Artemis / Atik frågor

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Artemis / Atik frågor

Post by GAIS »

Jag funderar på en Atik 4000 mono kamera.

Fråga 1: Hur ställer man in kylningen?
- Via t.ex. Maxim?
- Ställer man in det celsius värde man vill uppnå (t.ex -10gC) eller bara "kyl"

Jag frågar därför jag vill ha en fast temp, så man slipper ta darks varje gång...


Fråga 2: Har inte lyckats hitta ngn manual på nätet, vet du var den finns?

Fråga 3: Använder ni datoriserat filterhjul? - det vill jag
- Vad kör ni för filterhjul?
- Hur ställer man in filter? , via Maxim så en serie kan tas automatiskt?
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Artemis / Atik frågor

Post by Starsoft »

Med Atik 4000 så ställer du in den temperatur du önskar, kameror som använder Kodaks chip måste nog ha den typen av kylning då man måste vara mycket noga med dark bilderna. Även när man använder darks som är tagna vid samma temperatur så kommer dessa att skilja sig åt ganska mycket från gång till gång så det är en fördel man tar nya darks till varje session, och dessutom utan att bryta strömmen till kameran mellan vanliga bilder och darks. Är man riktigt noga så måste man dessutom använda dithering för att vid stackningen kunna eliminera de hot pixels som återstår för det kan vara många om man inte tar nya darks vid varje tillfälle.

Själv använder jag TrueTech filterhjul, fungerar utmärkt men de har en brist, de läcker ljus vilket leder till att det blir svårt att ta darks under dagsljus. Genom att kamerna är fläktkyld så blir det nog inte så bra om jag bara drar en svart säck över alltihopa. Det här problemet måste jag hitta en lösning på, det går inte att ödsla dyrbar mörkertid för att ta darks.

Att filtren måste växlas automatiskt så att man tar bilderna i sekvenser typ RGBRGBRGB... är nog också nästan nödvändigt, av någon anledninga har jag ännu inte ordnat det och det är problematiskt att köra sekvenser typ RRRGGGBBB eftersom förhållandena förändras under natten och den blå bilden då kan vara helt annorlunda än den röda vilket resulterar i halos runt sjärnorna.

Atik 4000 är nog den kamera jag skulle köpt idag om jag skulle köpa en ny trots att den har ett mycket mindre chip, men man slipper en väldig massa problem och kostnader om man nöjer sig med ett mera lagom chip.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb

Return to “CCD-kameror”