från kameran.

Jag vill försöka ta reda på om det är programmet i sig som krånglar eller om något är fel med kameran.
Jag vet att några av er, Bengt bl.a, har en SXVR-H18 kamera och jag undrar om ni skulle kunna ta hem senaste versionen av Nebulosity och se om ni kan ta en bild utan att det hänger sig.
Neb går att köra i trial så det kostar inget. Det enda är att bilderna man tar får överlagda ränder, men det spelar ingen roll för detta test. Jag har varit i kontakt med Craig som utvecklar Nebulosity också, men han har ingen H18 så det är lite svårt att felsöka.

Jag kör Mac, så det är intressant såklart om det fungerar på en annan mac, men windows går också bra, förhoppningsvis så finns buggen (om det nu är det) i bägge versionerna.

Jag ska försöka få tag på en pc och testa Starlight Xpress egna programvara också och se om kameran fungerar där...

Tack på förhand.
/Daniel
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Starlight Xpress SXVR-H9 eller H18

Post by Bengt »

Visst kan jag testa när jag hinner men är det inte enklare testa med maxim.dl senaste version man har ju en testperiod i det programmet. Blir nog inte riktigt rätt test med ett helt annat operativsystem.Vet jag hade problem med äldre maxim.dl för det hade inte stöd för en så pass ny modell med bla kylningen.
Hade jag varit som dig hade jag gjort en sådan felsökningstest. Jag antar du kan köra i windows miljö också?
Bengt
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Starlight Xpress SXVR-H9 eller H18

Post by Frazze »

Bengt wrote:Visst kan jag testa när jag hinner men är det inte enklare testa med maxim.dl senaste version man har ju en testperiod i det programmet. Blir nog inte riktigt rätt test med ett helt annat operativsystem.Vet jag hade problem med äldre maxim.dl för det hade inte stöd för en så pass ny modell med bla kylningen.
Hade jag varit som dig hade jag gjort en sådan felsökningstest. Jag antar du kan köra i windows miljö också?
Bengt
Hej Bengt.
Jag har för närvarande ingen PC, och min mac är lite för klen att köra windows virtuellt, men jag ska försöka ta hem jobbdatorn och testa på den så då kan jag göra alla möjliga tester, men det skulle fortfarande vara intressant att se om någon annan får Nebulosity att fungera.
Kan tillägga att jag lyckas ladda ner bilden om jag har en exponeringstid på 0.1 sekunder, men ökar jag till 0.2 eller mer så hänger det sig. Mycket skumt.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Starlight Xpress SXVR-H9 eller H18

Post by Bengt »

Märkligt.
Vill inte skrämma upp dig men vet något fall där det var slutaren som krångla. Vi får hålla tummarna det är mjukvaran.

Bengt
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Starlight Xpress SXVR-H9 eller H18

Post by Frazze »

Jag tog hem jobb-pc:n och testade köra Nebulosity där och då fungerade allt som det skulle. Även Starlights egna programvara fungerade.
Det verkar alltså vara någon bugg med mac-versionen och jag skickade all data jag kunde samla ihop till Craig och fick tillbaka en debugversion av Neb som jag körde nu på morgonen. Den loggade till en textfil som jag har skickat iväg till honom nu så förhoppningsvis lyckas han upptäcka vad som krånglar.

Skönt alltså att det verkar vara programvaran som felar och inte kameran.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Starlight Xpress SXVR-H9 eller H18

Post by Bengt »

Verkligen glädjande!
Skönt då vet du att sakerna funkar som det ska.

Bengt
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Starlight Xpress SXVR-H9 eller H18

Post by Frazze »

Nu har Craig och jag kommit fram till vad som strulade och rättningen kommer med i nästa version.
Jag har fått en förhandsversion att använda så länge, så nu är jag på banan igen!

Hoppas på first light snart!