QSI 583 uppgradering.

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
danhei
Posts: 188
Joined: 2010-05-10 12:15:19
spamtest: JA
Contact:

QSI 583 uppgradering.

Post by danhei »

Tjena.
Detta kanske mest är av intresse för de som redan har en QSI kamera.

Pga extremt långa leveranstider för en ny QSI 683wsg-8 valde jag att annullera min beställning till slut.
Istället valde jag att uppgradera min 583wsg till 583wsg-8. Dvs uppgradering från 5-pos filterhjul till 8-pos filterhjul.
Skrev lite om det hela på min web-blog för de som vill läsa lite mer.

Uppgraderingen kostade totalt med frakt, import och tull strax under 12 000kr.

Tom 31-a Mars har QSI sänkt priset med 200 usd så vet man att man kommer att uppgradera ska man kanske fundera på att beställa innan.

Har inte hunnit med bilder ännu, mest fixat ny grundsetup och hunnit med ny G2V vägning och någon NB-bild lär det nog inte bli innan sommaren. Verkar som alla intressanta nebulosor är onårbara för mig pga alla träd jag har i väster.

Mer info på: http://www.qsimaging.com/upgrades.html

MVH
/Danne
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: QSI 583 uppgradering.

Post by Robert »

Jag är sugen på denna uppgradering men det får vänta lite. Gjorde av med lite över 2 miljoner idag på husköp istället. :D
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: QSI 583 uppgradering.

Post by HanssonJ »

Robert wrote:Jag är sugen på denna uppgradering men det får vänta lite. Gjorde av med lite över 2 miljoner idag på husköp istället. :D
Det var ett dyrt observatorium :good: .

Mvh

Fd Alingsåsare som flyttat ut till mörkret i Småland

Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: QSI 583 uppgradering.

Post by Grinde »

Jag sitter också och klurar lite på det här...
Men priset för en full uppgradering till 683elekronik med 8-snurran blir lite väl högt tycker jag, då blir det nog billigare att sälja kameran och köpa en helt ny istället. Så jag är lite kluven om jag ska uppgradera bara filterhjulet, eller köra fullt ut och få den nya elektroniken också.
20+ sekunder för att ladda ner en bild fruktansvärt segt, vi är ju trots allt en bra bit in på 2000-talet nu, astro-kameror känns väldigt omodernapå det sättet. Tex FLI's kameror tankar ju ner bilder på bara nån sekund utan att påverka bilden negativt
danhei
Posts: 188
Joined: 2010-05-10 12:15:19
spamtest: JA
Contact:

Re: QSI 583 uppgradering.

Post by danhei »

Jag sitter också och klurar lite på det här...
Men priset för en full uppgradering till 683elekronik med 8-snurran blir lite väl högt tycker jag, då blir det nog billigare att sälja kameran och köpa en helt ny istället.
---Helt sant, så resonerade jag också och beställde. men man ska ju också få kameran levererad...

Så jag är lite kluven om jag ska uppgradera bara filterhjulet, eller köra fullt ut och få den nya elektroniken också.
20+ sekunder för att ladda ner en bild fruktansvärt segt, vi är ju trots allt en bra bit in på 2000-talet nu, astro-kameror känns väldigt omodernapå det sättet.
---Helt sant, håller med. Du får en download på 12 sek istället för 21 sek med samma bibehållen utläsningsbrus. Eller ca 1 sek med dubbel brusnivå. Man får värdera själv om det praktiskt är värt det. Personligen stör det inte mig nämnvärt med 21 sek download vid sessionen. Utanför sessionen med annat meck binnar man eller använder subframe.

Tex FLI's kameror tankar ju ner bilder på bara nån sekund utan att påverka bilden negativt
---Mmmm också sant, och detta återspeglas i priset med riktigt fin elektronik på en högre nivå än QSI använder antar jag. Funderade ett litet tag på en Microline men priset hamnade strax över 65K för likvärdig lösning. Storebror Proline e ju också bara o glömma.

Köp en ny 683a Jonas :good:
Innan nästa säsong ska den väl vara levererad :)
Men, om du är nöjd med din 583a och kan leva med downloadtiden kanske du faktiskt ska ta en upgrade för 12000 istället.


MVH
/Danne[/b]
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: QSI 583 uppgradering.

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Man får förvisso 8 filterfack, jag har dock märkt att dessa "små" filter trots att dom sitter med clips i mitt fall och inte har något metall material runt omkring sig, ger en klar tendens till vinjettering det är precis att dom "sväljer" strålgången på min Televue med högsta reduktionen. Jag suktar mer efter 2" filter, om man i framtiden väljer en astrograf med stor öppning och litet F-tal runt 3 eller mindre då kommer man att få problem tror jag.
Jag uppgraderade min QSI till offaxis guide versionen och det var inte billigt! Det är struligt att byta filter trissa på dessa kameror, jag har gjort det en gång i mörker, med pannlampa och så, det går men är inte att rekommendera.
Jag tror inte jag lägger mer pengar på min QSI i dagsläget som sagt 2" filter och enklare sätt att byta filter, hade passat mig bättre.

Jonas du borde se en skarp vinjettering med dessa filter?

MVH

LG
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: QSI 583 uppgradering.

Post by Grinde »

Lars-Gunnar wrote:Hej,

Man får förvisso 8 filterfack, jag har dock märkt att dessa "små" filter trots att dom sitter med clips i mitt fall och inte har något metall material runt omkring sig, ger en klar tendens till vinjettering det är precis att dom "sväljer" strålgången på min Televue med högsta reduktionen. Jag suktar mer efter 2" filter, om man i framtiden väljer en astrograf med stor öppning och litet F-tal runt 3 eller mindre då kommer man att få problem tror jag.
Jag uppgraderade min QSI till offaxis guide versionen och det var inte billigt! Det är struligt att byta filter trissa på dessa kameror, jag har gjort det en gång i mörker, med pannlampa och så, det går men är inte att rekommendera.
Jag tror inte jag lägger mer pengar på min QSI i dagsläget som sagt 2" filter och enklare sätt att byta filter, hade passat mig bättre.

Jonas du borde se en skarp vinjettering med dessa filter?

MVH

LG
Hej LG, jag ber hemskt mkt om ursäkt för att svaret tog en halv evighet, jag glömde helt att följa den här tråden. Jag har inga som helst problem med vinjettering, jag kör med de 31mm omonterade filtren (utan gängad metallring). Jag får svagt mörkare bild ju närmare hörnen man kommer men det är en väldigt liten skillnad, absolut inga skarpa kanter, det fixas enkelt med flats. Jag tror ofta tuben man använder belyser sensorn svagare ut mot kanterna av bildfältet, som ofta kan förväxlas som ett problem pga för små filter. De 31mm filter jag använder ska ge ovinjetterade bilder till f/3. För tillfället har jag två filterhjul, ett med LRGBHa och ett annat med S2HaO3, så ett byte på plats tar bara några minuter. Men jag tycker faktiskt det blir motiverat med en extra slant för att slippa öppna kameran och utsätta elektronik/filter för damm och andra partiklar partiklar varje gång månen ställer till med besvär, speciellt på objekt där jag vill ha data från alla filter.

Ang kameran, att ha en intern bildbuffer som usb'n tankar ner från utan att tillföra brus medans kameran tar nästa bild, borde väl inte va så hightech att det kostar 10tusentals kronor extra att implementera. Självklart lider jag inte av +20sek när jag tankar ner bilder när jag plåtar, det som dock bilr irriterande är att dusk/dawn-flats blir mkt tjorvigare, då det kommer ta över en halvtimme att plåta flats till alla kanaler, då himlens ljus hinner ändras markant, nåt som bara borde ta nån minut max.

Jag gör som Danne nu, och beställer uppgraderingen till 8positions-snurran och skippar elektroniken från 600serien, jag får fixa en större och väggmonterad el-upplyst flat-panel istället för skyflats helt enkelt. Rabatten går ut först imorrn som tur är

Return to “CCD-kameror”