StarCamEx - äntligen på gång

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: StarCamEx - äntligen på gång

Post by Robert »

Hi.

You can try this i think: http://translate.google.com/?sl=sv&tl=en#
Mpao
Posts: 3
Joined: 2009-11-25 09:33:39
spamtest: JA

Re: StarCamEx - äntligen på gång

Post by Mpao »

Thanks Robert,
it seems to work generating an understandable english :D
Ciao,
Marco
Mpao
Posts: 3
Joined: 2009-11-25 09:33:39
spamtest: JA

Re: StarCamEx - äntligen på gång

Post by Mpao »

Hello Starsoft,

thanks to Robert ( and Google ) I was able to read the whole thread.

It seems we are working on a very similar project right now :D

I developed in the past the UAI CCD project using a Sony ICX429 ( released 2006 ) and now I almost completed a new design with the ICX285AL. This latest design is very similar to yours, with two boards and SMD + conventional components. I used a PIC18F4525 @ 40Mhz and a 4Gsps ADC. Download is via USB using an FTDI chip.

I plan to support larger chips and I already have a KAF-1600 (1.6Mpixel) and a KAF-5101CE (5.1 Mpixel) to play with, but I'd like to completely assemble and test the ICX285 camera before moving ahead.

There is a thread in the italian forum Astrofili.org that tells the whole story : http://forum.astrofili.org/viewtopic.php?f=15&t=37190 ( hope Google has the italian->swedish translator too :D )

I'm really interested in sharing information and experiences on CCD cameras design. My direct address is mpaolilli @ yahoo . com

I'll follow your development efforts with interest !

Ciao,
Marco
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Re: StarCamEx - äntligen på gång

Post by mikael »

Hej. Hur går projektet? Du skriver att det är viktigt att matningsspänningarna kommer i en viss ordning och att det kan skada kretsen annars, vi vilken ordning ska de komma och varför behöver de komma i en viss ordning?
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: StarCamEx - äntligen på gång

Post by Starsoft »

Hej

Kameraprojektet går framåt sakta men säkert, jag får undan för undan lite mer tid över till mina hobbyprojekt. Jag har nu all design klar för att sätta ihop den första kompletta kameran. Tyvärr så valde jag för att spara tid och pengar att köpa prototypkort när jag beställde kretskorten. Prototypkort saknar lödmask, komponenttryck och är inte testade, sådana kort har jag aldrig använt tidigare och dom visade sig vara helt oanvändbara till så här pass avancerade konstruktioner, tennet flyter obönhörligen ut och kortsluter ledarna så nu måste jag beställa en ny uppsättning.

Image

De omonterade orten är från vänster: cpu kort med två processorer och USB interface som ska sitta på kamerahusets utsida. Därefter ett litet kort som ska sitta i kamerahuset som tät genomföring av ström och signaler. Nästa kort är kortet för kontroll av kyla, värme och stegmororer som sitter inne i kamerahuset. Det sista kortet är kortet med bildsensorn.

Nedtill i bilden ser ni ett ovidkommande kort som med visst besvär genom sin enkelhet faktiskt gick att montera, det är för styrningen av Moonlite fokuserarna via USB.

Min astrofotoabstines har nu blivit svår, min Artemis 11002 har jag ännu inte fått tillbaka från rep, tur att det varit orimligt kallt i vinter så man hade väl ändå inte kunna använda prylarna men till nästa säsong ska jag vara med igen med ett fjärrstyrt obs.

Jag har också arbetat en del med programvarorna som kommer att behövas, där har jag använt ett plugin system på normalt vis för att ansluta till externa enheter men det finns en viktig skillnad med min lösning. Jag använder IP baserade plugin som då kan ligga på externa datorer, tanken är att man inte ska märka om man sitter 1000 mil eller 10 meter bort när man använder prylarna. Att använda styrning via remote desktop lösningar som jag testat tidigare tycker jag är ganska omständigt och segt om inte prylarna sitter på ett lokalt nätverk.
Du skriver att det är viktigt att matningsspänningarna kommer i en viss ordning och att det kan skada kretsen annars, vi vilken ordning ska de komma och varför behöver de komma i en viss ordning?
Om man använder kretsar med flera olika matningsspänningar, t.ex. för att generera klockpulserna till bildsensorn som kan ha typ -7, 0, 5 och 15 volt inspänningar så får inte spänningarna anta otillåten polaritet i förhållande till varandra för då blir det kortslutning. Om t.ex. 5 volten kommer när 15 volten fortfarande ligger kvar på noll volt så blir det rökigt. Det här står oftast i kretsarnas datablad, läs om mina kretsar för generering av klockpulser här http://datasheets.maxim-ic.com/en/ds/MAX333.pdf

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Re: StarCamEx - äntligen på gång

Post by mikael »

Härligt att det går framåt!
Om man använder kretsar med flera olika matningsspänningar, t.ex. för att generera klockpulserna till bildsensorn som kan ha typ -7, 0, 5 och 15 volt inspänningar så får inte spänningarna anta otillåten polaritet i förhållande till varandra för då blir det kortslutning. Om t.ex. 5 volten kommer när 15 volten fortfarande ligger kvar på noll volt så blir det rökigt. Det här står oftast i kretsarnas datablad, läs om mina kretsar för generering av klockpulser här http://datasheets.maxim-ic.com/en/ds/MAX333.pdf
Ok då förstår jag varför! På mitt kandidatarbete använder vi inte samma lösning utan vi använder en variant på Pyxis-projektets lösning. Där har vi inte samma problem. Hur löser du problemet med att få spänningarna vid olika tidpunkter, gör du bara så att du sätter spänningsomvandlarna längre bort från spänningskälla och det de ska driva?
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: StarCamEx - äntligen på gång

Post by Starsoft »

Hur löser du problemet med att få spänningarna vid olika tidpunkter
Det kanske inte är så mycket tiden som ordningsföljden som det handlar om så om jag skapar spänningarna i en följd med 15V först som sedan används till 7V som sedan används till 5V, då blir det riktigt.

Pyxis lösningen är tilltalande på flera vis men jag skippade den i den första versionen för att den är lite klurigare och genom att jag använder ett Sony chip med annorlunda klockpulser så hade jag fått fundera en del innan jag hade fått till det. Att använda switchar som jag gör är betydligt dyrare och man använder mer kortarea men det ger en enklare konstruktion. I min nästa verison som kommer att ha ett Kodak 4022 chip blir det nog den lösningen.

Har ni löst hur slutaren ska vara konstruerad? Jag kommer nog att använda en liten stegmotor med en plastskiva på som har ett hål som gör att bilden exponeras riktigt även vid korta exponeringstider.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Re: StarCamEx - äntligen på gång

Post by mikael »

Har ni löst hur slutaren ska vara konstruerad? Jag kommer nog att använda en liten stegmotor med en plastskiva på som har ett hål som gör att bilden exponeras riktigt även vid korta exponeringstider.
Vi har inte gjort någon slutgiltig design på slutaren än men det lutar mot att använda en liten solenoid som skjuter ut en svart matt skiva över sensorn. Solenoiderna är mycket enklare att styra än en stegmotor så som jag har förstått det. Men stegmotorn kanske är bättre vid korta exponeringar? Hur ska skivan se ut?
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: StarCamEx - äntligen på gång

Post by Starsoft »

Jag vet inte hur en roterande slutare ser ut, sitter visst sådana i SBIG kamerorna men tanken med en roterande slutare kontra en fram-och-tillbaka konstrukton är att man med en roterande kan få lika lång exponeringstid över hela chipet. Med en fram-och-tillbaka slutare som sitter på en selenoid så blir ena sidan av bilden belyst längre tid.

Andra nackdelar med en selenoid är att den kan skapa vibrationer om slutaren inte är väldigt avancerad, den genererar förmodligen spikar i kamerans elsystem och dessutom är det nog inte helt enkelt att konstruera en sådan slutare som har en meningsfull livslängd.

Det finns en krets som heter TMC222 som innehåller en komplett stegmotorstyrning som verkar väldigt enkel att använda, säljs av Farnell och Conrad bl.a. http://www.trinamic.com/tmc/render.php?sess_pid=211

Vad har ni för tankar om USB eller annan kommunikation mellan kamera och PC?

Buffertminne?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Re: StarCamEx - äntligen på gång

Post by mikael »

Med en fram-och-tillbaka slutare som sitter på en selenoid så blir ena sidan av bilden belyst längre tid.
Ja vi har funderat på detta men det känns som att ett par millisekunders extra exponeringstid på ena sidan inte spelar så stor roll när exponeringarna är i storleksordningen minuter. Vi funderade också på någon form av cirkulär slutare, hmm... detta tåls att tänka på! Vårt mål är inte att göra en kamera som kan ta korta exponeringar också, utan bara långa, det blir lättare för oss.
Andra nackdelar med en selenoid är att den kan skapa vibrationer om slutaren inte är väldigt avancerad, den genererar förmodligen spikar i kamerans elsystem och dessutom är det nog inte helt enkelt att konstruera en sådan slutare som har en meningsfull livslängd.
Ja vibrationer känns som det stora problemet men jag tycker det är svårt att säga innan man har testat dem. Jag vet inte alls vilka krafter det rör sig om. Solenoiden kan vi driva med ett fristående elsystem, vi ska ha ett fristående system för kylningen nämligen. Då lär väl det inte bli spikar i systemet? Om solenoiden skulle inducera ström i kretskortet borde det räcka med att skärma av den från kretskortet.
Vad har ni för tankar om USB eller annan kommunikation mellan kamera och PC? Buffertminne?
Det är två killar från mekatronik som har det yttersta ansvaret för den biten av projektet, jag gör mest den analoga elektriska designen och kretskorten hittills. Så som det ser ut nu blir det USB 1.1 tror jag. Vi använder Atmels processorer. Vi ska använda ASCOM-standard. Tanken är att vi ska ha "plug and play" drivrutiner. Buffertminne måste vi nog ha tror jag.

Som sagt, programmering är inte min starka sida, kan bara Matlab :). Elektronik kunde jag inte så mycket innan jag började med kandidatarbetet heller men man lär sig snabbt. Vi får bra hjälp från en kille på elektroniklabbet när det behövs.
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: StarCamEx - äntligen på gång

Post by Starsoft »

Ja vi har funderat på detta men det känns som att ett par millisekunders extra exponeringstid på ena sidan inte spelar så stor roll när exponeringarna är i storleksordningen minuter
Det är sant, men ni kommer förmodligen att vilja använda flatbilder, när man tar dom så blir det normalt frågan om kortare exponeringstider och då vill man inte ha ojämn belysning. Fast det är klart att om det bara tar några millisekunder att stänga och öppna slutaren så kanske det inte har någon betydelse.

USB 1.1 går så klart bra till ett så litet chip som ni tänker använda nu men om kameran blir bra så vill väl någon sätta i ett större chip och då kommer nog 1.1 att kännas väldigt trögt och omodernt.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb