Starlightxpress - support

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Starlightxpress - support

Post by GAIS »

Säga vad man vill om att Herr Platt kan förvränga sanningar lite hit och dit, men jobbar och vill väl gör han.
Inte mindre än 16 mail har vi skickat fram o tillbaka senaste 2 dagarna, och han svarar inom max 20min oavsett veckodag eller tidpunkt verkar det som.
Undrar vilket företag som gör det? - inte telia i alla fall :-)

Jag tyckte att mina bias värden inte var så bra som specen, tyckte att firmwaren borde trimmas för att minska S/N... och väntade mig lite bla bla bla tillbaka.
Han bad om några bias frames - och det fick han. Samma dag (idag) kom en ny firmware - som gav klart bättre värden.
Han ville dock ha nya bias filer då han med denna ändring visste hur han skulle maxa mina värden - och sen skicka en ytterligare update.
Skulle jag inte bli nöjd lovade han mig en ny kamera av samma modell (eller annan av hans fabrikat) eller pengarna tillbaka.
Kan man klaga då?

Dessvärre har jag mina linjer kvar i framesen (testat på fem olika datorer). Men lyssnar man på Platt samt kollar Kodaks specar är detta inte oväntat.
Linjena att alltid på samma ställe, så det är inga problem att bias/darka bort dom.

Nu till det riktigt roliga?!? (i alla fall vid en första koll)... hoppas inte Starsoft blir putt på 4021 kontra 4022 :wink: .
Jag gjorde 15st darks repektive bias frames a 1,3 o 5min samt bin 1x1 o 2x2 vid "ambient temp" ca 20g, 0g och -10g (dvs framför tv'n, i garaget och ute i lekstugan).
Vad glad man blev då man upptäckte att skillnaden mellan framesen var väldigt liten.
Som referens använde jag en Meade DSI 3, som visade jätte stora varioationer.
Om detta är nog bra får framtiden visa.
Just detta menade Herr Platt vara fördelen med 4021 (som dock är okänsligare) kontra 4022 - kändes först som en omskrivning om att den inte har vettig kylning - men kanske inte ändå?

Han sa t.om att 4022 sannolikt inte kommer in i hans kameror då den är så lurig med darksen oavsett hur man kyler (stämmer rätt bra med Starsofts erfarenhet kanske...). Återigen får framtiden utvisa vad som är bäst - själv lutar jag självklart till att en reglerad kylning alltid är bäst - oavsett vad Herr Platt säger.

Återkommer när sista firmwaren dimpt ner och testats

//Mattias
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Starlightxpress - support

Post by Bengt »

Jag är inte förvånad över hur till mötesgående de är på starligt. Har själv samma erfarenhet och även hört andra starlight användare ha samma.

Även Michael Hattey som har hand om försäljningen är otroligt service minded.

Man kunde önska vi hade fler såna firmor med samma goda service. Är säker vi kommer få se fina framtida astropixlar med din anya ccd från dig så småningom Mattias.



Bengt.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Starlightxpress - support

Post by Starsoft »

Samma dag (idag) kom en ny firmware - som gav klart bättre värden
Ett skäl till att jag väldigt gärna vill ha en rå cropad bias och dark från din kamera Mattias är för att kunna se vad som egentligen kan vara orsaken till de artefakter som syns. Jag tycker faktiskt att det låter suspekt att du helt plötsligt fick en ny firmware som gjorde kameran "bättre", varför var den inte laddad från början? Har han bara ändrat kamernas gain, ändrat någon spänning eller gjort någon liknande psuedoåtgärd? Använder man i kameran eller i kamerans driver någon programvara som försöker skyla över bristerna i kameran genom att t.ex. mjukvarumässigt minimera antalet hot-pixels?

Skulle jag inte bli nöjd lovade han mig en ny kamera av samma modell (eller annan av hans fabrikat) eller pengarna tillbaka
Det besvärliga är ju att innan du vet hur kameran fungerar (om den fungerar) och verkligen försöker utnyttja den fullt ut så kommer det att gå lång tid, det tog mig ett år ungefär. Finns hans löfte kvar då, jobbar han kvar då?

Dessvärre har jag mina linjer kvar i framesen
Menar du det regelbundna rutmönnstret som syntes i dina bias så orsakas det säkerligen av kamerans elektronik och inte av bildsensorn. Om du menar de vertikala linjer som borde genereras av bildsensorn och ska finnas i dina bias så kommer du aldrig i den färdiga bilden att helt kunna få bort dessa om du inte har tagit kalibreringsbilderna vid exakt samma temperatur som ljusbilden. När du börjar försöka dra fram det sista i dina bilder kommer linjerna annars garanterat att dyka upp igen. Jag undrar lite över dina bias som syns i den andra tråden, vertikala linjer i bias ska starta upptill och avta nedåt för att vara borta längs ned där exponeringstiden (dark curren) är noll, dina verkar vara upp och ned och ser allmänt konstiga ut?

Här finns en fin beskrivning på din sensor och annan bra information från en seriös kameraleverantör:

http://www.sbig.com/sbwhtmls/st4000.htm

Här ser du riktiga kalibreringsbilder och också exempel på hur man kan manipulera bilder med mjukvara om man har dåliga kalibreringsbilder.
Vad glad man blev då man upptäckte att skillnaden mellan framesen var väldigt liten
Den viktiga frågan är nu vad du menar med väldigt liten, enligt min erfarenhet så måste kalibreringsbilderna vara exakt anpassade till den temperatur som är aktuell och dina skulle alltså för att vara användbara inte uppvisa någon skillnad alls. En gradient uppifrån och ned i bilden orsakad av en avvilkelse i bias bilden på bara 10 enheter syns kristallklart i den färdiga bilden och kan vara ganska jobbig att få bort. En mycket viktig faktor när man gör sådana här jämförelser är utläsningstiden ur sensorn, längre utläsningstid ger större skillnader, jag skulle tro att DSI 3 har betydligt längre utläsningstid? Gradienten i bilden och de vertikala strecken orsakade av bildsensorn uppstår medan bilden läses ut och är ett fysikaliskt fenomen som aldrig går att komma ifrån (dark current), det enda som går att göra är att använda perfekta kalibreringsbilder, eller möjligen i någon mån genom att minska utläsningstiden vilket då i stället orsakar problem med brus.
Han sa t.o.m att 4022 sannolikt inte kommer in i hans kameror då den är så lurig med darksen
Då lär dom väl lägga ned H16 för så vitt jag vet så kommer (eller har redan gjort) Kodak att fasa ut 4021 !!!

Undrar också hur den hale Terry gör med sina 11002 (samma chip som jag använder) baserade kameror, dom har exakt samma bristfälliga kylningskonstruktion som din H16. När det gäller de kamerorna så kan jag satsa min högra tumme på att de argument jag har fört fram gäller till 100%. Att sedan Terry använder samma konserverade rundsnack till de som ev. köpt en sådan kamera tvivlar jag jag däremot inte på.

Den största skillnaden mellan 4021 och 4022 är den stora skilladen i brus, här ligger 4022 långt före och naturligtvis skulle man alla gånger föredra en riktigt kyld kamera med ett sådan sensor.

Här går också att läsa Terrys åsikter om Kodak och utläggningar om sina Sony kameror, innan han själv började med Kodak. Stämmer ganska bra det jag gissade tidigare om deras kamerahus

http://www.starlightccd.com/index-faq.htm

Man kunde önska vi hade fler såna firmor med samma goda service
Bengt, Min erfarenhet av säljare från företag är att desto trevligare personer desto sämre/dyrare produkter. De bästa köpen gör man när man nästan får bråka med en otrevlig och dum säljare för att få köpa prylarna :D

Mattias:
Jag tycker du ska lämna tillbaka kameran medan chansen finns (om den finns, medan den finns) och i stället köpa Atiks motsvarande kamera (eller någon annan tempregelerad) som är baserad på 4022 och har riktig kylning och dessutom lågt utläsningsbrus. Priset vekar vara ungefär detsamma, rent häpnadsväckande föresten om man tittar på priserna på vissa av Starlights kameror, i synnerhet de gamla modellerna.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Starlightxpress - support

Post by skafar65 »

Hmmm, vad fort det kan gå att "rassera" ett bra rykte? Starlight kamerorna har sedan länge rosats i denna grupp. Jag har alltid varit nöjd med min. Efter denna diskussion och nu även byte till annat märke så ser man hur lätt det är att folk får en helt annan syn på saker och ting. Ett sådant här inlägg till och Starlight kamerorna sjunker till botten. Men det är intressant samtidigt, det är säkert även så Meade har fått sina hugg och slag. Ryktet om en produkt som inte håller måttet och så vips...

Tänkte lägga ut om försäljning av min Starlight SXVH9c kamera. Känns inte som det är läge nu? Frågan är också vad man kan få för en sådan kamera idag? Priserna rasar på konkurrenternas modeller. Starlight har ungefär samma pris som för några år sedan. Starlights SVX25 tex. kostar mer än dubbelt så mycket som QCams motsvarande QCam8!

Någon som gynnas av detta är givetvis vi konsumenter. Det är jättekul tycker jag att fler kan få tillgång till ordentliga Astro kameror. Som leverantör kan det i stort sätt kvitta! Provisionen på kamerorna har alltid varit låg, det är även en större risk att köpa in lager på dessa då priset plötsligt störtdyker på något som man har i lager!

Mvh //Micke
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Starlightxpress - support

Post by Terje »

Jag tycker att det faktiskt finns en sak som man tenderar att glömma bort när det gäller kameror. jag har inte gjort någon undersökning vad gäller de nuvarande "budgetkamerorna" men man skall tänka på att det inte bara är chip och kylning som spelar in i en kameras prestanda, du behöver även ha bra hårdvara i övrigt i kameran, den måste ha en bra hårdvarudessign för att minimera brus, du behöver bra mjukvara i kameran för att styra elektroniken och du behöver bra drivrutiner för att kunna använda den effektivt. Om kameran även är mekaniskt solid är ju detta inte en nackdel.
Jag vet som sagt väldigt lite om hur dagens olika kameror står sig mot varandra i dessa olika kategorier.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Starlightxpress - support

Post by Bengt »

Det var snabba svängar här :D

Verkar som inte behöver bekymra dig om support eller ångerätten inte ska funka skönt hur som helst.


Micke tror inte du behöver bekymra dig om att din h9a är svårsåld. Den är välbeprövad med ett helt annat chip i och det finns god svensk support för en nya användare. Har själv lite funderat på att byta upp min till större chip men är rädd jag inte ska bli lika nöjd som med den jag har nu. Så jag avaktar ett tag till.

Själv vill jag helst ha en smidig så liten ccd modell med gärna ändå stort chip. Sbig bygger mastodontkameror som är svåra att balansera och även en del lågbudgetkameror är ganska stor. Atiks modell verkar också ganska klumpig och stor på bild ,kanske inte är det i verkligheten?

Är tveksam till att alla starlight är lika dåliga. Är medlem på starlights yahoo grupp och sett så många fina bilder från i stort sett alla modeller och få som nämner några större problem.Vill gärna tro du fått ett måndags ex.

Hur som helst skönt du får snabb hjälp.

Ps Starlights SXVF-M25C kan ta rätt ok bilder eller ,bilden tagen med en 4" are
http://www.astrovid.com/image_gallery/3720-1.jpg


bengt


Bengt

Return to “CCD-kameror”