QSI 583 vs SXV-H9

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

QSI 583 vs SXV-H9

Post by Robert »

Igår hämtade jag min nya ccd kamera på Telescop-Service i Sätilla. Alltid trevligt att göra ett besök hos Hans på TS. Enda problemet är att vägen dit är mycket krokig så på vägen hem var det några kurvor för mycket för min 18 månader gamla son...


Självklart var det mulet igårkväll men jag tog någon bias frame och dark för att testa....

Första intrycket är att kameran är mycket välbyggd och lite tung. Vägde den på vågen och den visade 1300g. QSI kameran har dock filterhjul och offaxis guider inbyggt så det blir ett kompakt smidigt packet ändå och väger bara 100gram mer än min SXV-H9+filterhjul+offaxisguider.

QSI 001s.jpg
QSI 001s.jpg (77.75 KiB) Viewed 6147 times
Min gamla SXV-H9 + TrueTek filterhjul + Offaxisguider.
QSI 002s.jpg
QSI 002s.jpg (85.14 KiB) Viewed 6147 times
Jämförelse med QSI kameran.

QSI 003s.jpg
QSI 003s.jpg (347.82 KiB) Viewed 6147 times
Storleksskillnad på QSI och SXV-H9
QSI 004s.jpg
QSI 004s.jpg (83.02 KiB) Viewed 6147 times



Förhoppningsvis kan det bli första testfoto med det senare ikväll. Vädret nu är fint i alla fall.....
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: QSI 583 vs SXV-H9

Post by GAIS »

och så fick du bra väder din rackare
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: QSI 583 vs SXV-H9

Post by Robert »

Kameran ligger i bilen nu och tar darks för glatta livet :) Skall ut till observatoriet först.

Jag och Terje tog med oss 3 st okular till observatoriet från TS igår.

Hypherion 24 och 13mm och ett TS Planetary HR 7mm.


Hoppas vädret håller i sig så jag kan göra lite tester efter observatoriebesöket.
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: QSI 583 vs SXV-H9

Post by Timo »

Hur gick det ?
Fick du och Terje fram någon testbild ?
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: QSI 583 vs SXV-H9

Post by Robert »

Jag började bära ut sakerna efter kl 22.

Fullmåne mycket fukt och en del dis men mitt mål var att få till 3 saker.

1. Koppla ihop allt så det fungerar att ta en bild.
2. Träna upp FokusMax på den nya konfigurationen
3. Prova offaxisguidern.


1. Del ett fungerade fint. Det som tog längst tid var att skriva upp kamerahuset och sätta in filter. Vilket var ganska smidigt.

2. Här hade jag massa problem. Som vanligt. FokusMAx funkar fint för mig när jag har tränat upp det men jag har alltid haft problem med V-curce träningen. Som vanligt strulade allt men efter typ 2 timmar gick det upp ett ljus och jag förstod plötsligt vad jag alltid har gjort fel.

Förutom att jag alltid har försökt träna på för stort område så stjärnorna blir så ofokuserade så den inte hittar dem (inte bra) så körde jag naturligt vis in fokuseraren in i ändlägen och fattade inte det först och ödslade massa tid på det.

Men när ljuset gick upp och jag förstod vad jag skulle mata in för inställningar för att köra V-curve så gick det utan problem. Körde sedan totalt 5 V-curve för att få bra fokusering sedan. Nu kan jag köra fokus bra så det var skönt.

3. Prova offaxisguidern och fokusera den. Trodde detta steg skulle vara klurigare men det visade sig att Lodestarguidern hamnadei perfekt fokus direkt.

Tränade guiden utan problem och den guidade fint.

Nu var klockan 1:50 så jag tog bara 3 5 minuters testbilder på M31 som låg inte så högt då i ett litet dimmoln :) Har itne tittat på bilddata ännu. Skall kolla på det ikväll

Skönt att få en genomkörare och löst fokusering/guidning.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: QSI 583 vs SXV-H9

Post by Robert »

Image

http://astronet.se/view_image.php?id=761&mode=large Stor variant av bilden

Den ovan nämnda testbilden. Fullmåne + lite dimma och ganska lågt över horisonten gjorde att förutsättningarna var minst sagt dåliga.....
Med bra väder och mer tid så skall man nog kunna få till bra bilder. Hadde hoppats på att prova mer ikväll då det var klart idag och väderprognosen såg fin ut. Dock var stan täckt av ett dimlock redan kl 17 :evil:
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: QSI 583 vs SXV-H9

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Grattis till den nya kameran, go klump att hålla i handen, jag satte faktiskt skyddshängslen på min det blir nog en bra smäll om den kameran åker i backen..

Har du testat flat generatorn ännu? Jag kunde max använda 0,05s i exponering, den lyser ganska starkt faktiskt, undrar om man kan styra ljusstyrkan med minskad spänning?

Jag kör också Focusmax och som sagt det tar en stund att fixa v-curves men sedan blir det himmla bra faktiskt.

M.v.h

LG
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: QSI 583 vs SXV-H9

Post by Robert »

Nej har inte testat den ännu. Hans hade tittat på den som jag skulle få och den visade sig vara defekt med massa stora repor i materialet så den fick åka i retur till tillverkaren innan jag en han att se den...

FokusMax är jättetrevlig när man har fått till sina V-curves.

Har du en fullversion av PinPoint? I så fall kan du ha nytta av SkySolve som verkar vara trevligt program. Bara ta en bild var som hellst på himmelen och den hittar vart teleskopet pekar... http://winfij.homeip.net/development/Sk ... index.html
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: QSI 583 vs SXV-H9

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Jag har en fullversion av pinpoint, och jag köpte en fortsättning av "program vård" för ett tag sedan. Frågan är har det skett någon uppdatering eller är det skysolven som är det nya? Skall kolla in denna direkt.

Är så sugen på att komma till skott ordentligt med en natts foto session så det är inte klokt. Jag testade faktiskt att köra Align master på Mattias tips, kör den genom en 7x50 sökare från skywatcher som jag monterat mellan huvudtuben och guidetuben fungerar ganska bra faktiskt för en grovintställning i varje fall.

M.v.h

LG
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: QSI 583 vs SXV-H9

Post by Robert »

Igår såg det ut att bli klart.

JAg bar ut sakerna och det går helt klart mycket snabbare att komma igång med min nya uppsättning. Dock blev vädret aldrig riktigt bra så jag fick mest en del brusiga bilder genom lite lätta moln och någon timma med Darks :)

Mycket smidigt med inbyggda offaxisguidern. Funkar kanon med Lodestar guidern. Har hittils aldrig haft problem att hitta en guidstjärna. Brukar finnas många att välja emellan.

JAg är mycket nöjd med kameran men mindre nöjd med vädret :twisted:

Skysolve gjorde första alignen smidig med. Behöver inte synca alls mot något känt.
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: QSI 583 vs SXV-H9

Post by Lazze »

Hej Robert

Intressant läsning. Hur kommer det sig att det går så lätt att hitta guidestjärnor med den inbyggda off-axis guidern? Är pick-off spegeln större än i vanliga off-axis guidare?
Mina enda försök med den typen av guidning var med Celestrons off-axis guidare, och det var krångligt trots att den går att rotera ganska mycket.

Tror du att en QHY5/Orion SSAG ger liknande resultat som Lodestarkameran?

Mvh

/Lasse
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: QSI 583 vs SXV-H9

Post by Robert »

Jag har använt både Celestrons och StarLight's offaxis guider tidigare. Av någon anledning var den gammla celestorn jag hadde lite vinglig och flexade lite. ochj jag hade tidigare problem att hitta stjärnor då.

Pickoffprisman på QSI offaxisguidern är lite större vilket ger mer ljus till guidern. Men den stora skillnaden är guidern. Lodestar guidern hittar fantastiskt mycket mer stjärnor än den tidigare SXV guidehead som jag använde. Den har större synfält med vilket ökar sannolikheten att se bra stjärnor.

Jag vet inte hur bra SSAG guidern är men Lodestaren är klart dyrare i alla fall.

MEn några saker som pekar på att Lodestar är bättre:

* PixelSize 8.2µm mot 5.2 för SSAG. STörre pixlar sammlar mer ljus och ger bättre SNR.

* AD omvandlare. Lodestar har 16 bit. SSAG 8 bit. 16 bit ger mycket lättare bild att jobba med för programmen och ögat. Min gammla guider var 8 bit så jag vet skillnaden.

* Lodestar chippet har 10-20% högre QE och är ljuskänsligare pga det.


I vanlig anda så är Starligtt usla på skriva bra drivrutiner men nu när den har funnits ett tag så fungerar den bra :) De första användarna hade mycket problem med kasst skrivna drivrutiner.
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: QSI 583 vs SXV-H9

Post by GAIS »

Jaha Robert - nya prylar och inga nya bilder... känns lite som du fått en fläng av "Skafar desease" :wink:
... och sen skylla på vädret dessutom.... ajabaja.

Skämt o sido - nu verkar ju vädret ge lite luckor de närmsta dagarna - hoppas på att få se nått.

God JUL på er alla
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: QSI 583 vs SXV-H9

Post by Terje »

Fast nu är det ju risk att få streck på bilderna om man är ute, tomten varmkör väl släden och motionerar rudolf...
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: QSI 583 vs SXV-H9

Post by Lazze »

Tack för infon Robert

Jag kontaktade Hans på TS så fort jag såg att han blivit återförsäljare av den här kameran som fått så mycket fin kritik och dessutom har den ju blivit vald till årets kamera eller något liknande på AstroPhotoInsight.
Tyvärr är det rätt mycket pengar man måste pynta ut och jag måste fylla spargrisen lite till, men det vore kul om du kan fortsätta berätta om dina erfarenheter med QSI:n.

/Lasse