Lodestar på QSI 583, tips

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Lodestar på QSI 583, tips

Post by Lars-Gunnar »

Hej alla,

Någon som fått en sattelit i skallen?

Jag har skaffat ett WSG hus till min QSI med en Lodestar kamera, tänkte testa ikväll (fortfarande optimistisk). När man monterar den är det något speciellt att tänka på? Är det lätt att få den i fokus och så? Jag har inte börjat skruva ännu, men det sitter 3 st skruvar runt fattningen och en annan skruv. Kan jag bara få en snabb beskrivning hur montering och fokusering går till.

M.v.h

LG
danhei
Posts: 188
Joined: 2010-05-10 12:15:19
spamtest: JA
Contact:

Re: Lodestar på QSI 583, tips

Post by danhei »

Grattis, det är en grym kombination, men lite pilligt första gången att få till focus då man måste skruva till och lossa guidekameran några gånger tills man är nöjd.
Du kan ladda ner manualen för installation av Guidekamera på http://www.heimdahl.eu/qsi_wsg.pdf
Från sid 9 finns detaljerad instruktion.

MVH
/Danne
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Lodestar på QSI 583, tips

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Tack för ditt svar, jag gjorde ett test-skott med några sub på M31, hann bara med 5 st 5min i Lum innan det mulnade på. Installationen gick ok om man bortser från att ringen för fokus på off axis delen sticker utanför monteringsplanet på QSI. Televue har eget format på ringarna som då tar i. Fick sätta en extra distans närmast kameran vilket ger kraftigare reducering (och större bildfält) men ger mer bild krökning. Fokusering av Lodestar gick förhållandevis smidigt men man får vara väldigt försiktig med den lilla nyckeln ute i mörkret, ett tapp i gräset och det är kört. Nedladdningen går väldigt snabbt och jag körde binning 1x1 med 0,5s exp. bilderna blir väldigt grova och gryniga men i subframen tycker jag det ser bra ut.
Det känns som det finns fler inställningar att göra, guidningen går väldigt exakt jämfört med tidigare, så det känns bra.
Fråga:

Hur ser din inställning ut i Maxim, vilka alternativ har du valt?

/LG
Test bild M31
Test bild M31
Sum-M31-test-1-lu-copy.jpg (2.03 MiB) Viewed 3040 times
danhei
Posts: 188
Joined: 2010-05-10 12:15:19
spamtest: JA
Contact:

Re: Lodestar på QSI 583, tips

Post by danhei »

Sorry, missat detta Lars-Gunnar :shy:

I maxim så har jag följande inställningar för guidning, dock är detta optimerat för max tillåten felmarginal på 0,5 arcsek Peak to Peak med min tub som är på 980mm. Felmarginalen hålls oftast, mycket sällan det går utanför 0,5 arcsek. (se länk nedan).
Lodestar kör jag Bin2.
Guide rate = 1.0
Min move = 0,02
Max move = 0,10, egentligen bör jag köra lite under detta men Maxim tillåter inte lägre värden.
Aggresivness = 4-5
Exptid = typiskt mellan 5-8 sek, men har även kört så kort som 2-3 sek.
Kalibrering kör jag oftast minst 15sek, men är det nära zenith kan det bli ända upp till 45 sek.
Anti stiction = Off
Guidar X/Y samtidigt, har lite o göra med om monteringen stödjer detta.
Så inga större konstigheter tror jag. Finns en utmärkt guidekalkylator man kan använda på http://ccdware.com/resources/autoguidercalcv4.cfm

MVH
/Danne
http://www.heimdahl.eu/guidning.jpg

Return to “CCD-kameror”