Strul,strul,strul

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Strul,strul,strul

Post by Timo »

Kämpade förra helgen med att få in XP i en ny partition på hårddisken förutom Vista som fanns där tidigare. Sen fick jag inte igång nätverket mellan de båda förrän jag laddat ner TeamViewer och kört det via det programmet. (Kom senare på att astrodatorn hade XP Home så den får uppgraderas till Pro)
När allt strul var klart så tänkte jag ge mig på ett nytt objekt natten till mån och natten till tis.
Men tror ni inte att handkontrollen, Gemini, till G11:an flippade ur. Den visade halv text, ingen text, halv text och samtidigt rullande på andra halvan :x
Köpte nytt batteri till Geminin då den ändå suttit där i 5 år men det hjälpte inte. Kom sen på att någon av de 15 ledningarna i kabeln var sönder nära fästet till handkontrollen. Försökte öppna kontakten men den var helgjuten förstås. Fick då skära upp den och innanför var ledningarna ingjutna i epoxi vid lödningen så det var bara att kapa och ta bort 5 cm på ledningen för att sen försöka lödda ihop sk...n. Jo tack, efter flera timmars pillande så var allt klart. Men något är fortfarande fel då monteringen nu bara går att köra på ett håll både i RA och DEC. grrrr
Alla ledningar går till rätt motpart så att någonstans kortsluter det nog. Men man måste ha lupp för att i den härvan.
Nu fick jag reda på att det är MAC monitorkabel men efter att googlat runt lite så ser de flesta inte ut så längre. Det är en 15 pins kabel med bara 2 rader av pins.
Ser ut som en skrivarkabel men har färre pins. De flesta har ett 3 radigt system numera vad jag kan se.
Ringer runt för att se vem som kan tänkas ha en sådan hemma.
Strular det så strular det riktigt !
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: Strul,strul,strul

Post by jorand »

Hej,

Kolla om Elfas kabel DB15F-DB15M är en sådan du letar efter.

//Jörgen

https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/catalog ... o=products
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Strul,strul,strul

Post by Timo »

Hej Jörgen,

jo det verkar som om det är den kabeln.
Får beställa hem en sån och testa.
Tack !

Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius

Return to “CCD-kameror”